|

دومین شب کنگره ملی جمهوری‌خواهان

رقبای دیروز، متحدان امروز

دومین شب کنگره ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی که با حضور دونالد ترامپ، تنها دو روز پس از نجات او از سوءقصد‌ برگزار شد، تصویر کاملی از اتحاد اعضای این حزب و حمایت گسترده از نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را به نمایش گذاشت.

رقبای دیروز، متحدان امروز

دومین شب کنگره ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی که با حضور دونالد ترامپ، تنها دو روز پس از نجات او از سوءقصد‌ برگزار شد، تصویر کاملی از اتحاد اعضای این حزب و حمایت گسترده از نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را به نمایش گذاشت. در این گردهمایی که پیش از انتخابات ماه نوامبر از اهمیت زیادی برخوردار است، رقبای انتخاباتی سابق دونالد ترامپ از‌‌جمله نیکی هیلی، ران دسنتیس و راماسوامی تأکید کردند ‌به‌طور کامل از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حمایت می‌کنند تا بتواند بار دیگر به کاخ سفید راه یابد. در این مراسم، چهره‌های برجسته دیگری از‌جمله مایک جانسون‌ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مارکو روبیو‌ سناتور فلوریدا و تد کروز‌ سناتور جمهوری‌خواه نیز حضور داشتند. شرکت پرشور این شخصیت‌ها در گردهمایی جمهوری‌خواهان در حالی است که در میان اعضای حزب دموکرات آمریکا، برای حمایت از جو بایدن یا معرفی نامزدی جوان‌تر به‌جای رئیس‌جمهوری ۸۱‌ساله آمریکا اختلاف‌نظر و تفرقه وجود دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی‌ که در ‌دوره مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری انتقادهایی را از ترامپ مطرح کرده بود، در میلواکی در سخنرانی قاطعانه‌ای گفت: «دونالد ترامپ از تأیید کامل من برخوردار است».

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت ‌دونالد ترامپ از او خواسته درباره وحدت صحبت کند. او سپس افزود که آمریکایی‌ها برای رأی‌دادن به ترامپ در ماه نوامبر نیازی ندارند کاملا با ترامپ موافق باشند و استدلال کرد که حزب جمهوری‌خواه نه‌تنها باید متحد شود، بلکه باید گسترش یابد. هیلی درباره به قدرت رسیدن دوباره بایدن هم هشدار داد و گفت: «رأی به بایدن رأی به کامالا هریس است. جمهوری‌خواهان باید برای نجات آمریکا متحد شوند».

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا‌ نیز که در دوره مقدماتی برای کنار‌زدن ترامپ از دور رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۴ تلاش می‌کرد، حمایت کامل خود را از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد. دسنتیس در سخنرانی‌اش در کنگره ملی جمهوری‌خواهان گفت: «بیایید چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده را به چهل‌وهفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا تبدیل کنیم».

او ضمن تمجید از عملکرد ترامپ در قبال سیاست‌های مرزی و اقتصادی، از آمریکایی‌ها خواست کنار ترامپ بایستند. دسنتیس ضمن انتقاد از دولت بایدن تأکید کرد: «کشور ما در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ مورد احترام بود».

ویوک راماسوامی، یکی دیگر از نامزدهای سابق ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواه نیز در سخنرانی خود بر حمایت از ترامپ تأکید کرد و به‌ویژه از رأی‌دهندگان سیاه‌پوست خواست ‌به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رأی دهند. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا،‌ سخنران دیگری بود که با اشاره به چنددستگی دموکرات‌ها، اتحاد جمهوری‌خواهان را ستود و گفت ترامپ نامزد مورد حمایت اوست. او همچنین خبر داد که مجلس نمایندگان در حال تحقیق درباره سوءقصد روز شنبه به ترامپ است. الیز استفانیک، رئیس کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان‌ هم بر اهمیت انتخابات ماه نوامبر تأکید و از بایدن و سیاست‌های دولت او به‌شدت انتقاد کرد. مارکو روبیو، سناتور فلوریدا‌ که نامش در فهرست ترامپ به‌عنوان گزینه معاونت‌ ریاست‌جمهوری قرار داشت‌ نیز از سخنرانان دیگر مجمع ملی جمهوری‌خواهان بود. او در این سخنرانی با حمایت از ترامپ تأکید کرد که انتخابات ماه نوامبر، زمان «اولویت‌دادن به آمریکا» است.

او با مقایسه سیاست خارجی ترامپ و بایدن گفت: «ترامپ ایران را ورشکسته کرد، اما بایدن به آنها پول داد. ترامپ همچنین در زمان ریاست‌جمهوری‌اش طالبان را محدود کرد و به روسیه اجازه هیچ اقدامی نداد».

علاوه بر این، بر اساس ویدئویی که از یک تماس تلفنی میان دونالد ترامپ و رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منتشر شده، این نامزد جمهوری‌خواه از کندی خواسته‌ است‌ «از کمپین ترامپ در انتخابات حمایت کند».

در این ویدئو که به تأیید کندی هم رسیده است، ترامپ از طریق بلندگوی تلفن خطاب به رقیبش در انتخابات می‌گوید: «دوست دارم کاری انجام بدهی و من فکر می‌کنم این برای تو هم بسیار خوب خواهد بود».

ترامپ در ادامه این تماس تلفنی که پس از سوءقصد نافرجام علیه او انجام شده است، خطاب به کندی می‌گوید‌ «ما پیروز خواهیم شد»‌ و کندی نیز در پاسخ تأیید می‌کند. حامیان کندی طیف گسترده‌ای از رأی‌دهندگان را شامل می‌شوند و نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد‌ توانایی جذب آرا از سبد هر دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات را دارد.

در همین حال، اعضای خانواده دونالد ترامپ قرار است امروز در کنگره ملی جمهوری‌خواهان شرکت کنند. انتظار می‌رود ملانیا ترامپ، ایوانکا ترامپ و همسرش جرد کوشنر با حضور در این مراسم حمایت‌شان را از ترامپ به نمایش بگذارند.

ملانیا ترامپ در حالی قرار است در مجمع ملی جمهوری‌خواهان حاضر شود که در طول مبارزات انتخاباتی همسرش، از زمانی که ترامپ برای سومین بار نامزد ریاست‌جمهوری شد، تنها دو بار به‌طور علنی در چنین مراسمی حضور داشته است. او یک بار در شروع کارزار انتخاباتی ترامپ در نوامبر ۲۰۲۲ در خانه‌شان در مارلاگو ظاهر شد و حضور کوتاه دیگرش زمانی بود که ترامپ را برای رأی‌دادن در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری فلوریدا همراهی کرد.

انتظار می‌رود دونالد ترامپ امروز در کنگره ملی جمهوری‌خواهان نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را رسما بپذیرد و سخنرانی کند. جی‌دی ونس نیز که ترامپ او را به‌عنوان معاونش معرفی کرده است، چهارشنبه‌‌شب در کنگره ملی سخنرانی کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها