|

مجارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در اختیار گرفت

آغاز ماجراجویی «اوربان»

مجارستان از روز گذشته، اول جولای، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برای شش ماه آینده در دست گرفته است. کشور تحت هدایت ویکتور اوربان که به بدگمانی نسبت به سیاست‌های یکپارچه اروپایی (یوروسپتیسیزم) شهرت دارد، وعده داده است که از بیم‌ها نسبت به این جابه‌جایی در رأس هرم ریاست اتحادیه بکاهد و با بی‌طرفی کامل عمل کند.

آغاز ماجراجویی «اوربان»

مجارستان از روز گذشته، اول جولای، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برای شش ماه آینده در دست گرفته است. کشور تحت هدایت ویکتور اوربان که به بدگمانی نسبت به سیاست‌های یکپارچه اروپایی (یوروسپتیسیزم) شهرت دارد، وعده داده است که از بیم‌ها نسبت به این جابه‌جایی در رأس هرم ریاست اتحادیه بکاهد و با بی‌طرفی کامل عمل کند.

انحرافات ضددموکراتیک و روابط نزدیک با کرملین به‌رغم تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از جمله مهم‌ترین عواملی است که به نگرانی‌ها نسبت به ریاست مجارستان بر اتحادیه اروپا نزد اعضای پارلمان و چندین کشور عضو این نهاد دامن زده است.

این تحولات همچنین در حالی صورت می‌گیرد که جریان راست افراطی در فرانسه با سابقه شناخته‌شده بدگمانی نسبت به سیاست‌های یکپارچه اروپایی، روز یکشنبه بیشترین آرا را در دور نخست انتخابات پارلمانی این کشور به خود اختصاص داد. در بوداپست اما دولت با طرح وعده‌هایی اطمینان‌بخش برای به عهده گرفتن «تعهدات و مسئولیت‌های» این مأموریت تا ماه دسامبر اعلام آمادگی کرده است.

یانوش بوکا، وزیر امور اروپایی در دولت مجارستان در اواسط ژوئن حین رونمایی از برنامه ریاست کشورش بر اتحادیه اروپا گفته بود: «ما به عنوان یک میانجی بی‌طرف و با تعهد کامل به همه کشورهای عضو عمل خواهیم کرد». او افزود: «مجارستان در عین حال از این فرصت برای تشریح بهتر دیدگاه‌های اروپایی خود استفاده خواهد کرد».

به گزارش یورونیوز به نقل از فرانس‌پرس، مجارستان بر سر مسائلی چون حاکمیت قانون، مهاجرت یا جنگ اوکراین، اختلافاتی دیرین با دیگر شرکا دارد؛ موضوعی که بوداپست را بارها رودرروی دیگر کشورهای عضو قرار داده و زمینه مسدودشدن میلیاردها یورو کمک اختصاص‌یافته به کی‌یف را فراهم کند.

«اشغال بروکسل»

پس از آخرین ریاست مجارستان بر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱، ویکتور اوربان به این می‌بالید که به «جلادانی هیجان‌زده» در «لانه لیبرال‌ها و چپ‌ها» تلنگر و سیلی‌هایی دوستانه نواخته است. سیاست‌مدار کهنه‌کار ۶۱ساله مجار این‌بار حتی مصمم‌تر به نظر می‌رسد. او علاوه بر تحقیر «نخبگان تکنوکرات» در بروکسل، طی ماه‌های اخیر بارها با وتوهای سریالی جلوی اختصاص کمک‌های نظامی به کی‌یف را گرفته است.

او وعده داده بود پس از انتخابات اروپایی که از آن به عنوان یک نقطه عطف تاریخی یاد می‌شد، بروکسل را اشغال خواهد کرد. اگرچه راست افراطی در انتخابات ۹ ژوئن پیشرفت قابل توجهی داشت، اما سونامی مورد انتظار رخ نداد. ویکتور اوربان نتوانست از خیزش جریان راست افراطی برای تعیین مسئولان در پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا استفاده کند و در این زمینه تأثیر‌گذار باشد. رهبران اتحادیه به رغم مخالفت او بار دیگر با انتصاب اورزولا فن‌ درلاین در رأس کمیسیون اروپا موافقت کردند.

این سیاست‌مدار آلمانی با این حال سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به بوداپست در این هفته را که قرار بود به نشانه آغاز ریاست مجارستان بر اتحادیه انجام شود، به طور غیرمنتظره‌ای به تعویق انداخت. ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به کشور دارنده آن قدرت کنترل دستور کار جلسات ۲۷ کشور عضو را می‌دهد، اختیاری که به گفته چندین دیپلمات اروپایی قابل توجه اما مطلق نیست.

برخی تحلیلگران با این حال معتقدند که مجارستان می‌تواند از فرصت ریاست بر اتحادیه که آن را از بلژیک تحویل گرفته برای دست‌زدن به تحریکاتی در راستای مواضع خود استفاده کند. شعار «دوباره اروپا را بزرگ‌ کنیم»، برگرفته از شعار معروف دونالد ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ ایالات متحده، ریاست تازه اتحادیه اروپا را از همان ابتدا پرسروصدا کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها