|

پیشروی در غزه و تهدید مذاکرات آتش‌بس

هم‌زمان با آغاز دهمین ماه جنگ غزه، نیروهای اسرائیلی به عمق شهر غزه پیشروی کردند و هزاران فلسطینی بار دیگر از مناطقی که در آن پناه گرفته بودند، آواره شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید این حمله‌ها را در تعقیب افراد مسلحی انجام می‌دهد که ماه‌ها پس از پاکسازی مناطق محل حضور آنها، دوباره در نوار غزه سازماندهی شده‌اند.

پیشروی در غزه و تهدید مذاکرات آتش‌بس

هم‌زمان با آغاز دهمین ماه جنگ غزه، نیروهای اسرائیلی به عمق شهر غزه پیشروی کردند و هزاران فلسطینی بار دیگر از مناطقی که در آن پناه گرفته بودند، آواره شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید این حمله‌ها را در تعقیب افراد مسلحی انجام می‌دهد که ماه‌ها پس از پاکسازی مناطق محل حضور آنها، دوباره در نوار غزه سازماندهی شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گزارش‌ها از نوار غزه حاکی از آن است که ارتش اسرائیل هم حملات هوایی را در دستور کار قرار داده و هم تانک‌ها و سربازانش را به نقاط مرکزی اعزام کرده است. منابع بهداشتی حماس می‌گویند دسترسی محدودی به مناطق درگیری دارند و نمی‌توانند تعداد دقیقی از تلفات جانی را گزارش کنند.

اگرچه ارتش اسرائیل قبل از دور جدید حملات دستور تخلیه را صادر کرده، فلسطینی‌ها می‌گویند جای دیگری برای پناه‌گرفتن ندارند. بیشتر جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه، اغلب چندین بار آواره شده‌اند.

اسرائیل در هفته‌های اول جنگ دستور تخلیه شمال غزه را صادر و از بازگشت بیشتر مردم به آنجا جلوگیری کرده است. با این حال ارتش تحت نظر کابینه نتانیاهو اکنون دستور تخلیه مناطق بیشتری را در بسیاری از محله‌های مرکز شهر غزه صادر کرده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حماس و گروه کوچک‌تر جهاد اسلامی در این منطقه حضور دارند. ارتش از ساکنان مناطقی که دستور تخلیه برای آنها صادر شده خواست به سمت جنوب و شهر دیرالبلاح بروند.

هم‌زمان با گسترش حملات اسرائیل، حماس هشدار داد که تهاجم اخیر و آوارگی بیشتر غیرنظامیان شهر غزه می‌تواند منجر به شکست مذاکرات طولانی‌مدت بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها شود.

پیش از این خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند حماس پیشنهاد آمریکا را برای آغاز مذاکرات آزادی گروگان‌های اسرائیلی، ۱۶ روز پس از اجراشدن مرحله اول توافق، پذیرفته است. بنا بر آن گزارش‌ها، یک منبع حماس اعلام کرد که این گروه درخواست قبلی‌اش را مبنی بر اینکه اسرائیل باید پیش از امضای توافق متعهد به آتش‌بس دائمی شود، کنار گذاشته و موافق است مذاکرات در مرحله اول شش‌هفته‌ای جریان پیدا کند.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی مصر، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای گفت‌وگو درباره جزئیات این توافق به قاهره رفت. رسانه‌های اسرائیلی هم گزارش دادند که یک هیئت اسرائیلی راهی پایتخت مصر شدند. دفتر ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور این کشور و ویلیام برنز در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه گفت‌وگو کردند. در بیانیه‌ای که درباره این دیدار منتشر شده، آمده است که «رئیس‌جمهور مصر موضع این کشور در رد ادامه عملیات نظامی در نوار غزه را تأیید کرد». با این حال به نظر می‌رسد موانع توافق آتش‌بس همچنان پابرجا باشد و چند مقام آگاه از مذاکرات به آسوشیتدپرس گفتند که تهاجم اسرائیل ممکن است این مذاکرات را تحت‌ تأثیر قرار دهد.

به گفته دو مقام آگاه از مذاکرات، حماس همچنان می‌خواهد میانجی‌ها تضمین کنند که مذاکرات با آتش‌بس دائمی به پایان می‌رسد. این در حالی است که پیش‌نویس کنونی می‌گوید میانجی‌ها -‌ایالات متحده، قطر و مصر- «تمام تلاش خود را انجام خواهند داد» که اطمینان حاصل شود مذاکرات به توافقی برای پایان‌دادن به جنگ منجر می‌شود. در سوی دیگر نیز بنیامین نتانیاهو تأکید می‌کند هرگونه توافقی که اسرائیل را مجبور به پایان‌دادن به جنگ با حماس کند، نمی‌پذیرد. حماس گفت که برای تسهیل دست‌یافتن به توافق انعطاف‌پذیری نشان داده است. این گروه، نخست‌وزیر اسرائیل را متهم کرد که «موانع بیشتری بر سر راه مذاکرات قرار می‌دهد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها