|

چند کلمه‌ای از طرف جامعه پزشکی با کاندیداهای انتخابات

کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری جناب آقایان جلیلی و پزشکیان، با سلام. اینجانب به‌عنوان عضوی از جامعه پزشکی که عمر خود را برای خدمت به بیماران درحد توان و تلاش علمی برای تربیت نیروهای متخصص و فوق‌تخصص و‌ محقق با آموزش و انجام تحقیقات در حوزه هپاتیت، صرف کرده‌ام و از سوی مردم و بیماران در چند هفته اخیر برای شرکت‌کردن یا شرکت‌نکردن در انتخابات و رأی به چه گزینه‌ای مورد سؤال قرار گرفتم و برای پاسخ‌دادن به سؤالات آنها نیاز به درک درست نظرات و برنامه‌های کاندیداها در حوزه سلامت دارم.

چند کلمه‌ای از طرف جامعه پزشکی با کاندیداهای انتخابات

سید‌مؤید علویان-استاد بازنشسته دانشگاه بقیه‌الله: کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری جناب آقایان جلیلی و پزشکیان، با سلام. اینجانب به‌عنوان عضوی از جامعه پزشکی که عمر خود را  برای خدمت به بیماران درحد توان و تلاش علمی برای تربیت نیروهای متخصص و فوق‌تخصص و‌ محقق با آموزش و انجام تحقیقات در حوزه هپاتیت، صرف کرده‌ام و از سوی مردم و بیماران در چند هفته اخیر برای شرکت‌کردن یا شرکت‌نکردن در انتخابات و رأی به چه گزینه‌ای مورد سؤال قرار گرفتم و برای پاسخ‌دادن به سؤالات آنها نیاز به درک درست نظرات و برنامه‌های کاندیداها در حوزه سلامت دارم.

رجوع مردم و بیماران به اطبا و دانشگاهیان، دال بر مورد اعتماد بودن این قشر فرهیخته نزد جامعه است و این، با وجود هجمه‌های افراد نابخرد و نادان به این جامعه خدوم است. لازم دانستم که آن جنابان یا نمایندگان آنها به‌صراحت پاسخ سؤالات ذیل را برای تنوری افکار عمومی منتشر کنند.

1. در‌حال‌حاضر ارائه‌دهندگان خدمت در تمام سطوح پزشک و پرستار و ماما و کارشناسان بهداشتی و به‌ورزان با مشکلاتی چون قبیل نظام پرداخت ناعادلانه، سختی کار، مشکلات اجتماعی و قانونی روبه‌رو هستند. حضرت‌عالی آیا حل این مشکلات را از راه تدبیر و مذاکره با جامعه پزشکی و برنامه‌ریزی دقیق در بلندمدت حل می‌کنید یا به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در تمام این مقاطع روی می‌آورید؟

2. جامعه و عموم مردم مشکلات عدیده‌ای در باب شیوه‌های درمان، خدمات سرپایی و بستری، نبود پوشش مناسب برخی خدمات با نرخ‌های بالا، نبود دسترسی مناسب به برخی خدمات، اجبار به پرداخت مبالغی در مسیر غیرمتعارف دارند. شما برای حل این مشکلات چه تدبیرهایی اتخاذ می‌کنید؟ 

3. در بسیاری از موارد، حاکمیت به‌جای حل منطقی و برنامه‌ریزی‌شده، به طرح اجبار پزشکان به حضور در مناطق محروم روی آوردند. اخبار خودکشی‌ها و سیل عظیم مهاجرت در این قشر خدوم و دستیاران پزشکی باید ما را بیدار کند. حضرت‌عالی چه برنامه‌ای دارید؟

4. آیا برای استمرار خدمات مطلوب سلامت و بهبود شاخص بهره‌مندی آحاد مردم از خدمات پایه سلامت و مشکلات عدیده پیش‌رو، از‌ جمله ناپایداری در نظام تأمین و تخصیص و نشان‌دار کردن منابع، پراکندگی در مدیریت هزینه‌های سلامت، ناکارآمدی نظام بیمه پایه، ناترازی در بعد کمّی و کیفی بسته بیمه پایه سلامت و پوشش نامناسب در عمق برای تأمین هزینه‌های خدمات، استراتژی شما برای برون‌رفت از شرایط پیش‌رو چیست؟

5. و داستان تلخ طب‌سنتی. امروز در مطب بیماری با هپاتیت خودایمنی که درنتیجه استفاده از معجونی که نه ترکیب آن را می‌دانیم و آن فرد تجویزکننده و خدا داند، دچار عوارضی شده بود، لطفا به صراحت نظرتان را در باب طب مبتنی بر شواهد یعنی طب امروزه که حاصل قرن‌ها تلاش پزشکان و‌ محققان در سراسر دنیاست و طب سنتی بگویید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها