|

اعلام پیروزی مادورو

«دادگاه عالی ونزوئلا» که به گفته ناظران‌ به حکومت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور سوسیالیست این کشور وفادار است، علی‌رغم ادعاهای مخالفان مبنی‌بر تقلب گسترده، پیروزی مادورو در انتخابات مناقشه‌برانگیز بیست‌وهشتم جولای را تأیید کرد.

اعلام پیروزی مادورو

«دادگاه عالی ونزوئلا» که به گفته ناظران‌ به حکومت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور سوسیالیست این کشور وفادار است، علی‌رغم ادعاهای مخالفان مبنی‌بر تقلب گسترده، پیروزی مادورو در انتخابات مناقشه‌برانگیز بیست‌وهشتم جولای را تأیید کرد. در این حکم که توسط قاضی «کریسیلیا رودریگز»، رئیس دادگاه عالی ونزوئلا قرائت شد، عنوان شد که انتخابات بدون شک تأیید شده و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بیست‌وهشتم جولای را که توسط شورای ملی انتخابات صادر شده است، تأیید و نیکلاس مادورو را به‌عنوان برنده اعلام می‌کند. دقایقی بعد، «ادموندو گونزالز اوروتیا»، نامزد مخالفان، در واکنش به این حکم در یک پیام ویدئویی گفت «حاکمیت مردم قابل انتقال نیست» و دادگاه را متهم به تلاش برای جلب رضایت مادورو کرد. مادورو از تصمیم دادگاه عالی ونزوئلا به‌عنوان حکمی «تاریخی و قاطع» استقبال کرد. او اوایل این ماه از دادگاه خواسته بود تا در مورد انتخابات که در آن ادعا می‌کرد با 

۵۲ درصد آرا «گونزالز اوروتیا» را شکست داده، نظر دهد. شورای ملی انتخابات ونزوئلا ادعا کرد هدف حمله سایبری قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، «شورای ملی انتخابات» ونزوئلا جزئیات نتایج خود را به‌ صورت منطقه‌ای ارائه نکرد و گفت‌ قربانی یک حمله سایبری شده است. دادگاه عالی اعلام کرد «شواهدی از یک حمله سایبری گسترده به سیستم انتخاباتی» وجود دارد. ناظران می‌گویند این ادعای حمله سایبری بهانه‌ای برای عدم ارائه نتایج واقعی است. از سویی مخالفان نتایج خود را به صورت آنلاین منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد گونزالز اوروتیا، بیش از دو‌سوم آرا را کسب کرده است. این در‌حالی است که حزب مادورو این اسناد را «جعلی» خوانده است. گونزالز اوروتیا در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «برای قضات دادگاه: هیچ حکمی اراده مردم را جایگزین نمی‌کند. کشور و جهان از تعصب شما و به تبع آن‌ ناتوانی‌تان در حل این بحران آگاه هستند... حکم شما فقط بحران را تشدید خواهد کر‌د». شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طی یک پست در شبکه‌های اجتماعی بی‌طرفی دادگاه را زیر سؤال برد. در این مطلب آمده است: «ما نسبت به فقدان استقلال و بی‌طرفی دادگاه عالی عدالت و شورای ملی انتخابات که نقش آنها در ماشین سرکوب دولتی آشکار است، هشدار می‌دهیم‌». «خوانیتا گوبرتوس»، مدیر بخش آمریکا در دیده‌بان حقوق بشر‌ نیز این تصمیم را محکوم کرد و در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «تصمیم اخیر دادگاه عالی چیزی جز تلاشی خام برای سرپوش‌گذاشتن قضائی بر تقلب انتخاباتی نیست‌». گابریل بوریک، رئیس‌جمهور شیلی، روز پنجشنبه این تصمیم را «تثبیت تقلب» خواند. او در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «شکی نیست که ما با دیکتاتوری‌ مواجه هستیم که انتخابات را جعل می‌کند، مخالفان را سرکوب می‌کند‌». دولت مادورو انتقادهای بین‌المللی را رد کرده است. روز پنجشنبه وزیر امور خارجه ونزوئلا، «ایوان گیل»، خواستار «احترام و عدم دخالت در امور داخلی» شد. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها