|

تحریم «اوربان»

کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا ریاست شش‌ماهه مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا را در واکنش به سفرهای جنجالی ویکتور اوربان به مسکو و پکن تحریم کند. این کمیسیون این سفرها را به‌عنوان توهین به وحدت سیاسی اتحادیه اروپا تلقی کرده است.

تحریم «اوربان»

کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا ریاست شش‌ماهه مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا را در واکنش به سفرهای جنجالی ویکتور اوربان به مسکو و پکن تحریم کند. این کمیسیون این سفرها را به‌عنوان توهین به وحدت سیاسی اتحادیه اروپا تلقی کرده است.

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: «با توجه به تحولات اخیر در آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان، اورزولا فن درلاین ریاست این کمیسیون تصمیم گرفته است تا جلسات غیر‌رسمی کمیسیون اروپا تنها در سطح کارمندان ارشد برگزار شود».

وی همچنین از لغو رویداد مهم ملاقات کمیسرها و رئیس شورای اروپا که در آغاز هر دوره با ریاست دوره‌ای صورت می‌گیرد خبر داد و گفت که این دیدار نیز انجام نخواهد شد.

این دیدار که معمولا در آغاز دوره شش‌ماهه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا انجام می‌شود، رویداد مهمی است که نماد همکاری و هماهنگی بین کمیسیون اروپا و کشورهای عضو است. این مسئله بیشتر به‌دلیل تصمیم کمیسیون اروپا برای محدودکردن تعامل خود با ریاست مجارستان به وجود آمده است، امری که احتمالا روابط تیره یا محتاطانه بین کمیسیون اروپا و مجارستان در دوران ریاست آن را برجسته می‌سازد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در جریان سفر اخیر خود به مسکو، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد تا درمورد جنگ در اوکراین گفت‌وگو کند و به‌قول اوربان: «گفت‌وگو به‌عنوان کوتاه‌ترین راه برای صلح را آغاز کند».

اندکی پس از آن، نیروهای روسی یک بیمارستان کودکان در کی‌یف را بمباران کردند.

در پکن، اوربان «طرح صلح چین» منسوب به شی جین‌پینگ، ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید کرد؛ طرحی که اتحادیه اروپا از آن به‌دلیل تفسیر گزینشی قوانین بین‌المللی و اشتباه‌گرفتن نقش متجاوز و قربانی انتقاد می‌کند.

اوربان به‌رغم نگرانی‌های غرب مبنی‌بر حمایت پکن از تلاش‌های جنگی روسیه، گفت: «چین تنها قدرت جهانی است که آشکارا و از ابتدا به صلح متعهد بوده است».

بوداپست معتقد است این سفرها که توسط اوربان به‌عنوان بخشی از «مأموریت صلح» خوانده شده، صرفا تلاش‌های دیپلماتیک دوجانبه بوده است. با‌این‌حال، زمان و مکان این سفرها و استفاده از لوگوی رسمی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به‌عنوان سوء‌استفاده از قدرت تعبیر شده است.

علاوه‌بر‌این، اوربان در اجلاس غیررسمی سران کشورهای عضو «سازمان کشورهای تُرک» شامل قبرس شمالی نیز شرکت کرد. قبرس شمالی تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است و این رویداد انتقادهای بیشتر اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

بروکسل در بسیاری از رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده توسط بوداپست در بالاترین سطح تا پایان سال شرکت نخواهد کرد. جلسات رسمی وزیران در بروکسل و لوکزامبورگ تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت و همچنان برگزار می‌شوند؛ زیرا سازمان‌دهی آنها به ریاست دوره‌ای وابسته نیست. 

در همین‌حال، ۶۳ نماینده پارلمان اروپا به رهبری ریهو تراس از استونی، خواستار سلب حق رأی مجارستان بر‌اساس ماده ۷ به‌دلیل «سوء‌استفاده از قدرت» شدند.

 آنها در نامه‌ای به اورزولا فن درلاین، شارل میشل و روبرتا متسولا استدلال کردند که اقدامات اوربان اعتبار اتحادیه اروپا و جهت‌گیری سیاست خارجی آن را تضعیف می‌کند و خواستار اقدام قاطع برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر شدند. ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا از اول ماه جولای آغاز شد و تا ۳۱ دسامبر ادامه خواهد داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها