|

گفت‌وگو با بهروز نصرالهی، مدیرعامل «رایمون‌مدیا» و پلتفرم «تماشاخونه» درباره یکی از سریال‌های پرحاشیه نمایش خانگی

هیچ‌وقت نخواستیم پرونده «آمستردام» را رسانه‌ای کنیم

«آمستردام» را می‌توان یکی از بحث‌برانگیزترین و پرحاشیه‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی توصیف کرد. نخستین تجربه سریال‌سازی مسعود قراگزلو با نقش‌آفرینی هنگامه قاضیانی، شهرام حقیقت‌دوست، مهدی سلطانی، مهدی پاکدل، مجتبی پیرزاده، روشنک گرامی و مینا ساداتی که به دلیل آنچه اختلاف سازندگان و پلتفرم «تماشاخونه» عنوان شده، پخش آن نیمه‌کاره ماند. بهروز نصرالهی، مدیرعامل پلتفرم «تماشاخونه» در گفت‌وگو با «شرق» این بار زوایای پنهان این اختلاف و چرایی نیمه‌کاره‌ماندن پخش این سریال را توضیح داده است.

هیچ‌وقت نخواستیم پرونده «آمستردام» 
را رسانه‌ای کنیم

شرق: «آمستردام» را می‌توان یکی از بحث‌برانگیزترین و پرحاشیه‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی توصیف کرد. نخستین تجربه سریال‌سازی مسعود قراگزلو با نقش‌آفرینی هنگامه قاضیانی، شهرام حقیقت‌دوست، مهدی سلطانی، مهدی پاکدل، مجتبی پیرزاده، روشنک گرامی و مینا ساداتی که به دلیل آنچه اختلاف سازندگان و پلتفرم «تماشاخونه» عنوان شده، پخش آن نیمه‌کاره ماند. بهروز نصرالهی، مدیرعامل پلتفرم «تماشاخونه» در گفت‌وگو با «شرق» این بار زوایای پنهان این اختلاف و چرایی نیمه‌کاره‌ماندن پخش این سریال را توضیح داده است.

   

‌آقای نصرالهی، تا‌به‌امروز صحبت‌های زیادی پیرامون چرایی عدم پخش سریال «آمستردام» رسانه‌ای شده است. فکر می‌کنم مخاطبان این سریال علاقه‌مند هستند کمی واضح‌تر از آنچه باعث عدم پخش سریال شد، بیشتر بدانند.

14 اسفند‌ماه 1401 قرارداد پخش سریال «آمستردام» را با آقای ایمان افشار بستیم. طبق قرارداد، در سه مرحله باید پرداختی را انجام می‌دادیم و بنا به مفاد قرارداد، انحصار پخش نیز در اختیار پلتفرم «تماشاخونه» قرار گرفت. ما به تعهداتمان عمل کردیم. پرداخت مرحله اول طبق تعهدات قراردادی انجام شد. تا قسمت 9 سریال به ما تحویل داده شد و پخش آن هم هفتگی انجام شد. اما دوستان قسمت 10 و 11 سریال را تحویل ندادند. در‌نهایت با تأخیر، قسمت 10 و 11 به ما تحویل داده شد و از قسمت 12 باز هم اختلاف‌ها ادامه‌دار شد. ما هم به اجبار به سمت فسخ قرارداد رفتیم؛ چرا‌که «تماشاخونه» یک‌طرفه حق فسخ داشت و بعد از یک ماه‌و‌نیم با دوستان به توافق نرسیدیم. دلیل اینکه این دوستان از قسمت 10 در تحویل قسمت‌های بعدی سریال بدقولی کردند این بود که آقای افشار وهمی مبنی بر این داشت که ما از محل تبلیغاتی که روی سریال پخش کردیم، یک درآمد عجیب‌و‌غریب داریم و با توجه به الحاقیه قرارداد که این دوستان از محل درآمد آگهی‌ها سهم دارند؛ تصوری داشتند که دو‌سوم مبلغ قرار‌داد باید به آنها پرداخت شود. این موضوعی نبود که منجر به حبس سریال توسط آنها شود و یا از پخش سریال جلوگیری کنند. ما با این دوستان جلساتی داشتیم که شفاف کنیم میزان درآمد ما از محل تبلیغات چقدر بوده و دوستان تا همین الان هم دفاتر مالی و سیستم حسابرسی ما را قبول ندارند؛ در‌صورتی‌که میزان درآمد ما کاملا شفاف است. حتی صورت‌های مالی ما با توجه به اینکه سهام‌دار عمده ما آسیاتک است و بورسی است، تماما روی کدال به عموم اطلاع‌رسانی شده است، ولی آقای افشار ادعا می‌کنند که درآمد ما واقعی نیست و سهم‌شان از محل تبلیغات عدد ماورایی است و زیاده‌خواهی دارند. مرداد‌ماه سال گذشته جلسات کارشناسی زیادی در خانه سینما برگزار شد. تمامی حساب‌ها و قراردادهایی که بسته شده بود، بررسی شد. مسائل قراردادی که از طرف دوستان «آمستردام» هم عمل نشده بود، بررسی شد. موضوع مهم‌‌تر برای ما این بود که در پخش اولین سریال اختصاصی «تماشاخونه» به مشکل خورده بودیم، در‌صورتی‌که قصد داشتیم تا آخر سال 1401 چند سریال پخش کنیم. هزینه زیادی بابت تبلیغات محیطی و مجازی سریال «آمستردام» صرف کرده بودیم و با این اتفاق تمام برنامه‌ریزی‌های ما دچار مشکل شد.

‌رأی خانه سینما چه بود؟

۲۷ آذر‌ماه بود که رأی داوری خانه سینما ابلاغ شد. در رأی آمده بود که ما باید «آمستردام» را از پلتفرم برداریم و به‌طور‌کل به دلیل حبس قسمت‌های بعدی سریال توسط آقای افشار، قرارداد فسخ می‌شود. طی فسخ قرارداد هم طبیعتا باید تمامی خسارت و هزینه‌هایی که متحمل شده‌ایم، از جمله تبلیغات انجام‌شده و کاربران از‌دست‌رفته و حقوق مخاطب محاسبه و پرداخت می‌شد و خسارت‌هایی که به طرفین وارد شده محاسبه شود و طرفین ملزم به پرداخت خسارت هستند. طبق این شرایط، یک‌سوم مبلغ قرار‌داد باید به ما برمی‌گشت و ما هم باید سریال را از روی پلتفرم برمی‌داشتیم که برداشتیم. حکم از سمت ما کاملا اجرا شد. اما دوستان به حکم داور هم پایبند نبودند. اوایل اسفند‌ماه جلسه‌ای طولانی با آقای افشار، وکیل ایشان و تیم داوری خانه سینما داشتیم و هدف ما صلح و سازش و توافق بر سر ادامه روند پخش قرارداد بود. ناگفته نماند در طول هشت هفته‌ای که سریال «آمستردام» پخش می‌شد، سه نفر پیدا شدند که ادعای مالکیت سریال را داشتند. حتی یکی از آنها از «آسیا‌تک» هم شکایت کرد. در تمام هشت هفته‌ای که سریال پخش می‌شد، سعی کردیم این موضوعات را با آقای افشار حل‌وفصل کنیم. حتی به آقای افشار پیشنهاد دادیم هر‌کسی، هر طلبی از این سریال دارد را راضی خواهیم کرد. آقای افشار مدعی بود رضایت همه را جلب کرده است. ما می‌خواستیم ادامه پخش محتوا را داشته باشیم. آقای افشار زمان خواست تا به موضوعات مطرح‌شده در جلسه فکر کند. در‌نهایت ایشان به رأی خانه سینما به عنوان داور قرارداد نیز پایبند نبوده و به دادگاه می‌روند و ابطال رأی خانه سینما را از دادگاه می‌گیرند. ما هم بلافاصله تجدیدنظر دادیم به قاضی و جواب تجدیدنظر هفته پیش آمد؛ حکم قاضی رد شد.

‌پس باز هم به نتیجه نرسیدید.

بیش از 50 هفته از حبس سریال و عدم تحویل قسمت‌های بعدی سریال به «تماشاخونه» گذشته است. از نگاه قضائی قرارداد هنوز جاری است؛ یعنی ما باید به تعهدات عمل کنیم و آنها هم همین‌طور. دوستان طوری عنوان می‌کنند که انگار ما بازنده این اختلاف هستیم و آنها برنده؛ اصلا چنین چیزی نیست. طبق قرارداد هیچ‌گونه وقفه‌ای نباید در پخش سریال ایجاد می‌شد و ما هم بر‌اساس حق خودمان درخواست پخش داریم. موضوع این است که با توافق طرفین قراردادی نوشته شده است، اما آقای افشار به هیچ‌کدام از تعهداتش پایبند نبوده. حتی به حکم داوری خانه سینما هم پایبند نبوده. این عدم ثبات ما را دچار چالش کرده که اصلا می‌توان با ایشان کار را ادامه داد؟ چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر موضوعی جدید اتفاق نیفتد؟

در تمام یک سال‌و‌نیم گذشته هیچ‌وقت نخواستیم پرونده «آمستردام» را رسانه‌ای کنیم. اولین سریال پلتفرم «تماشاخونه» بود و شرمنده کاربران و عوامل سریال بودیم و به خاطر لجبازی آقای افشار، حاضر شدیم پول بیشتری بدهیم، شاکی‌های پرونده را صدا کنیم و رضایت آنها را جلب کنیم. در‌حال‌حاضر هیچ‌گونه توافقی مبنی بر ادامه پخش سریال با آقای افشار صورت نگرفته و بسیار بعید است که این موضوع محقق شود؛ چرا‌که کماکان به نظر می‌رسد آقای افشار تنها سرمایه‌گذار و مالک این سریال نیست و مدعیانی در این رابطه به صورت جدی وجود دارد و از طرفی هیچ‌گونه تضمینی وجود ندارد که آقای افشار به چارچوب و توافق جدیدی پایبند باشد و در ادامه مسیر، چالش جدید ایجاد نکند. در تمام این مدت تلاش ما این بوده که موضوع در خانه سینما به صلح و سازش برسد. اکنون که پرونده «آمستردام» به مراجع قضائی کشیده شده ما هم برای احقاق حقوق خود و کاربران «تماشاخونه» همان مسیر را ادامه می‌دهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها