|

چرا دکتر سیمایی؟

مقبولیت دکتر سیمایی به جهت اصولگرایی این شخصیتِ چندوجهی است؛ «اصول» به معنای مرزهای فکری-عملی که فرد را پیش‌بینی‌پذیر و طی زمان او را واجد وصف «اصالت» می‌کند. نمای نزدیک دکتر سیمایی را که می‌بینید، به وزانت وزیران و کارآمدی شاکله هیئت دولت امیدوار و مطمئن می‌شوید. او به جهت شخصی آراسته به فضایلی است که نه‌فقط در بین سیاست‌مداران بلکه زیر سقف این آسمان، میان عباد‌‌الرحمن هم کم‌نظیر است:

مهدی مهدوی‌زاده-مدرس دانشگاه: مقبولیت دکتر سیمایی به جهت اصولگرایی این شخصیتِ چندوجهی است؛ «اصول» به معنای مرزهای فکری-عملی که فرد را پیش‌بینی‌پذیر و طی زمان او را واجد وصف «اصالت» می‌کند. نمای نزدیک دکتر سیمایی را که می‌بینید، به وزانت وزیران و کارآمدی شاکله هیئت دولت امیدوار و مطمئن می‌شوید. او به جهت شخصی آراسته به فضایلی است که نه‌فقط در بین سیاست‌مداران بلکه زیر سقف این آسمان، میان عباد‌‌الرحمن هم کم‌نظیر است:

1- دکتر سیمایی صرفا «متشرع» نیست؛ او «متدین» و عمیقا «معنوی» است؛ فرق است بین کسی که به ظواهر شریعت از صوم و صلات و خمس و زکات تا حج و عمره پایبند است اما روح دین را که محبت و معنویت است، نچشیده؛ دولت دکتر پزشکیان مفتخر است که فردی شب‌زنده‌دار؛ اهل مناجات و بکا؛ با معرفت نسبت به ادعیه و در یک کلام، عبد صالحِ خدا را به‌عنوان وزیر علوم پیشنهاد می‌کند؛ همنشینی این اوصاف حمیده در یک فرد، او را بالاتر از هر منصب موقتیِ گذرای ناپایدار، قرار می‌دهد.

2- دکتر سیمایی ان‌شاءالله اولین وزیر علوم از اهالی «علوم انسانی» است؛ او نگرشی «کلان‌نگر» به موضوعات دارد و مطلقا قائل به «مدیریت نقطه‌ای» نیست که مسئله‌ای را در یک جا فیصله دهد ولی مشابه آن مسائل از صد جای دیگر، منتشر شود. او موضوعات را با دیدگاهی کُل‌نگر ارزیابی می‌کند و عمیقا بر سنجه‌های عینیِ ملموس رؤیت‌پذیر باور دارد؛ این ویژگی‌ها دقیقا نشئت‌گرفته از زیست او در زمینه علوم اجتماعی است.

3- دکتر سیمایی سرمایه نمادینِ تعامل «حوزه» و «دانشگاه» است؛ او «سنت» و «تجدد» را نه‌فقط در ساحت نظر بلکه در عالم عمل و در تجربه زیسته‌اش به همنشینی و تعادل رسانده است؛ شناخت ناشی از زیستن او در دو خاستگاه، به قطع و یقین از اصطکاکات تاریخیِ دست‌کم، چند دهه اخیر بین دو منبع و مبنای تمشیت امور اجتماعی می‌کاهد و همگان را به گفت‌وگوهای عمیق راهبردی، رهنمون خواهد ساخت.

4- دکتر سیمایی از مفاخر جامعه حقوقی و دانشمندی شهیر، معتبر و مورد احترام استادان و دانشجویان است. تفکر حقوقی دکتر سیمایی او را در «تنظیم‌گری» امور متضاد متبحر ساخته است؛ ذهن طبقه‌بندی‌شده و‌ اولویت‌دار او که به‌سرعت و دقت، موضوعات را دسته‌بندی و‌ اهم و‌ مهم می‌کند، محصول تحصیلات و‌ تدریس‌های او است. تسلط و اشراف مثال‌زدنی ایشان به قوانین و مقررات، از آثار تبعیِ تخصص او است.

5- دکتر سیمایی در کارنامه صنفی خود، عهده‌دار وکالتِ برخی از پرونده‌های شاخصی بوده که با «حقوق شهروندی» گره خورده و از این نظر با گفتمان «حق و عدالت» رئیس‌جمهور قرابتی بیش‌ازپیش داشته و استادان و دانشجویان را امیدوار به حضور وکیلی  سلیم‌النفس، حق‌‌بیان و دادخواه در جایگاه وزارت قرار داده است.

6- دکتر سیمایی به خاطر رویکرد مدیریتی، همواره به «عقلانیت»؛ «اعتدال»؛ «جسارت در تصمیم‌گیری»؛ «صداقت» و «شفافیت» شهرت داشته و هرگز در هیچ مقطعی افراد و موضوعات را معطل، معلق و رهاشده قرار نداده است.

7- دکتر سیمایی از نظر خط‌مشی سیاسی دقیقا انعکاسی از نگرش دکتر پزشکیان است: صراحت و صداقت او در پیگیری حق‌ها و آزادی‌های عمومی، از او چهره ممتاز یک «اصلاح‌طلب» را برساخته و ایمان و تقوای الهی او که حقاً رشک‌ و غبطه ‌برانگیز است، او را در پایبندی به اصولِ شریعت محمدی و تشیع علوی و مذهب جعفری، متمایز ساخته است؛ جانبازی پر‌افتخارش که کمتر گفته و شنیده شده است، حاصل التزام عملی او به مبانی انقلاب اسلامی است.

8- دکتر سیمایی فرزند دانشگاه، نماینده محترم و متشخصی از حوزه و البته معتمد نظام سیاسی است. مدارا و بردباری مدیریتی او -که در زیستِ شخصی‌اش در قالب حلم و صبر و متانت و نجابت، به‌وضوح دیدنی است- در حوزه عمومی او را به شیرازه وصل نیروهای متضاد فکری تبدیل ساخته و این ظرفیت بی‌مانندی برای «دولت وفاق ملی» است که نماینده او، نمایاننده تکثر و تنوع واقعا موجود در جامعه ایرانی و جلوه وحدت در عین کثرت است.

همنشینی تعهد و تشخص و تقوا و تخصص در این جان عزیز؛ فرصتی تاریخی نه‌فقط برای تحقق اهداف نظام آموزش عالی بلکه «برای ایران» تمهید کرده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها