|

داروهای خارج از فهرست، بیمه نمی‌شوند؟

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران روند تجویز داروهای تک‌نسخه‌ای (داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی کشور) در شرایط خاص را تشریح کرد.

داروهای خارج از فهرست، بیمه نمی‌شوند؟

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران روند تجویز داروهای تک‌نسخه‌ای (داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی کشور) در شرایط خاص را تشریح کرد. ایشان در مصاحبه‌ای که روز گذشته با ایسنا داشته، اعلام کرده است: «‌‌بر اساس قانون، تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران تخلف محسوب می‌شود.‌ در شرایطی که پزشک متخصص بر‌اساس شواهد علمی مستند، اثربخشی داروهای موجود در فهرست را برای یک بیمار خاص کافی نداند و برای درمان بیمار‌ نیاز به دارویی خارج از فهرست دارویی کشور باشد، تجویز دارو تنها با پذیرش مسئولیت از طرف پزشک و بیمار (در فرم درخواست داروی موردی) و با تأیید کمیته منتخب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (کمیته ماده 9 آیین‌نامه اجرائی برنامه توسعه ششم) امکان‌پذیر خواهد بود. در‌صورت تأیید تجویز در کمیته ماده 9 که متشکل از نماینده سازمان غذا و دارو، نماینده معاونت درمان، نماینده سازمان نظام پزشکی و نماینده انجمن‌های علمی پزشکی است (که هر دو‌هفته یک‌بار برگزار می‌شود)، بیمار به یکی از شرکت‌های وارد‌کننده یا تولید‌کننده داروهای تک‌نسخه‌ای معرفی و فرایندهای بازرگانی دارو که فرایندی زمان‌بر است، انجام و دارو از طریق داروخانه‌های خاص تحویل بیمار خواهد شد. لازم به ذکر است ‌داروهای تک‌نسخه‌ای مشمول سیاست‌های حمایتی (بیمه‌ای و غیربیمه‌ای با استفاده از منابع دولتی) نمی‌شوند.

این موضوع در‌حالی است که بسیاری از داروهای حیاتی برای بیماران، جزء بیمه حساب نمی‌شود یا اصلا آن‌قدر کمیاب است که بیماران چاره‌ای ندارند جز اینکه همان را به‌شکل آزاد تهیه کنند. بنابراین، این موضوع احتمالا تأثیر خاصی در کاهش مشکلات بیماران برای تهیه دارو نخواهد داشت. همه این موضوعات در‌حالی است که سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ صرفا مکلف به تأمین داروهای موجود در فهرست رسمی داروهای کشور یا فارماکوپه است و بر‌اساس قانون برنامه توسعه، تجویز داروی خارج از فهرست دارویی توسط پزشکان ممنوع است. سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی گلایه‌ها در فضای مجازی مبنی‌بر دسترسی‌نداشتن به تعدادی از داروها، به تک‌نسخه‌ای یا مسافرتی‌بودن آنها اشاره و تأکید کرد: سازمان غذا و دارو صرفا مکلف به تأمین داروهای موجود در فهرست رسمی کشور است. براساس بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، تجویز داروی خارج از فهرست دارویی توسط پزشکان ممنوع است. سازمان غذا و دارو درخصوص علت تمایل برخی بیماران برای مصرف داروهای خارجی در‌حالی‌که که نمونه داخلی آن با قیمت مناسب‌تر وجود دارد، یادآور شد: این موضوعی فرهنگی است که بخشی از آن به پزشکان هنگام گفت‌وگو با بیماران مرتبط می‌شود که بعضا بر کیفیت نمونه خارجی تأکید بیشتری دارند و بخشی دیگر به‌خاطر تصورات غلطی است که در جامعه نسبت به محصول داخلی وجود دارد. بر اساس این گزارش، سازمان غذا و دارو از برخی چهره‌های شناخته‌شده در فضای مجازی که دلسوزانه ممکن است پیگیر تهیه داروهای خارج از فهرست رسمی باشند که تجویز آنها وجاهت قانونی هم ندارد، خواست قبل از جمع‌آوری اطلاعات کامل و جامع از منابع موثق، اطلاع‌رسانی اشتباه و گمراه‌کننده نداشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها