|

اروپا در تسخیر مواد مخدر

یوروپل، نهاد مجری قانون اتحادیه اروپا، در هشداری تازه اعلام کرد جرائم سازمان‌یافته در سراسر اروپا در حال گسترش است و افزایش تمایل به خشونت در میان باندهای جنایتکار مشکلات زیادی‌ به‌‌ویژه برای کشور آلمان ایجاد کرده است.

اروپا در تسخیر مواد مخدر

یوروپل، نهاد مجری قانون اتحادیه اروپا، در هشداری تازه اعلام کرد جرائم سازمان‌یافته در سراسر اروپا در حال گسترش است و افزایش تمایل به خشونت در میان باندهای جنایتکار مشکلات زیادی‌ به‌‌ویژه برای کشور آلمان ایجاد کرده است.

کاترین دی‌بول، رئیس یوروپل، در گفت‌وگو با اشپیگل گفت: «جرائم سازمان‌یافته در اروپا در‌ حال افزایش است و خلافکاران از هر نقطه‌‌ضعفی برای پیشبرد فعالیت‌هایشان سوءاستفاده می‌کنند». دی‌بول با تأکید بر اینکه تجارت فزاینده مواد مخدر به خشونت دامن می‌زند،‌ افزود: «تولید کوکائین در آمریکای جنوبی و مرکزی رونق گرفته و اروپا مملو از مواد مخدر شده است‌».

او ضمن اشاره به اینکه تجارت سایر مواد مخدر نیز در حال افزایش است، هشدار داد: «وضعیت بسیار بحرانی است».

به گزارش ایندیپندنت، بر اساس تحقیقات نهاد انتظامی اروپا مستقر در لاهه، ۸۲۱ شبکه جنایی در اتحادیه اروپا فعال‌اند. یوروپل به‌تازگی هشدار داده که این باندها با بیش از ۲۵ هزار عضو «بسیار حرفه‌ای و بی‌رحم» فعالیت می‌کنند و طبق تجزیه‌و‌تحلیل‌های انجام‌شده، تجارت اصلی‌شان قاچاق مواد مخدر است. به گفته رئیس یوروپل، درآمد هنگفتی که از قاچاق مواد مخدر در اروپا به دست می‌آید، این جرم سازمان‌یافته را به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کنونی تبدیل کرده  است.

کاترین دی‌بول گفت که پلیس اتحادیه اروپا به ابزار فنی، قدرت و کارمندان کافی نیاز دارد تا توانایی مبارزه با شبکه‌های جنایتکار و قاچاقچیان را داشته باشد. او افزود که اگر سرمایه‌گذاری بیشتری برای یوروپل انجام نشود، این نهاد در مبارزه با خلافکاران شکست خواهد خورد.

نهاد انتظامی اتحادیه اروپا از طریق همکاری بین مقام‌های کشورهای عضو این اتحادیه اداره می‌شود. اتحادیه اروپا این نهاد را موظف کرده به‌عنوان یک مرکز قانون به کشورهای عضو در مبارزه با جرائم بین‌المللی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، جرائم مالکیت معنوی، جرائم اینترنتی، جعل و تروریسم خدمات عملیاتی و اطلاعاتی ارائه دهد. با این‌ حال یوروپل هیچ‌گونه اختیارات اجرائی ندارد و مقام‌های آن حق ندارند بدون تأیید قبلی مقام‌های ذی‌صلاح در کشورهای عضو، مظنونان را دستگیر کنند یا اقدام دیگری انجام دهند. این هشدار پس از آن مطرح می‌شود که بعد از درگیری شدید بین باندهای مواد مخدر آلمان و هلند در منطقه کلن، نهاد بازرسان جنایی آلمان (BDK) درباره اتفاق‌هایی مانند حملات انفجاری و آدم‌ربایی هشدار داد. 

اولیور هوت، رئیس نهاد بازرسان جنایی آلمان، پیش از این در گفت‌وگویی رسانه‌ای تأکید کرد که انفجار و آدم‌ربایی اقدام‌های رایجی‌اند که باندهای مواد مخدر علیه رقبا یا دشمنان‌شان استفاده می‌کنند و باید با اقدام‌های لازم از وقوع آنها پیشگیری کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها