|

از هواپیما تا مداحان

یکی از مشکلات موجود در ایران نبود آمارهای دقیق است. در مطلب پیش‌رو به برخی از آمارهای مطرح‌شده در چند روز گذشته اشاره می‌کنیم که به‌صورت رسمی منتشر شده است.

یکی از مشکلات موجود در ایران نبود آمارهای دقیق است. در مطلب پیش‌رو به برخی از آمارهای مطرح‌شده در چند روز گذشته اشاره می‌کنیم که به‌صورت رسمی منتشر شده است. 

هواپیماهای فعال: به گزارش جماران، طبق آمار منتشر‌شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، در‌حال‌حاضر از 321 فروند هواپیمای مسافری موجود در ناوگان، 192 فروند فعال و 159 فروند هم سرخط است.

 بر‌اساس آمار، تقریبا ماهانه 1.5 میلیون مسافر از طریق ناوگان هوایی کشورمان جابه‌جا می‌شوند و روزانه چیزی حدود 530 پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه‌های کشورمان انجام می‌شود که روزانه با 420 پرواز داخلی 50 هزار مسافر در مسیرهای داخلی جابه‌جا می‌شوند.

 سن ناوگان هوایی کشورمان حدود 27 سال است.

بانوان مداح: شورای مداحان و هیئت‌های بانوان در تهران تشکیل جلسه داد اما درباره تعداد فعالان این حوزه، آماری ارائه نداد. دسترسی به تعداد دقیق فعالان زن این عرصه به‌راحتی ممکن نیست.

 در سال 1402، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بیش از صد هزار هیئت مذهبی در کشور ثبت‌شده و فعال هستند که در کنار صدها هزار هیئت ثبت‌نشده خانگی یک شبکه نرم‌افزاری قدرتمند از ایمان و اراده را ایجاد کرده‌اند».

 اما درباره تعداد مداحان، آمار دقیق نیست، به‌طوری‌که علی علمی، مسئول اداره ساماندهی هیئت‌ها و شورای مذهبی کشور، در سال 1401 اعلام کرد بیش از ۱۷ هزار مداح تنها در استان تهران فعال‌اند.

 در سال 1399، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات گفت: «۹۳ هزار هیئت مذهبی و ۸۰ هزار مداح در کشور فعال است که از این تعداد ۳۲ هزار نفر به‌صورت مستند به امر ستایش‌گری اهل‌بیت عصمت و طهارت مشغول هستند».

 به گزارش مشرق، در سال 95، رئیس سازمان بسیج مداحان گفت: شمار مداحان در کشور حدود صد هزار نفر برآورد می‌شود که کمتر از 50 درصد آنان عضو این سازمان هستند. حدود 30 درصد از جمعیت مداحان کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

اوراق قرضه: وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد در سال جاری به انتشار و عرضه اوراق مرابحه عام دولتی به مبلغ 660 میلیارد اقدام شد و همچنین عرضه عمومی، مجموعا مبلغ 19،502 میلیارد تومان به‌صورت نقدی از محل فروش اوراق تأمین شده است.

تملیکی

 دو ابرپرونده این روزها، کوروش کمپانی و چای دبش است. مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفته است: «اموال کوروش کمپانی شامل موبایل و تعدادی خودرو با اولویت در تیرماه جاری از طریق مزایده به فروش خواهد رسید تا وجوه حاصل از آن در اختیار شکات قرار گیرد».

 برای فروش اموال چای دبش، میزان زیادی از این محموله در منطقه ویژه پیام و هزار کانتینر در بندر شهید رجایی بوده همچنین بخشی از ماشین‌آلات صنعتی نیز در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است. همچنین بخشی از اموال غیرقابل مصرف درحال انهدام است و مابقی درحال فروش است، تاکنون حدود دو‌هزار‌ و ۳۰۰ تن چای دبش در مزایده‌های تهران به فروش رفته است.

 طبق یک گزارش، تعیین‌تکلیف کالاها با رشد ۵۴۷‌درصدی به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان انجام شده است.

 در سه‌ماهه ابتدایی سال، ۲۷۶ هزار متر‌مربع سند به نام دولت صادر شده است.

 در سال گذشته ١٢ میلیارد تومان املاک توقیفی در اختیار سازمان اموال تملیکی به فروش رسیده است.

 تاکنون حدود پنج هزار سند مربوط به اموال غیر‌منقول مربوط به پرونده‌های مختلف اقتصادی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است.

دانش‌بنیان

 در کشور قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، دو هزار شرکت خلاق و ۳۹۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مشغول به کار هستند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، از ۲۱۲ هزار نفر به ۳۹۰ هزار نفر افزایش یافته است.

 فروش شرکت‌ها از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

 سال گذشته نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرکت‌های متقاضی اعطا شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها