|

مقامات و رسانه‌ها دور اول مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه را «سازنده» توصیف کردند

تمدید مذاکرات دوحه

مذاکرات آتش‌بس غزه یک بار دیگر در پایتخت قطر برای دستیابی به توافق آغاز شد تا شاید این‌ بار بدون کارشکنی، توافق برای آتش‌بس حاصل شود. هنوز جزئیات درخورتوجهی از روز اول مذاکرات منتشر نشده اما به گفته مقامات قطری و آمریکایی، مذاکرات روز گذشته هم برای دومین روز ادامه یافت. در همین حال، اسرائیل همچنان مواضع و پناهگاه‌های حماس را در نوار غزه مورد حمله قرار داده است.

تمدید مذاکرات دوحه

مذاکرات آتش‌بس غزه یک بار دیگر در پایتخت قطر برای دستیابی به توافق آغاز شد تا شاید این‌ بار بدون کارشکنی، توافق برای آتش‌بس حاصل شود. هنوز جزئیات درخورتوجهی از روز اول مذاکرات منتشر نشده اما به گفته مقامات قطری و آمریکایی، مذاکرات روز گذشته هم برای دومین روز ادامه یافت. در همین حال، اسرائیل همچنان مواضع و پناهگاه‌های حماس را در نوار غزه مورد حمله قرار داده است.

یک مقام آمریکایی که در جریان این مذاکرات قرار داشت و نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفته است که مذاکرات روز پنجشنبه «سازنده» بوده است. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا نیز در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «این کار حیاتی است. موانع باقی‌مانده حل‌شدنی است و باید این فرایند را به پایان برسانیم». روز چهارشنبه، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده اسرائیل ادعا کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در چندین مورد اختلاف اساسی، اجازه انعطاف‌پذیری درخورتوجهی را داده است. اختلافات شامل حضور نیروهای اسرائیلی در غزه، ترتیب آزادی گروگان‌ها و محدودیت‌های تردد آزاد غیرنظامیان از جنوب به شمال غزه است.

مقامات حماس همان‌گونه که گفته بودند، در مذاکرات روز پنجشنبه شرکت نکردند.

حسام بدران، عضو دفتر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای که اواخر پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که عملیات ادامه‌دار اسرائیل مانعی بر سر راه پیشرفت در آتش‌بس است. بدران گفت: مذاکرات باید به سمت اجرای چارچوبی که قبلا پذیرفته شده است، حرکت کند و به آتش‌بس کامل، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی، بازگشت فلسطینیان بی‌خانمان و معامله مبادله گروگان‌ها برسد.

او افزود: «حماس به مذاکرات جاری در دوحه درباره آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها از دیدگاه استراتژیک و با هدف پایان‌دادن به تجاوز به غزه نگاه می‌کند». یک مقام آمریکایی هم به رویترز گفت: مذاکره‌کنندگان قصد داشتند پس از جلسه با تیم مذاکره‌کننده حماس در دوحه مشورت کنند.

شرکت‌کنندگان

مذاکرات برای پایان‌دادن به جنگ در غزه و بازگرداندن ۱۱۵ گروگان اسرائیلی و خارجی برگزار شد؛ چرا‌که برخی رسانه‌ها ادعا کردند که ایران آماده واکنش به اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران است.

براساس گزارش وای‌نت، نخست‌وزیر قطر در گفت‌و‌گو با مقامات ایران از آنها خواسته است که با توجه به رو به پیشرفت بودن مذاکرات، اقدامی علیه اسرائیل انجام ندهند.

به گفته مقامات دفاعی، هیئت اسرائیلی شامل رئیس موساد، دیوید بارنئا، رئیس خدمات امنیت داخلی، رونن بار و مسئول گروگان‌های نظامی، نیتزان آلون است. کاخ سفید برای این مذاکرات بیل برنز، مدیر سیا و برت مک‌گورک، نماینده حوزه خاورمیانه را اعزام کرده بود. نخست‌وزیر قطر، شیخ محمدبن عبدالرحمن آل‌ثانی و رئیس اطلاعات مصر، عباس کامل نیز در مذاکرات حضور داشتند.

واشنگتن امیدوار است که توافق آتش‌بس در غزه بتواند خطر جنگ گسترده‌تر در منطقه را کاهش دهد. با نزدیک‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، انتقاد کرد که ماه‌های طولانی درخواست‌ دولت بایدن برای آتش‌بس «فقط به حماس زمان خواهد داد تا خود را بازسازی کند». در همین حال رسانه‌ها از تماس تلفنی دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو قبل از آغاز مذاکرات قطر خبر دادند، اما دفتر نخست‌وزیر اسرائیل چنین تماسی را تکذیب کرد. بر‌اساس گزارش آکسیوس، احتمالا رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این تماس نتانیاهو را تشویق کرده است تا به توافق با حماس برای پایان‌دادن به جنگ ۱۰‌ماهه رضایت دهد. منابع آکسیوس درباره این موضوع اطمینان کامل ندارند و کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ نیز به درخواست آنها برای اظهارنظر درباره جزئیات این گفت‌وگو هنوز پاسخی نداده است.

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است: «برخلاف گزارش‌های رسانه‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، دیروز با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، صحبتی نکرده است».

اواخر ماه گذشته، نتانیاهو به ایالات متحده سفر کرد و با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، کامالا هریس، معاون بایدن و نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات، و همچنین دونالد ترامپ، نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان، دیدار کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها