|

‌«سوروس» در خدمت دموکرات‌ها

شواهد موجود نشان می‌دهد شبکه‌ای از وب‌سایت‌های چپ‌گرا در آمریکا، که اغلب به دلیل انتشار اخبار جعلی هدف انتقاد قرار می‌گیرند، در ایالت نوادا به منظور حمایت از نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دست به کار شده‌اند.

‌«سوروس» در خدمت دموکرات‌ها

شواهد موجود نشان می‌دهد شبکه‌ای از وب‌سایت‌های چپ‌گرا در آمریکا، که اغلب به دلیل انتشار اخبار جعلی هدف انتقاد قرار می‌گیرند، در ایالت نوادا به منظور حمایت از نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دست به کار شده‌اند.

به نوشته واشنگتن فری‌بیکن، وب‌سایت The Nevadan در این ایالت که اخبار حزب دموکرات را پوشش می‌دهد، «برای تبلیغات اینترنتی گمراه‌کننده که در پوشش اخبار سیاسی منتشر می‌شود، مبالغ زیادی هزینه می‌کند».

این وب‌سایت مانند سایر وب‌سایت‌هایی که مدعی‌اند پایگاه‌ اخبار مردمی‌اند، متعلق به کاریر نیوزروم (Courier Newsroom) است که از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۲۰ میلیون دلار از جورج سوروس، میلیاردر چپ‌گرای آمریکایی، دریافت کرده و مؤسس آن هم تارا مک‌گوان از حزب دموکرات است.

الکس سیرز، یک تحلیلگر جمهوری‌خواه که در بخش تبلیغات دیجیتال کار می‌کند، به واشنگتن‌‌ اگزمینر گفت: «هر‌کسی که این اخبار جعلی را می‌خواند، باید بداند که در‌ حال فریب‌خوردن است‌».

به نوشته ایندیپندنت، خبر فعالیت رسانه‌های منتشرکننده دروغ و پروپاگاندا در نوادا پس از آن منتشر می‌شود که برخی گزارش‌ها نشان داد مک‌گوان از سال ۲۰۲۲ تاکنون تقریبا ۲۰ بار به کاخ سفید رفته است. این اتاق خبر متعلق به شرکتی است که مک‌گوان مدیریت آن را بر عهده دارد و جزء شبکه رسانه‌ای سرمایه‌گذاران حامی حزب دموکرات محسوب می‌شود.

واشنگتن فری‌بیکن اشاره می‌کند که نوادان در فیس‌بوک هم در حال پخش تبلیغاتی فریبنده‌ است که به‌شدت به جمهوری‌خواهان حمله و هم‌زمان، از تلاش‌های کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و نامزد دموکرات‌ها، برای رسیدن به کاخ سفید در انتخابات آتی حمایت می‌کند.

در یک نمونه، نوادان در ماه ژوئن، تبلیغاتی در فیس‌بوک منتشر کرد که ادعا می‌کرد در صورت پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، خدمت سربازی برای نوجوانان آمریکایی احتمالا اجباری خواهد شد؛ خبر دروغی که البته ترامپ تکذیب کرد.

یا در موردی دیگر، گروه نظارتی رسانه‌ای نیوزگارد (NewsGuard) اعلام کرد‌ این شبکه برای فریب رأی‌دهندگان آمریکایی تلاش‌های زیادی انجام داده است. در یادداشتی که سال ۲۰۱۹ به بیرون درز کرد، مک‌گوان، بنیادگذار کاریر نیوزروم، گفته بود که هدف او «متقاعد‌کردن مردم و بسیج عمومی برای به قدرت رسیدن دموکرات‌ها» است.

واشنگتن‌ اگزمینر اضافه می‌کند مالک کاریر نیوزروم که به درخواست‌ها برای مصاحبه پاسخ نمی‌دهد، از سال ۲۰۲۰ تاکنون میلیون‌ها دلار در فیس‌بوک برای انتشار اخبار جعلی به‌نفع دموکرات‌ها و علیه جمهوری‌خواهان هزینه کرده و این کار را با وجود اینکه یک کمیته اقدام سیاسی (PAC) نیست، انجام داده است. اسناد نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا در سال ۲۰۲۲، کاریر نیوزروم را یک سازمان خبری معرفی کرده است. پیش از این و ساعاتی پس از کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از رقابت‌ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴، الکس، پسر جورج سوروس، از بزر‌گ‌ترین حامیان مالی دموکرات‌ها و چهره‌ای که نفوذ رسانه‌‌ای بسیار قوی دارد، حمایت این خانواده از کامالا هریس را تأیید کرد. الکس نوشت: «زمان آن رسیده که برای شکست دونالد ترامپ، کنار کامالا هریس متحد شویم. او بهترین نامزدی است که داریم‌». به گزارش وال‌استریت ژورنال، هم‌زمان‌ سخنگوی سوروس هم اعلام کرد جورج سوروس نیز از کامالا هریس حمایت می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها