|

خودت را سرگرم کن!

شاید هر تفریحی شهروندان سالمند را سر ذوق نیاورد. دورهمی‌ها، کنسرت، فعالیت‌های اجتماعی، آشپزی یا گشت‌و‌گذار در موزه‌ها حال آنها را از دیدن مسابقات پرشور ورزشی بهتر می‌کند.

خودت را سرگرم کن!

شرق: شاید هر تفریحی شهروندان سالمند را سر ذوق نیاورد. دورهمی‌ها، کنسرت، فعالیت‌های اجتماعی، آشپزی یا گشت‌و‌گذار در موزه‌ها حال آنها را از دیدن مسابقات پرشور ورزشی بهتر می‌کند.

یکی از پیشنهادها برای سرگرم‌شدن، برقراری ارتباط با همسالان است که می‌تواند سلامت روحی و جسمی را تا حد زیادی بهبود ببخشد. گذراندن وقت در یک رویداد، دوست‌یابی یا نزدیک‌شدن به آشنایان قدیمی‌ می‌تواند تأثیر مثبت درخور توجهی بر سلامت سالمندان داشته باشد.

این نکته را هم فراموش نکنید؛ یک پیاده‌روی خوب در بیرون می‌تواند هوای تازه و تقویت اندروفین طبیعی، «احساس خوب» را فراهم کند. قدم‌زدن در جامعه، راهی آسان برای فعال‌ماندن سالمندان است و می‌تواند راه خوبی برای دوست‌یابی باشد. برخی از جوامع حتی وسایل حمل‌ونقل را ترتیب می‌دهند تا اعضای باشگاه سالمندان بتوانند در یک پارک نزدیک یا در مسیر پیاده‌روی قدم بزنند. پیشنهاد به سالمندان این است که با پیاده‌روی با نوه‌ها، تمام خانواده را درگیر کنند.

همچنین تمرینات گروهی، مانند یوگا، تای‌چی (یک تمرین جذاب و مفید برای ذهن و بدن که از چین باستان سرچشمه می‌گیرد) یا فلدن‌کرایس (که افزایش دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری را به دنبال دارد)، راه‌های سرگرم‌کننده و اجتماعی برای بهبود انعطاف‌پذیری و تعادل و کلیدی برای «جلوگیری از خمودگی» در افراد مسن هستند. برخی از جوامع کلاس‌های ورزشی با صندلی را پیشنهاد می‌دهند و برخی دیگر ممکن است برنامه‌های ایروبیک در آب را ارائه دهند که می‌تواند برای سالمندانی که مبتلا به آرتریت هستند، 

جذاب باشد.

سالمندان زندگی شما‌ ممکن است دیگر نتوانند درگیر ورزش‌های سخت شوند، اما بازی‌های کنسول تعاملی که در آنها بدن خود را به‌جای فشار‌دادن دکمه‌ها با استفاده از جوی‌استیک حرکت می‌دهید، جایگزین خوبی است. بازی‌های مختلفی وجود دارد که سالمندان ورزشکار می‌توانند انجام دهند؛ از جمله بولینگ، تنیس، گلف 

و همچنین بسکتبال.

‌از پیشنهادهای جذاب برای سرگرم‌کردن سالمندان، باغبانی است. باغبانی راهی عالی برای بیرون‌رفتن، فعال‌ماندن و ارتباط با دیگران است. حفاری در خاک، کاشت و کندن علف‌های هرز می‌تواند به سالمندان کمک کند تا آرام شوند. نه‌تنها این، بلکه آنها از مزایای کار خود نیز بهره‌مند می‌شوند؛ روییدن گل‌های زیبا یا سبزیجات خوش‌طعم.

اگر سالمند زندگی شما یک کتاب‌خوان مشتاق است، پس به احتمال زیاد دوست دارد فرصتی برای بحث در مورد کتاب مورد علاقه خود داشته باشد. باشگاه‌های کتاب نه‌تنها از تلاش‌های سالمندان برای تیزبینی، هوشیاری ذهنی و در ارتباط با جهان حمایت می‌کنند، بلکه یک عنصر اجتماعی بزرگ نیز دارند.

ممکن است هیچ فعالیتی برای افراد مسن‌تر‌ از ثبت داستان زندگی منحصر‌به‌فرد خود، چه به صورت مکتوب یا با جمع‌آوری عکس‌ها و یادگارهای خود در یک دفترچه یادداشت، معنادارتر نباشد.

یکی دیگر از پیشنهادها‌ برای سرگرمی سالمندان، انجام بازی‌های مشارکتی آنلاین است.

ارتباط با دیگران همیشه به معنای شرکت در یک رویداد حضوری نیست. معاشرت حضوری مزایای زیادی دارد، اما چت آنلاین با دوستان و خانواده می‌تواند راحت‌تر باشد و همچنان برای سلامت کلی مفید است. فرد می‌تواند بازی‌های آنلاین را با افرادی که می‌شناسد - از‌جمله اعضای خانواده یا دوستانی که ممکن است دورتر یا در مناطق زمانی مختلف زندگی کنند- امتحان کند.

برای سالمندانی که تمام زندگی خود را سخت کار کرده‌اند، بازنشستگی می‌تواند راه را برای خلاقیت تازه‌ای باز کند. خلق یک اثر هنری در یک گروه می‌تواند راهی لذت‌بخش برای تعامل با دیگران باشد.

هیچ‌کس نمی‌خواهد تمام وقت خود را در خانه بگذراند، حتی زمانی که خانه، یک مکان پر‌جنب‌و‌جوش است. او می‌تواند سفرها و گشت‌وگذارهای ویژه‌ای را برای دیدن جاذبه‌های محلی مانند موزه‌ها، سمفونی‌ها و مناطق حفاظت‌شده طراحی کند.

ساخت گردنبند یا دستبند یکی دیگر از کاردستی‌های سرگرم‌کننده است که می‌تواند به سالمندان کمک کند تا مهارت‌های حرکتی ظریف خود را بهبود ببخشند و خروجی خلاقانه‌ای هم داشته باشند.

موسیقی قدرتی شفابخش و غیرقابل انکار دارد؛ به‌خصوص برای کسانی که با زوال عقل زندگی می‌کنند. برخی از جوامع از موسیقی‌درمانی برای بیمارانی که دچار بیماری‌های شناختی هستند استفاده می‌کنند. سالمندان امروزی، بخشی از نسلی هستند که موسیقی را متحول کردند. بسیاری هنوز هم طرفداران صدا با سلیقه‌های مشخص هستند. حضور در کنسرت‌ها و حتی برگزاری کنسرت‌های محلی با هنرمندان سالمند، یک سرگرمی جذاب برای آنهاست.

همه می‌دانند که مراقبت از خود مهم است؛ ارزش آن در طول سال‌های بالاتر پایان نمی‌یابد. در بسیاری از جوامع، سالمندان‌ روزهایی را به این توجهات مانند کوتاه‌کردن مو، مانیکور و حتی درمان‌های پوستی اختصاص می‌دهند. فعال‌ماندن و اجتماعی‌بودن یک جزء کلیدی برای سلامت و تندرستی در همه سنین است؛ با‌این‌حال، در سال‌های بازنشستگی، زمانی که شبکه‌های اجتماعی به تدریج کوچک می‌شوند، بسیار مهم‌تر می‌شود. یافتن فعالیتی که فرد مشتاقانه منتظر آن باشد‌ یا سرگرمی برای کار‌کردن، می‌تواند دوست‌یابی را آسان‌تر کند، موجب تقویت سلامت کلی شود و احساسات اجتماعی را تقویت کند. یافتن جامعه مناسب برای سالمندان، ایجاد این فرصت‌ها را آسان‌تر می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها