|

مطالبات ما کارگران نیاز به دیده‌شدن دارد

هنوز برخی از مطالبات کارگران ملی صنعتی فولاد پا‌برجا است و بابت همین در روزهای قبل تجمعی در مقابل خانه ملت برگزار کردند.

مطالبات ما کارگران  نیاز به دیده‌شدن دارد

هنوز برخی از مطالبات کارگران ملی صنعتی فولاد پا‌برجا است و بابت همین در روزهای قبل تجمعی در مقابل خانه ملت برگزار کردند. 

یکی از کارگران در نامه‌ای به «شرق» با توجه به پرداخت‌نشدن حقوق این کارگران نوشته است: «با وجودی که هنوز برخی از مطالبات ما پا‌برجا بود، ولی از تاریخ ۷ اسفند‌ماه تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ‌گونه حرکت اعتراضی و خارج از قانون از سوی کارگران انجام نشد و تولید کارخانه برقرار بوده است. اما از آن سو، عیدی کارگران در تاریخ ۲۴ اسفند ماه و حقوق ایشان در عصر روز ۲۸ اسفند ماه و آن‌هم برای نیمی از کارگران واریز شد. مضاف بر این در شرایط روزه‌داری کارگران رستوران‌های شرکت به مدت ۱۸ روز تعطیل شد. 

متأسفانه برخلاف توافق صورت‌گرفته و بدون تشکیل کمیته انضباطی شرکت در پایان سال 17 نفر از کارگران قراردادی و پیمانکاری و مدیر بخش لوله‌سازی مهندس موسوی از کار اخراج و ۱۴ نفر از کارگران متخصص و باسابقه، به ورزشگاه غدیر اهواز تبعید شدند. متأسفانه 9 نفر از همین کارگران هم در سال جدید پس از یک ماه اشتغال، به‌دلیل خودداری از امضای قرارداد یک‌ماهه و غیرقانونی از سوی کارفرما، اخراج شدند. در‌صورتی‌که طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار در شرایطی که پس از پایان قرارداد کار، کارگر هنوز مشغول به کار باشد، مشمول تمدید ضمنی قرارداد کار می‌شود. 

آیا سزای کارگری که مزدش کفاف هزینه‌های کمرشکن زندگی در این شرایط سنگین معیشتی را نمی‌دهد، پس از مطالبه حق قانونی‌اش، تهدید یا اخراج است؟! چه کسی پاسخ‌گوی فشار خردکننده روحی و روانی بر کارگران و خانواده‌ ایشان و این‌همه قسط و قرض و اجاره خانه و پس از این‌همه اقدامات مغایر با قانون از سوی کارفرما است؟! ما پس از چهار ماه پیگیری بالاخره از سوی نماینده‌های مجلس شنیده‌ایم که شخص استاندار به‌دلیل اینکه شما برای اعتراضات صنفی وارد خیابان‌های مرکز شهر شده‌اید، مانع اصلی بازگشت به کار شما شده است و قصد تنبیه شما را دارد و حتی با وجود راضی‌شدن مدیرعامل شرکت به دیدار با کارگران، اجازه جلسه و دیدار با شما را نمی‌دهد. 

سؤال اینجاست که آقای استاندار چرا فقط یک روز آمدن کارگران به مرکز شهر را می‌بیند ولی به اقدامات و حق‌خوری‌های شرکت در طول 27 سال و رفتار‌های توهین‌آمیز، دو سال سرگردان‌کردن پرسنل و بازی با معیشت آنها، اخراج‌های خلاف قانون و عصبانی‌کردن کارگران نگاهی نمی‌اندازد؟ و سهم کارفرما در این غائله را صفر می‌کند و سؤال دیگر اینکه اگر ما مشکلی به لحاظ امنیتی داریم، چرا ما را به دادستانی معرفی نمی‌کنند تا آنها درباره ما تصمیم بگیرند، کمااینکه تا امروز دو بار علیه ما شکایت کردند و قاضی در هر دو شکایت در همان مرحله اول رأی به تبرئه کارگران داده است. 

امام جمعه محترم در تماس تلفنی در حضور شخص مدیر‌عامل شرکت با مدیر‌کل اداره اطلاعات استان و فرمانده اطلاعات سپاه از ایشان درباره کارگران اخراج‌شده پرسید و هر دو آنها اذعان کردند که هیچ مشکلی در این افراد نیست و حتی نفرات اصلی که جمعیت را به سمت مرکز شهر بردند، الان در شرکت هستند و اصلا اخراج نشده‌اند بنابراین استدعا داریم مسئولان محترم به این مطالبات ما توجه کنند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها