|

زاکربرگ در خدمت بایدن

مدیرعامل متا فاش کرد که دولت جو بایدن به فیس‌بوک فشار آورده بود محتوای مربوط به کووید-‌۱۹ را سانسور کند. او همچنین اذعان کرد جلوگیری از انتشار گزارش‌های نیویورک‌پست درباره لپ‌تاپ جنجالی هانتر بایدن نیز اشتباه بوده است.

مدیرعامل متا فاش کرد که دولت جو بایدن به فیس‌بوک فشار آورده بود محتوای مربوط به کووید-‌۱۹ را سانسور کند. او همچنین اذعان کرد جلوگیری از انتشار گزارش‌های نیویورک‌پست درباره لپ‌تاپ جنجالی هانتر بایدن نیز اشتباه بوده است.

مارک زاکربرگ در نامه‌ای به جیم جردن، رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا، نوشت: «مقام‌های ارشد دولت بایدن، از جمله کاخ سفید، بارها متا را تحت فشار قرار دادند تا محتوای مربوط به همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۱ را سانسور کند».

به گفته بنیان‌گذار فیس‌بوک، در محتواهایی که دولت بایدن از متا خواستار حذف آنها شده بود، برخی مطالب طنز و هجو هم وجود داشت و او اینک از پذیرفتن اجرای برخی از این درخواست‌ها پشیمان است. زاکربرگ در نامه افشاگرانه‌اش نوشت: «من معتقدم فشار دولت در این زمینه اشتباه بود. از اینکه نتوانستیم در این مورد علنی‌تر صحبت کنیم، پشیمانم. من فکر می‌کنم ما انتخاب‌هایی کردیم که امروز با نگاه به گذشته و با اطلاعات جدید، چنین انتخاب‌هایی نمی‌کردیم».

زاکربرگ در این نامه‌ قول داد که در آینده، اگر دولت‌ها درخواست‌های مشابهی ارائه دهند، اوضاع متفاوت باشد. او نوشت: «به‌شدت معتقدم که نباید استانداردهای محتوایی‌ خود را تحت فشار هیچ دولتی، چه این سمت و چه آن سمت، به خطر بیندازیم و در صورت بروز مجدد چنین موقعیتی مقابل آن خواهیم ایستاد».

زاکربرگ اضافه کرد که جلوگیری از انتشار گزارش انحصاری نیویورک‌پست درباره لپ‌تاپ جنجالی هانتر بایدن پیش از انتخابات ۲۰۲۰ هم اشتباه بود. در آن زمان گزارش نیویورک‌پست درباره اطلاعات به‌دست‌آمده از لپ‌تاپ هانتر بایدن، ده‌ها هزار ایمیل تبادل‌شده بین پسر جو بایدن و شرکای تجاری او را فاش کرد که نشان می‌داد او از موقعیت سیاسی پدرش برای پیشبرد معاملات تجاری بین‌المللی خود استفاده می‌کند.

زاکربرگ به کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا که درحال بررسی استانداردهای نظارت بر محتوا در فیس‌بوک است، توضیح داد که قبل از تصمیم برای محدودکردن به اشتراک‌ گذاشتن ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن در اکتبر ۲۰۲۰، اف‌بی‌آی به متا درباره «عملیات روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست» مرتبط با خانواده بایدن هشدار داد. زاکربرگ نوشت: «در پاییز آن سال، وقتی گزارش نیویورک‌پست را درباره اتهام‌های فساد مربوط به خانواده جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری وقت آمریکا، خواندیم، آن را برای بازبینی به بخش راستی‌آزمایی‌ فرستادیم و در مدتی که منتظر پاسخ بودیم، آن را کنار گذاشتیم. اما بعدا مشخص شد انتشار گزارش مذکور بخشی از یک عملیات اطلاعاتی روسیه نبود و تصمیم ما برای حذف یا محدودکردن دسترسی به آن اشتباه بود». مدیرعامل متا پیش‌تر نیز در جریان مصاحبه‌ای با پادکست جو روگان اکسپیرینس

(Joe Rogan Experience)، اعتراف کرده بود که ممنوعیت به‌اشتراک‌گذاری مطالب مرتبط با هانتر، پسر جو بایدن، در شبکه‌های اجتماعی اشتباه بود. بسیاری از محافظه‌کاران، پیش و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، از سانسور جنجال انتشار محتوای لپ‌تاپ هانتر بایدن در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده‌اند. بسیاری از جمهوری‌خواهان زاکربرگ را به تلاش بر تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات از طریق اعطای کمک‌های مالی به دفاتر انتخابات محلی در پوشش تأمین منابع و تجهیزات مورد نیاز متهم می‌کنند. زاکربرگ در نامه تازه‌اش در واکنش به این انتقادها گفت که دیگر قصد ندارد برای کمک به تأمین مالی انتخابات محلی ۴۰۰ میلیون دلار هزینه کند. او درباره انگیزه‌اش از انصراف در مشارکت در تأمین مالی برگزاری انتخابات محلی گفت: «تصمیم گرفته‌ام بی‌طرف باشم و در این موضوع نقشی ایفا نکنم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها