|

شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین‌

ماجرای تشکیل هیئت‌های 3نفره برای تعیین‌تکلیف منافقین

شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و همچنین ماهیت این سازمان به‌ عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه، مرتضی تورک و امین ناصری، در مجتمع قضائی امام خمینی‌(ره) به‌ صورت علنی برگزار شد.

 ماجرای تشکیل هیئت‌های 3نفره  برای تعیین‌تکلیف منافقین

شرق: شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و همچنین ماهیت این سازمان به‌ عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه، مرتضی تورک و امین ناصری، در مجتمع قضائی امام خمینی‌(ره) به‌ صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای ‌دادگاه، قاضی دهقانی با تسلیت شهادت‌ اسماعیل هنیه و تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: امروز ۲۳ مرداد‌ماه سال ۱۴۰۳ ادامه رسیدگی به کیفرخواست واصله از دادسرای عمومی و انقلاب تهران به اتهامات سازمان مجاهدین خلق ایران و ۱۰۴ متهم آن انجام می‌شود. این دادگاه با رعایت کامل تشریفات آیین دادرسی کیفری و بعد از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن از سوی دادگاه به استناد مواد ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی و با تأکید بر رعایت اصل ۳۵ قانون اساسی و با نظر به ضرورت مواد ۳۸۶، ۳۴۶ و ۳۴۸ قانون آیین دادرسی با تعیین وکلای تسخیری برای متهمان به دلیل عدم معرفی وکیل، تشکیل شده است. این دادگاه با حضور وکلای شکات، خانواده شهدا و وکلای متهم، نماینده دادستان و وصول لایحه از یکی از وکلای متهم که به دلیل عذر موجه قانونی در دادگاه حاضر نشده و از قبل به دادگاه اطلاع داده است و یکی دیگر از وکلای حاضر در جلسه وکالت متهمان را بر عهده دارد، تشکیل شده است. او از وکیل شکات درخواست کرد در جایگاه ‌قرار گرفته و اظهارات خود را مطرح کند.

در ادامه سید‌محمد سجادی، مجروح حادثه تروریستی هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت. او با حضور در جایگاه، اظهار کرد: آسیب‌های زیادی از سازمان مخوف مجاهدین خلق به کشور وارد شده است؛ از‌ جمله خود بنده که آسیب به من وارد شد و از دادگاه احقاق حق را خواستارم. در آن زمان تمام دارایی خود را برای درمان هزینه کردم و هنوز هم درمان ادامه دارد. وجود شهید بهشتی نعمت بود و ما نعمت بزرگی را از دست دادیم. امیدواریم هرچه زودتر این دادگاه نتیجه دهد و تسلای خاطر مردم و خانواده‌ها باشد. از دادگاه درخواست دارم علاوه‌بر بررسی بُعد معنوی حوادث، به بُعد مادی این حوادث نیز رسیدگی کند.

قاضی از این مجروح حادثه هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ سؤال کرد که آیا از سازمان مجاهدین خلق شکایت دارد؟

سجادی پاسخ داد: بله، حتما تقاضای اشد مجازات مادی و معنوی را دارم.

در ادامه قاضی از این مجروح خواست‌ انفجار هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ را توصیف کند.

سجادی بیان کرد: جلسه شورای مرکزی حزب قبل از اذان مغرب شروع شد. بعد از جلسه، نماز اقامه می‌شد. چند دقیقه بعد از شروع جلسه انفجار رخ داد.

قاضی پرسید: شما در آن زمان در حزب چه سمتی داشتید؟

سجادی پاسخ داد: در آن زمان رابط تشکیلاتی حزب در گیلان بودم. در جلسه حزب حضور داشتم. سازمان مجاهدین بعد از حادثه انفجار، بنده را ترور کرد.

قاضی از این شاهد حادثه سؤال کرد آیا کلاهی را می‌شناسید؟

سجادی پاسخ داد: کلاهی در تشکیلات حزب در استان تهران کار می‌کرد و خیلی کم با این فرد ارتباط داشتم و کلاهی را در روز حادثه در جلسه حزب دیدم، اما چند دقیقه قبل از حادثه از جلسه خارج شده بود. بنده بر اثر این حادثه سمت چپ بدنم، چشمم و ریه‌ام آسیب دید و ضربه به سرم وارد شده است و همچنان ترکش در بدنم وجود دارد و با درد‌و‌رنج محسوب می‌شود و دو بار بعد از آن نیز توسط سازمان ترور شدم.

قاضی از این شاهد درخواست کرد درباره ترور‌های دیگر سازمان مجاهدین در مورد خودش توضیح دهد.

سجادی پاسخ داد: در شهریور سال ۶۱ ضربه چوب به پشت سر بنده زدند.

قاضی از این شاهد پرسید شما از میزان تخریب حادثه انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی چیزی به یاد دارید؟

سجادی پاسخ داد: کل سقف ساختمان تخریب شده بود. حسب اطلاع، سازمان نوع بمب و انفجار را در جای دیگر امتحان کرده بود‌.

سجادی گفت: تقاضای اشد مجازات و مطالبه خسارت مادی و معنوی دارم.

قاضی از منشی دادگاه درخواست کرد شکایت این مجروح حادثه هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ را مبنی بر رسیدگی به خسارات مادی، معنوی و اشد مجازات سازمان مجاهدین خلق ‌ثبت کند.

در ادامه، ملایی، وکیل شکات بیان کرد: حادثه تروریستی دفتر حزب جمهوری اسلامی علاوه‌بر‌اینکه باعث مجروحیت آقای سجادی و ۲۴ نفر دیگر شده است، باعث شهادت رئیس دیوان عالی وقت کشور، شهید بهشتی و ۷۲ نفر دیگر شد که نهایت دشمنی با ملت را نشان می‌دهد که در لوایح تقدیمی به تمام این موارد اشاره شده است.

او ادامه داد: جرم بغی، موضوع عجیبی نیست. در تمام کشور‌های دموکرات دنیا اگر گروه مستقلی تشکیل شود و بخواهد علیه دولت وقت اقدامات مسلحانه انجام دهد، به بدترین شکل مجازات می‌شود و این همان قانون مبارزه با تروریسم است و بغی محسوب می‌شود. در تمام دنیا شناخته‌شده است و بغی و تروریست محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بغی ابعاد فقهی و حقوقی دارد، درخواست دارم کارشناس فقهی در جایگاه قرار گیرد و ابعاد جرم بغی را تشریح کند.

قاضی از این وکیل پرسید: شما اعتقاد دارید بغی همان تروریسم است؟

وکیل شکات پاسخ داد: بله، در تعریف فقهی و اسلامی جرم بغی همان قانون مبارزه با تروریسم است.

‌‌با اجازه قاضی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صداقت، کارشناس فقهی، در جایگاه قرار گرفت و درباره عنوان فقهی بغی‌ گفت: تعریف مشهور بغی در لسان شیخ طوسی آمده است و بسیاری از فقهای ما نیز به آن استناد کرده‌اند. شیخ طوسی در کتاب النهایه گفته است هر‌کس بر امام عادل خروج کند و بیعتش را بشکند و با امام عادل در احکام اجتماعی و جامعه مخالفت کند، باغی است. اهل سنت نیز همین تعریف را قبول دارند و امام شافعی در کتاب خود به آن پرداخته است. حجت‌الاسلام صداقت، کارشناس فقهی، با بیان اینکه امام خمینی‌(ره) با منافقین با رأفت اسلامی برخورد کرد، گفت: در آن زمان هیئت‌های سه‌نفره در هر استانی برای تعیین‌تکلیف این افراد تشکیل شد. طبق حکم فقه و قانون تمام این افراد باید اعدام می‌شدند، اما با کمک این هیئت‌ها، هزاران نفر رهایی پیدا کردند و مورد عفو قرار گرفتند. در ادامه ملایی، وکیل شکات گفت: خواهش می‌کنم عین تعاریف بغی در پرونده درج شود. همچنین به‌ عنوان وکیل شکات سعی دارم فیلمی را که اعضای سازمان ‌اقرار می‌کنند ‌اقدامات تروریستی‌ انجام داده‌اند، در دادگاه پخش شود. او گفت: به ‌عنوان ادله اثبات، از اقرار بالاتر نداریم. درخواست دارم کلیپی‌ که مسعود رجوی در آن اقرار می‌کند ‌دستور انفجار حزب جمهوری اسلامی را  داده است، پخش شود.

این وکیل دادگستری گفت: در قوانین آیین دادرسی کیفری، این اجازه به شکات داده شده است که بتوانند از تمام اسناد موجود استفاده کنند. خانواده معزز شهدا مورد ترور قرار گرفته‌اند و سکوت کرده‌اند. تقاضای شما به‌عنوان اقرار به‌عنوان اثبات جرم انتسابی است. در ادامه، قاضی دستور پخش کلیپ اقاریر مسعود رجوی را داد. وکیل شکات گفت: در این کلیپ، مسعود رجوی می‌گوید انفجار دفتر حرب کار من بوده است و می‌گوید من مردم خودم را به خاطر صدام کشتم. تمام مراجع بین‌المللی و مردم‌نهاد، صدام را قاتل می‌دانند. چگونه یک سازمان ذلیل باشد و هم‌وطنان خودش را بکشد و تقدیم صدام کند. رجوی افتخار می‌کند که هم‌وطنان کشور خود را به خاطر صدام می‌کشد. خطاب به کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلبانی می‌گویم رجوی به صراحت‌ اعلام کرده است‌ احزاب را نابود می‌کند، بعد شما به این افراد پناه می‌دهید و از آنها حمایت می‌کنید.

وی گفت: از ریاست قوه قضائیه و دستگاه قضائی خواهش می‌کنم‌ در ابعاد بین‌المللی از طریق دادستانی کل کشور شکایتی را از کشور‌هایی که پناه به این جوخه‌های صدام داده‌اند، مطرح و پیگیری کنند.

وی در ادامه در راستای عدله اثباتی خود از ابراهیم خدابنده، عضو سابق گروهک تروریستی منافقین در بخش بین‌الملل، به‌عنوان شاهدی برای حضور در جایگاه دعوت کرد و گفت: پس از اینکه شهادت او در صورت‌جلسه قید شود، موضوعاتی را مطرح خواهم کرد. قاضی گفت: فعلا اظهارات متهم به‌عنوان مطلع استماع می‌شود، در جلسه بعدی ایشان و شهودی که دارید، اعلام شود. جلسه جهت استماع شهادت شهود برای جلسه بعد تعیین می‌شود و به طرفین ابلاغ می‌شود. فعلا اظهارات ایشان به‌عنوان مطلع شنیده می‌شود. ابراهیم خدابنده، عضو سابق گروهک تروریستی منافقین گفت: ۲۳ سال عضو سازمان بودم و در بیست و چند کشور برای سازمان عملیات انجام دادم و از سال ۸۲ به کشور آمدم. یک نشست حقوقی در عراق برگزار شد که به نشست سه‌روزه معروف شد. در این نشست، بحث انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی مطرح شد. به یاد دارم مسعود رجوی در این جلسه گفت ما همه‌جا گفته‌ایم انفجار خشم خلق؛ کدام خلق این اتفاق انفجار مجاهد خلق بود.

قاضی پرسید: شما این صحبت‌ها را از مسعود رجوی شنیدید؟‌ خدابنده پاسخ داد: بله و آن را با افراد دیگری هم چک کردم. رجوی مشخصا درمورد انفجار دفتر رجوی صحبت می‌کرد. سالگرد این انفجار را جشن می‌گرفت و از آن به‌عنوان انفجار ‌خشم خلق نام می‌برد. وی گفت: رجوی در جلسات متعددی به انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی اقرار کرده بود، اما در این جلسات افراد زیادی نبودند. در این نشست‌های سه‌روزه، هزاران نفر شرکت داشتند. قاضی پرسید: رجوی در سال ۶۵ در حالی که ما در جنگ با صدام بودیم، اقرار به انفجار ساختمان حزب کرد؟ خدابنده پاسخ داد: بله، رجوی می‌گفت سازمان مجاهدین خلق یعنی رجوی و چیزی به غیر از رجوی وجود ندارد. رجوی می‌گفت این کار ما درست بود و جمهوری اسلامی ایران دیگر نتوانست این حزب را تشکیل دهد و به آن افتخار می‌کرد. قاضی از منشی دادگاه خواست اظهارات خدابنده که اعلام کرده ‌رجوی به‌صراحت اقرار کرده انفجار حزب جمهوری اسلامی توسط وی انجام شده است، ثبت شود. خدابنده بیان کرد: تشکیلات ما در زندان‌ها ادامه داشت. رجوی تسبیحی را نشان داد که یکی از زندانیان در زندان ساخته بود و از طریق خانواده برای رجوی فرستاده بود. یکی از زندانیان نیز که آزاد شده بود، بعد از چند روز به عراق برگشت. رجوی به آنها می‌گفت شما خیانت کردید. قاضی گفت: یعنی رجوی به افرادی که در هیئت‌های سه‌نفره عفو یا دادگاه متشکل از سه قاضی بخشیده شده بودند، می‌گفت خیانت کردید؟ خدابنده پاسخ داد: بله، رجوی مستقیما از هیئت‌های سه‌نفره نام برد؛ گفت در برابر این هیئت‌ها که قرار می‌گیرید، بگوید اگر من الان مسلسل داشتم شما را ترور می‌کردم. رجوی این افرادی را که عفو و آزاد شده بودند، در نشست آورد و گفت شما خیانت کردید. رجوی می‌گفت شما چرا بهانه دادید که شما را عفو کنند. رجوی از عفو این افراد ناراحت بود. وی ادامه داد: همین افراد اعلام نکردند که چگونه از زندان آزاد شدند. خدابنده گفت: سازمان در سال ۵۴ اعلام کرد ‌مارکسیسم شده و اعلام کرد ‌ما همچنان جریان راست ارتجاعی را تهدید اصلی می‌دانیم. قاضی گفت: یعنی سازمان هم مانند پهلوی تهدید اصلی را جریان راست ارتجاعی یعنی مبارزان اسلام‌گرا می‌دانست؟‌ خدابنده پاسخ داد: سال ۵۴ تقی شهرام یکی از اعضای سازمان، به ترور شهید بهشتی اشاره می‌کند و این شهید را تهدید می‌دانست. سازمان فکر می‌کرد اگر شهید بهشتی قدرت بگیرد، دیگر نمی‌توانند وی را جابه‌جا کنند. رجوی می‌گفت حضرت امام حال جمهوری اسلامی و شهید بهشتی آینده جمهوری اسلامی است و نمی‌توانیم حال و آینده را با هم نابود کنیم، به همین دلیل ما آینده را انتخاب کردیم.

وحید افراخته می‌گوید شخصیت شهید بهشتی به‌گونه‌ای است که نمی‌توان با وی مقابله کرد. شهید بهشتی اوایل انقلاب مناظره برگزار می‌کرد. سازمان مجاهدین هیچ‌وقت حاضر به مناظره نشد. خدابنده گفت: من در زندان برای همه چیز از‌جمله اعدام آماده بودم، اما برای مذاکره هیچ آمادگی نداشتم. سازمان وجه گفت‌وگو نداشت. رجوی در رأس هرم قرار داشت و افراد آماده بودند هر کاری برای سازمان انجام دهند. مریم رجوی گفت مجاهد خلق فردی است که تمایلات مسعود رجوی را بشناسد و به آنها عمل کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها