|

در «آیین بهره‌برداری از فیلمخانه ملی ایران» مطرح شد

سیاست شفاف‌سازی در سینما به‌وضوح انجام شده است

«آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی کشور، جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و اصحاب رسانه دیروز در محل فیلمخانه برگزار شد.

سیاست شفاف‌سازی در سینما 
به‌وضوح انجام شده است

«آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی کشور، جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و اصحاب رسانه دیروز در محل فیلمخانه برگزار شد.

در ابتدای مراسم لادن طاهری، مدیرکل فیلمخانه ملی ایران، گفت: ۴۰ سال پیش، محمد‌حسن خوش‌نویس اولین مدیری بوده که مسئولیت این فیلمخانه را برعهده گرفت. این در‌حالی است که در آن زمان مجموع فیلم‌های ایران بیش از صد فیلم نبوده است‌. اما امروز اهالی سینما مفتخر هستند که ساختمانی مستقل از سینمای ایران فراهم شده است. ‌ما فراموش نکرده‌ایم که سال‌ها در کنار فیلم‌ها و مدارک ارزشمند آن در گذشته در یک مکان کوچک نگهداری شد؛ اما در‌حال‌حاضر ساختمان فیلمخانه ملی ایران و بهره‌برداری از آن نماد سخت‌کوشی و پشتکاری است که نهایتا امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

او افزود: خوشحالم که درباره گنجینه ۴۰‌ساله سینمایی صحبت می‌کنم که راه درازی برای آرشیو آن طی شده است. در دولت سیزدهم، روز اولی که رئیس سازمان سینمایی حکم گرفتند، به همراه وزیر به این مکان آمده و با پیگیری‌شان بسیاری از مشکلات سال‌های قبل مرتفع شده و این نگین سینمای ایران ماندگار شد. حقیقتا همه آثار به‌درستی و برابر با استانداردهای دنیا حفظ و نگهداری می‌شوند. امروز اهالی سینما، فیلمخانه را مکانی امن برای این آثار ارزشمند سینمای ایران می‌دانند.

در ادامه این مراسم محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و درگذشت هنرمند گرامی، سعید راد، گفت: لازم می‌دانم از آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، همکاران ایشان، از مدیر و همکاران فیلمخانه ملی ایران تشکر کنم که این مسیر سخت را با عشق و علاقه دنبال کرده‌اند؛ چرا‌که ذوق و شوق‌شان را برای حفظ این آثار احساس کرده‌ام. این گمنامی در خدمت، تنها برای افراد عاشق به کار و هنر لذت‌بخش است. بسیار مفتخریم که این اقدام در دولت سیزدهم به انتها رسید.

او افزود: در این سه سالِ خدمت به مردم، تلاش‌های بسیاری برای ارتقای زیرساخت‌ها انجام شده است. همانند سفر به استان سیستان‌وبلوچستان که پیش ‌از این دولت، دارای دو سالن سینمای فعال بوده که امروز به همت سازمان سینمایی به ۹ سالن سینما رسیده است. این در‌حالی است که در دولت سیزدهم از وعده ایجاد هزار سالن سینما در کشور در مدت چهار سال، به ۹۰۰ سالن سینمایی در سه سال رسیده‌ایم و این پیشرفت خوبی بوده است ‌و در حوزه‌های مختلف نیز سند ملی هنر در‌حال تدوین است.

اسماعیلی ادامه داد: روند صدور پروانه ساخت و نمایش در دولت سیزدهم مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته است. هیچ هنرمندی نمی‌تواند خارج از سیستم صنفی و فرهنگی هیچ محکمه‌ای را تشکیل دهد؛ چراکه در مواقع تخلفات در هیئت رسیدگی به تخلفات به همه موارد رسیدگی شده و می‌شود. همان‌گونه که مشکلاتی نظیر ممنوع‌الکاری هنرمندان پیگیری شده است. ما در دولت سیزدهم چیزی به صورت درگوشی نداشته‌ایم و مجموعه دفاعیات افراد شنیده شده، اعترافات بررسی و پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها انجام شده است.

او عنوان کرد: نباید در پیچ‌و‌خم دادگاه و دادسرا، آسیبی به تکریم و کرامت هنرمندان وارد شود. جمهوری اسلامی همانند هر کشور دیگری به دنبال منافع ملی کشور است. سیاست شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی در سینما نیز به‌وضوح انجام شده و رسیدگی‌ها از حرف‌های درگوشی خارج شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت در پیگیری موضوعات را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: باید در طی جریان سینمایی با مدیریت درست، حق افراد گرفته شود. اتفاقاتی که در این دوره رخ داده است، گام‌هایی مؤثر در عرصه هنر بوده است. همانند سند موسیقی که پس از ۴۵ سال از طرف شهید‌جمهور، ابراهیم رئیسی، ابلاغ شد که براساس‌آن تصویب شد که هیچ نهادی جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد درباره موسیقی صحبت کند. درباره اجرای کنسرت‌ها این قانون نیز وجود دارد و معتقدم همه این موارد برای حفظ کرامت اهالی سینما و هنر است. همان‌گونه که در شورای هنر، سند تئاتر ۳۰ سال روی زمین مانده بود که با حضور افرادی مانند توکلی، تأسیس بنیاد ملی تئاتر تصویب شد که اقدام بزرگی در این حوزه است. سه سهمیه برای تیم این سند در اختیار ما بوده است که افراد سرشناسی در آن حضور داشته و تصمیمات در آن با شفافیت گرفته و اعلام می‌شود.

او اظهار کرد: روزی که بنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل گرفتم، بودجه آن هزارو 200 میلیارد بوده است و امروز ۲۰ هزار میلیارد بودجه آن است. راه‌اندازی نهضت پلاتوسازی در کشور، راه‌اندازی و افتتاح زیباترین مجموعه فرهنگی در یزد با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید دنیا که فردا انجام می‌شود، مجموعه سالن‌های استان‌های ارومیه و کرمان که از سطح و امکان بیشتری در مقایسه با سالن‌های ترکیه برخوردار است، 

از‌ جمله اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم است. تا روزی که هستیم، مسئول و پاسخ‌گو هستیم.

در ادامه علی دهکردی، هنرمند و مدیرعامل خانه سینما، گفت: وقتی که بقای تمدن‌ها را می‌بینیم، به شکل‌گیری فرهنگ در طی آن پی می‌بریم. سینما تمدن فرهنگی است و امروز، روز بزرگی برای خانواده سینماست؛ چراکه هنرمند قلم را می‌سازد تا برای تمدن بشری بماند و به آیندگان برسد، همان‌گونه که امروز فیلمخانه این اقدام را انجام می‌دهد.

گفتنی است که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، محمد هاشمی، قائم‌مقام وزیر، داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، علی دهکردی، مسعود اطیابی، امیرحسین شریفی، محسن شایانفر، سیدعلیرضا حسینی، شروین امیرصادقی، احمد امینی، رسول توکلی، امیر سمواتی، حمید بهمنی، علی روئین‌تن، مهدی کریمی، انسیه شاه‌حسینی، علی مهام، صالح دلدم، هادی انباردار، اصغر فارسی، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، حسین طلابیگی، حبیب ایل‌بیگی، محمدرضا فرجی، سید‌روح‌الله حسینی، حسن حسنی، حسن شکوهی، حسین صیدخانی، حمیدرضا مدقق و... در این مراسم حضور داشتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها