|

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد شد

آزموده را آزمودن بجاست؟

‌فعل و انفعالات روی نیمکت تیم ملی کشتی آزاد ایران همچنان ادامه دارد. پس از آنکه پژمان درستکار پیش از شروع بازی‌های المپیک از هدایت این تیم کنار گذاشته شد تا محسن کاوه به عنوان سرمربی جدید معرفی شود، حالا پس از اتمام بازی‌های المپیک پاریس، این بار با محسن کاوه قطع همکاری شده تا دوباره پژمان درستکار هدایت آزادکاران ایرانی را بر عهده بگیرد.

آزموده را آزمودن بجاست؟

‌فعل و انفعالات روی نیمکت تیم ملی کشتی آزاد ایران همچنان ادامه دارد. پس از آنکه پژمان درستکار پیش از شروع بازی‌های المپیک از هدایت این تیم کنار گذاشته شد تا محسن کاوه به عنوان سرمربی جدید معرفی شود، حالا پس از اتمام بازی‌های المپیک پاریس، این بار با محسن کاوه قطع همکاری شده تا دوباره پژمان درستکار هدایت آزادکاران ایرانی را بر عهده بگیرد. این موردی است که رئیس فدراسیون کشتی در حکمی آن را تأیید کرده است. در حکم علیرضا دبیر ضمن قدردانی از همدلی و همراهی محسن کاوه در ماه‌های منتهی به المپیک ۲۰۲۴ پاریس آمده است: قبول مسئولیت توسط ایشان در آن مقطع حساس در نهایت منجر به کسب نتایجی شد که برای همیشه در تالار افتخارات ورزش کشور ثبت است. در این حکم با اشاره به خاتمه‌یافتن مدت تفاهم و قرارداد فدراسیون کشتی و محسن کاوه، مسئولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد در دوره پیش‌رو مجددا به آقای پژمان درستکار واگذار شده است. در بخش دیگری از حکم صادره آمده است: تلاش خستگی‌ناپذیر و کوشش بی‌وقفه برای رساندن تیم ملی کشتی آزاد به جایگاهی رفیع‌تر، مورد انتظار مردم ایران است و مادامی که این سعی و تلاش به کامل‌ترین شکل ممکن ادامه داشته باشد، سرمربی و کادر فنی مورد حمایت قاطع فدراسیون کشتی قرار خواهند داشت.

محسن کاوه در حالی از هدایت تیم ملی کشتی آزاد ایران کنار رفته که او چند هفته قبل در المپیک پاریس توانست از پنج وزن، در سه وزن ایرانی‌ها را به فینال برساند و بدشانس بود که نتوانست با این کارنامه به نسبت خوب، دستش به مدال طلا برسد. البته این قطع همکاری در شرایطی رخ داده که ایران در المپیک قبلی با غلامرضا محمدی در شش وزن، یک نقره و یک برنز کسب کرده بود. موردی که داستان تغییرات را پررنگ‌تر می‌کند، معرفی دوباره پژمان درستکار است؛ این پرسش ذهن مخاطبان را درگیر کرده که اگر درستکار سرمربی خوبی بود چرا قبل از المپیک برکنار شد و اگر مربی بدی بود چرا دوباره انتخاب شده است؟ پیش‌تر، اولین آزمون درستکار در تیم ملی، مسابقات جهانی نروژ بود که او برای آماده‌کردن تیمش در این رقابت‌ها کمتر از دو ماه فرصت داشت. در نهایت تیم او در این مسابقه با کسب سه مدال طلا، سه نقره و یک برنز و ایستادن بر سکوی سومی به کار خود پایان داد. این نتیجه، بهترین آغاز برای درستکار بود. در مسابقات جهانی نروژ طلسم‌شکنی حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور هم بازتاب گسترده‌ای در ایران و جهان داشت که همه این افتخارات به پای درستکار و نسخه او برای تیم ملی نوشته شد. البته که اهالی کشتی معتقد بودند این نتیجه حاصل کار تیم قبلی بوده؛ چراکه قطعا یک مربی نمی‌تواند کمتر از دو ماه چنین نتیجه‌ای کسب کند. مسابقات جهانی نروژ هم بعد از المپیک برگزار شد و طبیعی است که همه مدعیان با همه توان در این مسابقه شرکت نکنند. با این حال این نتیجه به پای درستکار نوشته شد و فدراسیون کشتی هم به انتخاب او و حمایتش مصمم‌تر شده بود. تیم تحت هدایت درستکار یک سال بعد و در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد با کسب دو مدال طلا، سه نقره و دو برنز عملکرد قابل قبولی کسب کرد و به عنوان نایب‌قهرمانی رسید. البته روس‌ها در این مسابقات حضور نداشتند. شکست سنگین حسن یزدانی مقابل تیلور در مسابقات جهانی بلگراد این نتایج را تحت‌الشعاع خود قرار داد. تیم کشتی آزاد ایران با هدایت درستکار در سومین آوردگاه جهانی شهریورماه امسال به میدان رفت که حاصل کار آنها تنها یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز و کسب عنوان نایب‌قهرمانی بود. البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کشتی، این نایب‌قهرمانی با فاصله ۳۸ امتیازی از آمریکا که با ۱۴۸ امتیاز قهرمان شد و البته محرومیت تیم روسیه، نتیجه قابل قبولی برای آزادکاران ایران نبود و این بار هم اهالی کشتی انتقادهای خود را روانه پژمان درستکار کردند؛ به‌خصوص اینکه در مسابقات جهانی امسال، حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور ضربه‌فنی شد و رحمان عموزاد بسیار بی‌رمق ظاهر شد و در جایگاه پنجم قرار گرفت در حالی که رحمان در مسابقات جهانی سال قبل یکی از مدال‌آوران طلایی تیم ایران بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها