|

صادرات ۱۵.۷ میلیارد دلار نفت در 4 ماه

رئیس کل گمرک ایران گفت ‌در چهار ماه اول امسال میزان فروش و صادرات نفت به ١۵.٧ میلیارد دلار رسید.

صادرات ۱۵.۷ میلیارد دلار نفت در 4 ماه

رئیس کل گمرک ایران گفت ‌در چهار ماه اول امسال میزان فروش و صادرات نفت به ١۵.٧ میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایلنا، محمدرضا رضوانی‌فر در مراسم افتتاح دستگاه‌های آشکارساز و امضای قرارداد ١٢ دستگاه آشکارساز کامیونی و امضای تفاهم‌نامه ساخت اولین آشکارسازی ریلی، با‌ اشاره به تجارت خارجی کشور در چهار ماه اول امسال اظهار کرد: تا پایان تیر‌ماه ۱۸.۵ میلیارد دلار کالا وارد شده که شش درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته ‌و میزان صادرات نیز در این مدت هشت درصد رشد کرده است.

او با بیان اینکه تراز تجاری بدون نفت یک میلیارد دلار منفی است، تأکید کرد: البته باید توجه داشت که امسال ۸۰۰ میلیون دلار شمش طلا وارد شده است و با لحاظ‌کردن صادرات نفت به میزان ۱۵.۷ میلیارد دلار، مجموع تجارت خارجی کشور ۵۱ میلیارد دلار است. بر این اساس، با احتساب نفت، تراز تجاری ۱۴.۸میلیارد دلار مثبت است.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: در این مدت ۷.۷ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده است. باید توجه کرد که در این مدت متوسط هر تن کالای صادراتی چهار درصد رشد کرده است. همچنین از کل واردات ۱۸.۵ میلیارد دلاری، شش میلیارد دلار مربوط به ورود کالای اساسی به کشور است. البته متوسط قیمت هر تن کالای اساسی به هزار‌و 546 دلار کاهش یافته است.

رضوانی‌فر همچنین درباره بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در چهار ماه اول امسال گفت: بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند بوده و بزرگ‌ترین شرکای وارداتی کشورهای امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بوده و در مجموع در این مدت سه کشور چین، امارات و ترکیه از بزرگ‌ترین شرکای ایران بودند. او با اشاره به افزایش درآمدهای گمرک در چهار ماه اول امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در‌حالی‌که میزان درآمدهای گمرک در چهار ماه اول سال گذشته ٢٣ همت بوده، این عدد امسال به بیش از ۴٠ همت رسید و رشد ٧٣‌درصدی را تجربه کردیم. همچنین در این مدت ٣٠ همت درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده بود که در مجموع درآمد گمرک به ٧١ هزار میلیارد تومان رسید. رئیس کل گمرک ایران از افزایش ۵٩‌درصدی ترانزیت در چهار‌ماهه اول امسال خبر داد و گفت: میزان ترانزیت کشور در این مدت ٧.۶ میلیون تن بوده که یکی از دلایل افزایش ترانزیت، توسعه زیرساخت‌‌هایی مانند آشکارسازی‌ها بود و تمایل شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی از کشورهای همسایه برای ترانزیت از مسیر ایران افزایش یافت و همین اقدامات انجام‌شده در ٢٠ ماه گذشته باعث جهش ترانزیت شد‌. رضوانی‌فر تأکید کرد: هر تن ترانزیت درآمد 100دلاری برای کشورمان دارد و با این روند احتمالا تا پایان سال هدف ترانزیت ٢۵‌میلیون‌تنی محقق خواهد شد و اهداف کمی برنامه هفتم قابل دسترسی خواهد بود‌. او ادامه داد: در این مدت ۴٠ دستگاه آشکارسازی چمدانی ۴٠ خریداری شد و امروز هم قرارداد ١٢ دستگاه آشکارساز کامیونی منعقد می‌شود که اثرات آن را در جهش درآمدهای گمرک می‌بینیم. همچنین در چهار ماه اول امسال، کشف مواد مخدر ١۵٠ درصد و کشف پیش‌سازها ٩ برابر افزایش یافت و تشکیل پرونده قاچاق انسان از هزارو‌ ٩۵ مورد به ١۵٣ مورد کاهش پیدا کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها