|

واردات ۸‌ میلیارد‌ دلاری ایران از برزیل

واردات ایران از برزیل بین شش تا هشت میلیارد دلار در سال است، با‌این‌حال برزیل تعرفه واردات سنگینی برای کالاهای ایرانی وضع کرده و تجار ایرانی برای دریافت ویزا از این کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند.

واردات ۸‌ میلیارد‌ دلاری ایران از برزیل

واردات ایران از برزیل بین شش تا هشت میلیارد دلار در سال است، با‌این‌حال برزیل تعرفه واردات سنگینی برای کالاهای ایرانی وضع کرده و تجار ایرانی برای دریافت ویزا از این کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند. صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در همایش تجاری ایران و برزیل گفت: ایران می‌تواند در حوزه خدمات مهندسی، صنایع غذایی و صنایع نفت و پتروشیمی کالا و خدمات ارزنده‌ای به جهان عرضه کند. به گزارش ایلنا او افزود: اعتقاد دارم ظرفیت‌هایی که ایران دارد در تجارت با جهان بالاست و ایران می‌تواند در صحنه‌های اقتصادی دنیا حضور داشته باشد و امیدواریم با برنامه‌های رئیس‌جمهور برای توسعه روابط اقتصادی با جهان روز‌به‌روز توفیقات بیشتری فراهم شود.

همچنین فخرالدین عامریان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل توضیح داد: کشور ما بین شش تا هشت میلیارد دلار از برزیل واردات دارد که شامل کالاهای اساسی بوده اما صادرات ما به برزیل کم است؛ زیرا حقوق ورودی کالاهای ایرانی به این کشور بالاست. عامریان در مورد صادرات فرش دستباف ایرانی به برزیل گفت: ۸۰ درصد تجار فعال در تجارت فرش در برزیل، ایرانی هستند اما حقوق ورودی فرش‌های هندی به برزیل از ایران کمتر است و برزیلی‌ها فرش‌های ایرانی را در گروه کالاهای لوکس و عتیقه قرار می‌دهند. همچنین ایران تولیدکننده برتر کشمکش، پسته و خرما در جهان است و اگر حقوق ورودی اینها کمتر شود، صادرات این اقلام به برزیل می‌تواند توسعه یابد. همچنین ایران از تولیدکنندگان بزرگ اوره‌ و برزیل از واردکنندگان بزرگ اوره است و ایران و برزیل می‌توانند در زمینه تهاتر غلات و اوره فعالیت کنند. او ادامه داد: سیب، انار و کیوی ایران می‌تواند به برزیل صادر شود. اکنون برزیل از شیلی انار وارد می‌کند اما انارهای ایرانی قیمت و کیفیت بهتری دارند. بااین‌حال، متأسفانه بیش از ۲۰ روز طول می‌کشد که تاجران ایرانی برای ورود به برزیل ویزا دریافت کنند. پیش‌تر این زمان یک هفته بود. همچنین برای تاجران ایرانی ویزای سه‌ماهه صادر می‌شود. خواهش ما این است که بازرگانان ایرانی که اتاق معرفی می‌کند، ویزای سه‌ماهه بگیرند.

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران هم گفت: ایران و برزیل تا سال ۲۰۰۶ قراردادهای جدی در زمینه نفت و گاز داشتند اما پس از آن به دلیل تحریم، این روابط قطع شد. امیدواریم این همکاری بار دیگر از سر گرفته شود و به توسعه اکتشاف نفت و گاز ایران بینجامد.

او ادامه داد: سال‌ها پیش بین بخش نفت و گاز ایران و برزیل همکاری تنگاتنگی برقرار بود و ما بسیار شادمان بودیم، چون برزیل دارای فناوری‌های اکتشاف در آب‌های عمیق است. برزیل و ایران می‌توانند در قالب بریکس با هم همکاری خوبی داشته باشند. ایران از تولیدکنندگان بزرگ آمونیاک و اوره است و دو کشور در حوزه تولید کاتالیست هم می‌توانند همکاری داشته باشند. ژرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور برزیل هم گفت: در نشستی که با وزیر کشاورزی ایران داشتیم درباره صادرات میوه و اوره از ایران به برزیل صحبت کردیم و من با هدف ارتقای روابط در زمینه‌های پتروشیمی، غذا، انرژی و همکاری با وزارت خارجه برای از بین رفتن موانع و پیداکردن راه‌حل برای صادرات و واردات اینجا هستم. او افزود: برزیل مایل به افزایش واردات از ایران است. ایران و برزیل در زمینه گردشگری هم می‌توانند فعالیت داشته باشند. برزیل در تلاش برای تسهیل اعطای ویزا به ایرانی‌هاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها