|

سازمان سنجش زندگی من را خراب کرد

صدای زن جوان پشت تلفن مستأصل است و با استرس روایتی را تعریف می‌کند که منشأ آن به سازمان سنجش برمی‌گردد. چند سالی است که درگیر دانشگاه‌رفتن دخترش شده و طبق گفته‌هایش به نظر صندلی دانشگاه فرزندش از سوی گروه‌هایی فروخته شده و او حالا چند سالی است از تحصیل در دانشگاه محروم شده است؛ بنابراین در نامه‌ای به «شرق» کامل درباره این موضوع نوشته و امید دارد سازمان سنجش نگاهی دوباره به این ماجرا داشته باشد. حتی مدارک کامل تحصیلی این فرد نزد روزنامه محفوظ است.

سازمان سنجش زندگی من را خراب کرد

شرق: صدای زن جوان پشت تلفن مستأصل است و با استرس روایتی را تعریف می‌کند که منشأ آن به سازمان سنجش برمی‌گردد. چند سالی است که درگیر دانشگاه‌رفتن دخترش شده و طبق گفته‌هایش به نظر صندلی دانشگاه فرزندش از سوی گروه‌هایی فروخته شده و او حالا چند سالی است از تحصیل در دانشگاه محروم شده است؛ بنابراین در نامه‌ای به «شرق» کامل درباره این موضوع نوشته و امید دارد سازمان سنجش نگاهی دوباره به این ماجرا داشته باشد. حتی مدارک کامل تحصیلی این فرد نزد روزنامه محفوظ است.

این‌جانب سال 1400 کنکور رشته تجربی شرکت کردم و با رتبه 4391 در زیرگروه یک قبول شدم و چون تا کنکور 1402 شرط معدل در کنکور مهم نبود، مشاور تحصیلی‌ام گفته بود بیشتر برای کنکور بخوانیم و به‌همین‌دلیل من سال آخر معدل خوبی نداشتم و چون علاقه زیادی به رشته پزشکی داشتم، سعی کردم سال بعد با تلاش بیشتر به آرزویم برسم و در کنکور 1401 شرکت کرده و رتبه‌ام در زیر‌گروه یک 1690 شد و من 150 تا کد رشته (پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) را انتخاب کردم. با اعلام نتایج نهایی در کمال ناباوری نتیجه مردود اعلام شد؛ درصورتی‌که خیلی از افراد تا رتبه‌های 2000 و حتی بالاتر هم از مشهد در این رشته‌ها قبول شده بودند. من سریعا به مشاورم و مؤسسه هیوا در تهران اطلاع دادم و هر دو آنها با مشاهده در سایت سنجش به من اعلام کردند که سنجش اشتباه کرده و فردای آن روز با روابط‌عمومی سنجش تماس گرفتیم و آنها با وارد‌شدن در سایت اعلام کردند که اسم من اصلا در سیستم نیست و اصلا من در کنکور شرکت نکرده‌ام. شوکه شدم و سریعا وارد سایت سنجش شدم و هرچه سعی کردم با دادن اطلاعات وارد شوم، نتوانستم و هر بار پیغام می‌آمد که رمز اشتباه است؛ یعنی در عرض یک شب تمام اطلاعات من از سایت پاک شده بود. حضورا به سنجش رفتیم و تمام مدارک (کپی کارت ورود به جلسه، کپی کارنامه‌های مرحله اول و دوم، کپی انتخاب 150 کد رشته و...) که همگی را از سایت گرفته بودیم، ارائه دادیم که آنها با سروصدا کردن، گفتند خودتان جعل کرده‌اید، به‌ویژه که کد پرونده و کد داوطلبی من برای دو خانم دیگر (یکی در یزد و یکی هم در مشهد) ثبت شده بود و وقتی من کدهای اصلی را از روی کارت ورود به جلسه نشان دادم، آنها گفتند کپی است و من گفتم که اصل آن را که سر جلسه مراقب جلسه از من گرفته بود و احتمالا در آموزش و پرورش مشهد است، تقاضا دهید که این کار را هم نکردند. بعد به من پاسخ‌برگ جعلی (به قول خودشان از مخزن) و برگه سؤالات جعلی همراه با امضای جعلی با 99 کد رشته انتخابی جدید و جعلی به ما نشان دادند و ما نهایتا مجبور به شکایت در دادگاه شدیم و پس از گذشت یک سال و با صرف هزینه مالی و زمانی زیاد، دادگاه در تاریخ 12/12/1402 به ما اعلام کرد که مدارک شما کپی است و مورد قبول واقع نشده است. وقتی از لحظه ثبت‌نام و صادرشدن کارت ورود به جلسه تا اعلام نتایج همه‌چیز اینترنتی است، ما چاره‌ای جز پرینت و عکس‌گرفتن مرحله به مرحله نداریم و نمی‌توان اصل مدارک را ارائه داد و تنها مدرک ما کارت ورود به جلسه بود که سنجش و دادگاه برخلاف خواسته ما کوتاهی کردند و از آموزش و پرورش درخواست ندادند. 

به هر حال چون پروسه دادگاه طولانی شده بود، من بالاجبار، مجددا در کنکور 1402 شرکت کردم و چون در کنکور 1402 معدل مهم بود و من در سایت‌ها دیده بودم که سنجش به کسانی که با معدل پایین درصدهای کنکورشان بالا بوده، شک کرده و حتی اعلام تقلب کرده و قبولی آنها را منحل یا آنها را مجبور به کنکور مجدد کرده است، تصمیم گرفتم به جز یک درس (دینی که 19.50 بود)، باقی را ترمیم بزنم و خدا را شکر با آن سطح سختی زیاد سؤالات امتحانات نهایی 1402، همه درس‌هایم بالای 18.75 شد و معدل دروس ترمیمی را به 19.30 رساندم و در کنکور با رتبه 1034 و با انتخاب 150 کد رشته انتخابی (فقط رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) در پزشکی نیم‌سال دوم گیلان قبول شدم و در مهرماه طبق دستور دانشگاه مدارکم را در سایت بارگذاری کردم و اینترنتی ثبت‌نام انجام شد و تأییدیه ثبت‌نام دانشگاه گیلان را هم گرفتم و وقتی من برای شروع کلاس‌ها، هفته آخر بهمن‌ماه به دانشگاه رفتم، پس از رفتن به چند کلاس درس، وقتی برای ثبت‌نام خوابگاه به معاونت دانشجویی مراجعه کردم تا نامه بدهند، آنها با رفتن به سایت سنجش به من اعلام کردند که شما پزشکی گیلان قبول شدید ولی شما و 9 نفر دیگر کد دانشجویی برای‌تان نیامده، پس یا 10 روز صبر کنید یا خودتان به سنجش بروید. ما سریعا به سنجش نزد آقای دکتر بایبردی رفتیم. در آنجا به جز ایشان یک همکارشان هم پشت میز نشسته بودند و یک همکار دیگرشان هم از اتاق دیگری آمده بود و شخص دیگری نبود. آقای بایبردی با واردشدن در سایت سنجش گفتند شما پزشکی گیلان قبول شدی ولی نمرات شما پایین بوده و این با تراز بالای سوابق که آموزش و پرورش مشهد دستی برای‌مان فرستاده، همخوانی ندارد و من وقتی که اعلام کردم ترمیم معدل کرده‌ام، گفتند فقط ترمیم نمره یک درس آمده است، پس بروید و به آموزش و پرورش مشهد بگویید برای‌مان بفرستند و بعد که آمدید، ما 10 روز طول می‌کشد که پس از بررسی مجدد نتیجه را اعلام کنیم. به من گفتند با این نمرات بالایی که می‌گویی در ترمیم گرفته‌ای، اگر درست گفته باشی، شاید حتی رتبه‌ات بهتر و حتی شهر بهتری قبول شوی. ما در عرض 

دو‌ روز و نیم کاری به مشهد آمدیم و با دو بار فکس نمرات از طرف آموزش و پرورش در دو روز مختلف، سریعا به سنجش برگشتیم. ولی در کمال ناباوری گفتند اصلا فکس نیامده و افزون بر آن اینکه در همین دو روز و نیم کارنامه‌های من را در سیستم‌شان تغییر داده بودند و گفتند که ما در همین مدت بررسی کردیم و شما رشته باغبانی شبانه تبریز قبول شدی (درصورتی‌که فکس آموزش و پرورش دست‌شان نرسیده بود و قرار بود پس از رسیدن آن، سوابقم مجدد بررسی شود) من داشتم سکته می‌کردم، در‌صورتی‌که من به جز پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی انتخاب رشته دیگری نداشتم، چطور باغبانی قبول شده بودم؟ و وقتی به آقای بایبردی اعلام کردیم که شما خودتان آن روز در سیستم دیدید، فرمودند بله، ولی شاید خطای سیستم بوده و در همین لحظه من چیز دیگری در سیستم می‌بینم. و از بدشانسی من آن آقایی که روز اول از اتاق دیگر آمده بود، آن روز هم در اتاق آقای بایبردی بود و شروع به تهمت‌زدن کرد و گفت خودتان درست کردید (این آقا سال قبل هم در طبقه پایین سنجش بود و هرکسی برای اعتراض می‌آمد، با صدای بلند به همه می‌گفت: بروید، خودتان کارنامه درست کرده‌اید). به هر حال من که می‌دیدم نتیجه زحماتم (روزانه 12 تا 15 ساعت درس‌خواندن) چگونه دستخوش جعل این سازمان شده است، داشتم سکته می‌کردم و حالم خراب شد و این آقا در کمال بی‌انصافی فرمودند: برو خانم نقش بازی نکن. و وقتی ما آنجا آقای دکتر بایبردی را شاهد گرفتیم، آقای بایبردی فرمودند: من تازه به اینجا آمده‌ام و این آقا بیست‌و‌چند سال سابقه دارند و حتما بهتر از من می‌دانند. و زمانی که من و پدرم داشتیم با حال خراب دلایل‌مان را تکرار می‌کردیم، آن آقا با حراست تماس گرفتند که ما را از اتاق بیرون کنند و گفتند بروید شکایت کنید و ما از تاریخ 13/12/1402 که به مشهد رسیدیم، نگران و سرگردان هستیم و نمی‌دانیم که چگونه با کلی مدارک (کپی کارنامه‌ها، کپی انتخاب رشته، کپی ثبت‌نام دانشگاه و...) حرف‌مان را ثابت کنیم؟ از اسفند تاکنون به نماینده‌های مشهد (حجت‌الاسلام پژمانفر، حاج آقای کریمی‌قدوسی و خانم دکتر رحمانی)، دیوان عدالت اداری (که به ما اعلام کردند طبق تبصره 630 از بهمن 1402 پیگیری در این زمینه در حوزه کاری آنها نیست)، بازرسی کل کشور، دادگاه کارکنان ویژه دولت، حجت‌الاسلام علم‌الهدی امام جمعه مشهد (که ایشان نامه‌ای به وزارت علوم فرستادند) و آقای دکتر منادی‌سفیدان در کمیسیون آموزش، آقای حجت‌الاسلام اژه‌ای در قوه قضائیه و... نامه زده‌ایم ولی فعلا نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، چون سنجش برای بعضی از آنها کارنامه جعلی بدون تراز و فقط با درصد‌های جعلی فرستاده و آنها هم دیگر پیگیر درخواست ما نبوده‌اند و بعضی از نمایندگان هم چون دور جدید رأی نیاوردند، پیگیری خاصی انجام ندادند. به هر حال شواهد و قرائن بیانگر آن است که در سنجش جعل چنان به صورت ماهرانه‌ای انجام می‌گیرد که اثبات آن کار دشواری است و حتی سنجش به طرق مختلف اعم از: بهانه قراردادن تفاوت نمره معدل و کنکور، تغییر در برگه‌های پاسخ‌نامه (حتی قبل از رفتن به مخزن) و... افراد را متقلب اعلام می‌کند و حتی بعضی افراد را مجبور به آزمون مجدد می‌کند. و اثبات این موضوع لطف و پیگیری دقیق مسئولان را می‌طلبد و من چشم‌به‌راه یاری آنان هستم.

آیا کسی نباید از دانشگاه استعلام بگیرد که آیا من مدارکم را بارگذاری کرده بودم با نه؟ اصلا چطور دانشگاه برای من تأییدیه فرستاده؟ من حتی کنکور دی‌ماه 1401 هم شرکت کرده بودم و با همان درصدها هم پزشکی قبول می‌شدم ولی چون قرار بود سنجش کنکوری را که درصد بهتری می‌دهد، لحاظ کند، من حدس را بر این گذاشتم که در تیر تراز بهتری داشته‌ام. خدا را گواه می‌گیرم من و خانواده‌ام در شرایط بسیار بدی به سر می‌بریم و چون موقع رفتن از دوستان و اقوام و همسایگان خداحافظی کردم، الان از خجالت در را به روی خودمان بسته‌ایم و تلفن آنها را جواب نمی‌دهیم تا مبادا کسی بفهمد برای من چه اتفاقی افتاده است.

من که کنکور اردیبهشت 1403 را از دست داده بودم و بالاجبار تنها کنکور تیر 1403 شرکت کردم و حدود دو ماه روزی 15 ساعت مطالعه داشتم و بعد از کنکور وقتی درصدها را با کلید سنجش چک کردم، درصدهایم بالای 70 بود ولی در کمال ناباوری بالاترین درصدی که اکنون سنجش اعلام کرده، 16 درصد است. باور کنید دارم دق می‌کنم. اکنون دست به دامان شما بزرگواران اهل رسانه شده‌ام و از شما می‌خواهم فریادرس جوانی باشید که صدایش شنیده نمی‌شود. در ضمن از زمانی که برای خواندن این متن صرف می‌کنید، کمال تشکر را دارم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها