|

بعد از 3 هفته تعطیلی، بهارستان با حضور رئیس‌جمهور منتخب کار خود را آغاز کرد

سلفی با مسعود

بعد از تعطیلات سه‌هفته‌ای، بالاخره بهارستان با میهمان ویژه‌ای کار خود را آغاز کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب صبح دیروز میهمان مجلس بود و همان ابتدای شروع جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بر روی صندلی نمایندگی خود نشست تا موجب غافلگیری همکاران سابق خود شود.

سلفی با مسعود

بعد از تعطیلات سه‌هفته‌ای، بالاخره بهارستان با میهمان ویژه‌ای کار خود را آغاز کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب صبح دیروز میهمان مجلس بود و همان ابتدای شروع جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بر روی صندلی نمایندگی خود نشست تا موجب غافلگیری همکاران سابق خود شود. تعدادی از نمایندگان دور او جمع شده بودند و استقبال گرمی از او داشتند، هرچند ماجرای نمایندگان جبهه رادیکال خلاف جریان غالب دیروز بود و تصاویر ثبت‌شده از چهره‌های مغموم و حتی عصبی برخی از نمایندگان شاخص جریان رادیکال نشان می‌داد ظاهرا رقابت انتخاباتی هنوز برایشان تمام نشده است و احیانا دولت چهاردهم مسیر سختی را با این قشر از نمایندگان تجربه خواهد کرد.

در ابتدای جلسه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نطق پیش از دستوری داشت که بخشی از آن به کاهش مشارکت در انتخابات مربوط بود؛ رئیس مجلس بر لزوم برطرف‌کردن دلایل کاهش مشارکت تأکید داشت. نکته مهم سخنان قالیباف ضرورت توجه به غایبان انتخابات چهاردهم بود که گفت: «عدم تمایل بخش قابل توجهی از مردم برای استفاده از حق انتخاب خود نیز یک واقعیت است که باید اهل سیاست را به خود بیاورد البته این امر ریشه‌های مختلف دارد و کسانی که اهل تحلیل و تحقیق هستند باید به آن بپردازند اما پیامدهای آن برای نظام حکمرانی و سرنوشت عمومی جامعه آن‌قدر سنگین است که نمی‌توانیم به‌راحتی از کنار آن بگذریم. مهم‌ترین نکته این است که این کاهش مشارکت برای ما تبدیل به یک مسئله جدی شود که باید ابعاد آن را بررسی کنیم و برای حل آن تصمیم بگیریم».

قالیباف در پایان نطق خود ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور منتخب او را فرزند مجلس نامید و اظهار کرد: «آقای پزشکیان با سابقه‌ای بیش از چهار دوره نمایندگی، فرزند مجلس است. اینکه امروز ایشان در صحن مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده، ما هم مطلع نبودیم و اکنون متوجه حضورشان شدیم». قالیباف در ادامه باب شوخی را هم باز کرد و گفت: «پزشکیان بنای جدیدی در تعارف‌های پروتکلی و تشریفاتی گذاشته که خوب هم است و با همین رفتارهای انقلاب سازگار است و در پیاده‌روی هم خیلی سریع راه می‌رود».

سپس پزشکیان با دعوت قالیباف پشت تریبون مجلس شورای اسلامی رفت و گفت قرار نبود که در مجلس صحبت کنم. امروز به مجلس آمدم تا سلامی کرده و تشکر کنم. وی ادامه داد: همان‌طور‌که در مناظرات و بحث‌های مجلس مطرح کردم، کشور را نمی‌توان با اختلاف و دعوا اداره کرد و مجبوریم دست به دست هم داده تا از بحران‌ها و مشکلات با هماهنگی و همدلی عبور کرده و پاسخ‌گوی مشکلات مردم باشیم.

پزشکیان تأکید کرد: تمام تلاشم این است که بتوانیم پاسخ‌گوی مردم باشیم. ما هستیم تا مشکلات مردم و گرفتاری آنها را رفع کنیم. مردم به ما اعتماد کردند. با رأی مردم و کمک شما و مسئولان تلاش می‌کنم پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشم. وی در ادامه بیان کرد: تقوا از دیدگاه قرآن حرکت بدون خطا در همه حوزه‌هاست. اگر پول و پست و مقام ما را گول نزند، می‌توانیم حق را بگوییم و یار و یاور مظلومان باشیم. باید کاری کنیم که در جامعه عدالت و انصاف باشد. رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: تلاش می‌کنیم خدمتگزار مردم باشیم و مردم در انتخابات آمدند و مشت محکمی به دهان کسانی زدند که می‌گفتند مردم ایران پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند. ان‌شاءالله با هم بتوانیم مشکلات و گره‌های کشور را حل کنیم و شرمنده مردم نشویم.

از آنجایی که برخی حامیان رقیب جدی پزشکیان در انتخابات چهاردهم، هنوز با شکست خود کنار نیامده‌اند، در اولین حضور خود بعد از انتخابات چهاردهم در مجلس، دیروز با تندی پزشکیان را خطاب قرار دادند. مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در مجلس دوازدهم در صحن علنی مجلس با اشاره به استقبال جمع کثیری از نمایندگان از رئیس‌جمهور منتخب عنوان کرد: من می‌خواستم در میان این تعداد نماینده‌ای که اکثرا به رئیس‌جمهور تبریک می‌گویند مشخص شود که نظرات دیگری هم وجود دارد، برای همین خطاب به آقای پزشکیان می‌گویم؛ آقای رئیس‌جمهور محترم، شما دعوت به وحدت می‌کنید و آن را لازمه تحقق همه پیشرفت‌ها و خوشبختی‌ها برای ملت ایران می‌دانید ولی نمی‌شود با سمبل اختلاف و نفاق در کشور یعنی محمدجواد ظریف این مملکت را به وحدت رساند. وی افزود: بعد هم محمدجواد ظریف بردارد در کارگروهایش آدم‌هایی را که اصل روحانیت و جمهوری اسلامی را نفی می‌کنند قرار دهد تا برای شمایی که می‌خواهید وحدت را در کشور برقرار کنید وزیر به مجلس معرفی کند. من امیدوارم که این اتفاق نیفتد ولی این مسیر که شما می‌روید آنجایی که باید باشد، نیست.

در پایان جلسه علنی بسیاری از نمایندگان مجلس مشغول فیلم‌گرفتن و عکس یادگاری با رئیس‌جمهور منتخب شدند تا حسن‌ختام جلسه دیروز سلفی‌های متعدد نمایندگان با مسعود پزشکیان باشد؛ تا جایی که جلسه مجلس شورای اسلامی زودتر از موعد برای دیدار با رهبری به پایان رسید ولی همچنان نمایندگان دور پزشکیان جمع شده و با او عکس می‌گرفتند و تصاویر بسیاری از شور‌و‌شوق نمایندگان در کنار رئیس‌جمهور منتخب ثبت شد.

بعد از این جلسه همگی راهی دیدار با مقام معظم رهبری شدند و با توجه به سخنان رهبری در حمایت از دولت چهاردهم و ضرورت همکاری مجلس با او، محمدباقر قالیباف با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان بر لزوم تعامل سازنده مجلس با دولت جدید تأکید کردند. در لبیک به فرمایش ایشان ما نیز در مجلس اعلام می‌کنیم که موفقیت رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید را موفقیت خود می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهیم بست».

اکبر پولادی، دیگر نماینده مجلس هم با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم گفت: امروز فرصت مغتنمی فراهم شد که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و جلسه خیلی خوبی بود. وی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمایشاتی درباره تعامل دولت و قوای سه‌گانه مطرح کردند و فرمودند همه باید به دولت جدید کمک کنیم تا در تعاملات بین‌المللی و رسیدگی به مشکلات داخلی به‌خصوص مسائل معیشتی مردم موفق باشیم. مقام معظم رهبری فاکتورها و ملاک‌هایی را بیان کردند و نگاه ایشان این بود که اگر فردی دارای چنین ملاک‌هایی برای کابینه بود، مجلس کمک کند تا هرچه سریع‌تر دولت تشکیل شود. پولادی در پایان بیان کرد: اکنون شرایط کشور از باب همدلی خوب است. تأکید رهبری بر استمرار همدلی بین مجلس، دولت و قوه قضائیه است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی هم ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب اظهار کرد: امیدوارم آقای پزشکیان در مسئولیت مهم خود موفق باشد و عده‌ای اجازه دهند که ایشان با آزادی کامل هیئت دولت را انتخاب کند. وی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور منتخب مبنی‌بر اینکه امور را با همکاری و انسجام پیش ببریم، اضافه کرد: افراد متخصص فارغ از گرایشات حزبی به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند و سهم‌خواهان به رئیس‌جمهور منتخب فشار نیاورند، البته آقای پزشکیان به‌صراحت فرمودند که تحت تأثیر سهم‌خواهان قرار نگرفته و دیکته افراد را قبول نمی‌کند که این رویکرد ایشان جای خوشبختی دارد.

محمدصالح جوکار هم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در دیداری که امروز با مقام معظم رهبری داشتیم، مطالب خوبی با توجه به وظایف نمایندگی در حوزه قانون‌گذاری و نظارت ارائه شد. مقام معظم رهبری به یک‌سری از مسائل اخلاقی و معرفتی اشاره داشتند. مقام معظم رهبری در این دیدار به ورود مجلس به مسائل سیاسی اشاره داشتند. همچنین به نقش مجلس در خنثی‌سازی نقشه دشمنان که به دنبال اختلاف‌افکنی هستند، اشاره داشتند. وی در ادامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار بر تعامل بین دولت و مجلس اشاره داشتند. باید به دور از نگاه‌های جناحی و سیاسی، مجلس و دولت در مسیر تشکیل دولت چهاردهم گام بردارند. مقام معظم رهبری به یک‌سری از ویژگی‌های وزرای کابینه اشاره کردند. وزرای کابینه باید امین، متدین، متخصص بوده و به آینده امید داشته باشند. وزرا نباید در مسائل سیاسی به دنبال حاشیه‌سازی باشند، بلکه باید کارآمدی مدنظر باشد. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجلس نیز باید با دولت همکاری کند. ان‌شاءالله با همکاری بین مجلس و دولت کار پیش خواهد رفت. همان‌طوری که مقام معظم رهبری تأکید کردند تعامل بین مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم یک امر ضروری است.

با توجه به فضای دوستانه دیروز بهارستان و تأکیدات مقام معظم رهبری برای مجلس و دولت برای موفقیت مسعود پزشکیان، حال باید دید بهارستان‌نشینان در اولین آزمون خود، یعنی بررسی صلاحیت کابینه چگونه کنار دولت خواهند بود و در این مسیر چهارساله پیش‌روی دولت چهاردهم چه میزان همراهی و همدلی را ثبت خواهند کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها