|

انتقاد از وضعیت نظافت شهر در صحن شورای شهر تهران

آرادکوه مالک پیدا کرد

مدیران شهری به استناد پیام‌های مردمی سامانه 137 می‌گویند نارضایتی از وضعیت تمیزی شهر کاهش داشته، اما این روزها تصاویر زیادی از مخازن و معابر پرزباله تهران در فضای مجازی منتشر می‌شود.

آرادکوه مالک پیدا کرد
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی:‌ مدیران شهری به استناد پیام‌های مردمی سامانه 137 می‌گویند نارضایتی از وضعیت تمیزی شهر کاهش داشته، اما این روزها تصاویر زیادی از مخازن و معابر پرزباله تهران در فضای مجازی منتشر می‌شود.

مدیران شهری خوش‌بین بودند که با تغییر قرارداد پیمانکاران وضعیت نظافت شهر بهتر شود. مدیرعامل پسماند خوش‌بین بود از تیرماه شاهد تهران تمیزتری خواهیم بود. اما هنوز هم شهروندان و هم اعضای شورای شهر از تمیزی شهر رضایت ندارند.

‌مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، درخصوص اینکه چه زمانی شاهد تهران تمیزتری خواهیم بود، گفته است:‌ وعده‌های متنوع و گوناگونی مطرح می‌شود اما مشکلات شهر هنوز پابرجاست و همین امروز شاهد انبوهی از زباله در یکی از محلات تهران بودم و مخزن زباله که واژگون شده بود. چهره جدیدی که وعده می‌دهند را نمی‌دانم چه چهره‌ای است اما برخی از این وعده‌ها کارکرد رسانه‌ای دارد.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است: برخی مدیران هنوز در حال و هوای انتخاباتی هستند و کار اجرائی در شهرداری با مجلس متفاوت است.

اقراریان همچنین به فعالیت کودکانی که زیر سن قانونی هستند در حوزه نظافت شهری اشاره کرد.

روز گذشته موضوع نظافت شهر باز هم در صحن شورای شهر مورد گلایه قرار گرفت. این بار به بهانه گزارش حسابرس رسمی از وضعیت مالی سازمان پسماند در سال 1402، مهدی چمران تأکید داشت که از وضعیت نظافت تهران راضی نیست اما چون این جلسه مربوط به بررسی گزارش حسابرسی است درخصوص این مشکلات صحبت نمی‌کند و در جلسه دیگری به آن می‌پردازد.

در جریان این گزارش مشخص شد که معارضی برای زمین آرادکوه پیدا شده است و برخی از پاکبان‌های تهران که از اتباع هستند، روزانه رد مرز می‌شوند.

در جریان گزارش حسابرس رسمی درخصوص حسابرسی سازمان مدیریت پسماند، برای سال مالی 1402، حسابرس رسمی شورا ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در ارتباط با بند 8 نکته‌ای دارم، طبق بند ۸ حسابرس می‌گوید وجوه دریافتی شهرداری تهران از محل پسماندهای ساختمانی و عمرانی برخلاف مصوبات شورای شهر تهران به حساب درآمد سازمان تخصیص و پرداخت نشده، بر اساس آن تبصره شهرداری هر عددی که از شهروندان بابت این موضوع عوارض می‌گیرد، به طور مستقیم باید به حساب خزانه بیاید و بلافاصله به شما پرداخت کند. حسابرس می‌گوید که این مبلغ، پرداخت نشده، هم عوارض ساختمانی و هم عمرانی پرداخت نشده، نکته دیگر هم آنکه بند ۱۱ می‌گوید طبق مفروضات موجود در صورت‌های مالی ساختار مالی سازمان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به نحوی که زیان سال جاری نسبت به زیان انباشته سال‌های قبل تقریبا یک‌دوم است که نظر شورا را نسبت به مازاد هزینه‌ها و درآمدهای سازمان جلب می‌کند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و سلامت شهری هم در این رابطه گفت: در یکی از بندها آمده بود که معارضی برای زمین کهریزک هست و شما تحت عنوان ذخیره خدمت در حساب‌های دفترتان منظور کردید. موضوع دیگر هم منابع طبیعی نسبت به موضوع اراضی مربوطه آنها هم یک ادعاهایی دارند و نکاتی را با سازمان داشتند، می‌خواهم بدانم این با آن موضوع دو تا بحث متفاوت است یا یکی است؟

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در پاسخ گفت: در زمینی که ۴۰ سال قبل شهرداری زباله دفن کرده و پس از آن اقدامی انجام نداده، مالکی پیدا شده که از شهرداری شکایت کرده است. چون به آن زمین خسارت وارد شده، قرار بر این شده که یا مابه‌التفاوت خسارت پرداخت شود یا زمین به مالک تحویل و زباله آن منتقل شود. رقمی که به عنوان خسارت اعلام کرده بودند بسیار سنگین بود و ما گفتیم که با یک‌سوم هزینه اعلام‌شده، زباله را منتقل کنیم. آرادکوه به مدت ۷۰ سال مرکز دفن پسماند است، بنده در استانداری، اداره کل منابع طبیعی موارد را دنبال کردم. زباله‌سوزی که در آن زمین فعالیت داشته، از نظر منابع طبیعی خلاف قانون فعالیت می‌کند. در جلسه‌ای که با شهردار و دادستان داشتیم گفتیم که در آن زمین ترک فعل انجام شده و هیچ پیمانکاری حاضر نیست در زمینی که ما مالک آن نیستیم، فعالیت کند.

مالکیت تنها به گونه‌ای است که برخی زمین‌ها صرفا در تصرف شهرداری است، این موضوع یکی از معضلات ماست و شهردار شخصا موضوع را پیگیری می‌کند. برای شهرک بازیافت هم موضوع را پیگیری می‌کنیم و نامه‌نگاری‌های لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم. ما هفت هزار تن زباله را کجا می‌توانیم دفن کنیم؟

وی ادامه داد: بیش از ۱۵ سال است که قرارداد زمین آبعلی تمام شده و پیگیری‌هایی انجام دادیم که موضوع به نتیجه برسد و درنهایت ناچار خواهیم شد فرایند قضائی آن را طی کنیم.

فراخوان برای جذب 5 هزار پاکبان ایرانی

محمدی در حاشیه صحن شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران و در تشریح موضوع خدمت‌رسانی پاکبانان در شهر تهران گفت: درحال‌حاضر حدود ۱۰ هزار پاکبان در شهر تهران فعال هستند که از این تعداد شش هزار پاکبان موجود از اتباع خارجی هستند که البته بیشتر آنها از اتباع مجاز هستند و تعدادی از آنها غیرمجاز. هنگامی که پلیس به اسکان‌های کارگری مراجعه می‌کند و اتباع غیرمجاز را رد مرز می‌کند میان آنها اتباع مجاز هم رد مرز می‌شوند. بر همین اساس جایگزینی حداقل دو الی سه هزار پاکبان ایرانی در این حوزه در دستور کار قرار گرفته و براساس آن آمادگی جذب پنج هزار پاکبان را داریم که حقوقی حدود ۱۲.۵ تا ۱۵ میلیون تومان برای آنها پرداخت می‌کنیم.

او ادامه داد: از سوی دیگر از شورا درخواست کردیم تا وزارت کشور بازه زمانی‌ را اعلام کند تا ما بتوانیم جایگزینی این پاکبان‌ها را انجام دهیم. چراکه با رد مرز این پاکبانان اتباع، گاهی یک ناحیه یا منطقه ما تخلیه می‌شود و زباله‌ها روی زمین می‌ماند که ما مجبور می‌شویم از نیروهای سایر نواحی و مناطق جهت جمع‌آوری زباله‌ها و رفت‌و‌روب استفاده کنیم؛ لذا از شهردار تهران نیز درخواست کردیم این معضل را که برای کل کشور وجود دارد در تعامل با وزارت کشور پیگیری کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص گلایه شهروندان از نظافت شهر با تأکید بر اینکه نظافت شهر نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، گفت: در حال حاضر نسبت به هدف‌گذاری‌‌ای که انجام داده‌ایم این موضوع باید خود را بیشتر نشان می‌داد؛ اما براساس گزارش‌های سامانه نظارتی ۱۳۷ در ۱۵ روز نخست شهریور ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته به تفکیک ۱۰ آیتم که فرمت ثابت سامانه ۱۳۷ است، شامل آب‌گرفتگی، شست‌وشوی المان و مخازن، لایروبی و مدیریت جوندگان و... مورد ارزیابی قرار گرفته است. ظرف مدت یک ماه در سال گذشته ۴۹ هزار نفر در این حوزه براساس این ۱۰ آیتم با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته‌اند. بر همین اساس در مناطق ۴۶ درصد نسبت به سال قبل شکایات کاهش یافته است. البته در ۱۵ روز نخست شهریور ماه سال جاری، منطقه ۱۴ از نگاه ما و شهروندان دچار اشکال است و دو منطقه ۴ و ۲۱ ضعف داشتند؛ البته وضعیت منطقه ۴ رو به بهبود است و برای منطقه ۱۴ نیز پیمانکار نتوانست آنچه می‌خواستیم را اجرا کند؛ لذا براساس جمع‌بندی صورت‌گرفته قراردادش لغو شد و منطقه ۱۴ نسبت به سال قبل وضعیت بدتری داشته است.

 دیگ در حال انفجار مترو

روز گذشته گزارش حسابرس رسمی شورای شهر درخصوص عملکرد مالی شرکت مترو برای سال مالی 1402، در صحن شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفت و بندهای تکلیفی آن تأیید شد.

ناصر امانی در جریان بررسی این گزارش گفت: اگر بخواهیم درباره یک نمونه نبود ثبات مدیریتی و نتیجه مشهود آن مثال بزنیم، قطعا گزارش حسابرسی شرکت متروی تهران و حومه یکی از آنهاست. در یکی از بندها اختلاف حساب صورت‌حساب شرکت با آنچه حسابرس احصا کرده، هزارو 500 میلیارد تومان است، ۱۱۶ فقره دعوای حقوقی علیه شرکت وجود دارد که بار مالی آن قطعا به ضرر کارکرد این شرکت خواهد بود. من جزء معدود اعضای شورا هستم که با دقت به گزارش‌ها توجه می‌کنم. تمام اشکالات حسابرسی که عرض کردم، مربوط به همین دوره است.

در ادامه روند بررسی گزارش حسابرس، محمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورا، درباره خریداری برخی تجهیزات از سوی این شرکت و استفاده‌نکردن آن، خواستار توضیح از سوی مسئولان مربوطه شد.

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، درباره بندهای تکلیفی این شرکت گفت: با توجه به تعیین تکلیف نشدن موضوع زمین ۱۲‌هکتاری موسوم به ملک دردشت به مبلغ هزارو ۹۴۰ میلیارد ریال شرکت مسکن و عمران تجارت آتی کیش به نمایندگی بانک شهر از سال‌های گذشته تاکنون شرکت موظف است درباره تعیین تکلیف موضوع یادشده اقدام کند. این شرکت همچنین موظف است گزارشی مجزا از آخرین وضعیت پیش‌پرداخت‌های ارزی به شرکت نورینکو به مبلغ شش‌هزار‌و ۳۷۷ میلیارد ریال بابت تجهیز سیستم مکانیکی شبکه توزیع سیگنالینگ و نیز مبلغ هزار‌و ۳۳ میلیارد ریال بابت تجهیزات، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و عملیات تکمیلی خطوط ۳ و ۴ مترو به شورا ارائه دهد.

او در ادامه بندهای تکلیفی این شرکت افزود: شرکت مکلف است برای تعیین تکلیف اختلافات مالی حل‌نشده مربوط به قراردادش با کنسرسیوم مهرگان- بلندپایه اقدام کند. این شرکت همچنین مکلف به پیگیری پیگیری‌های حقوقی فعال‌کردن حساب‌های بانکی مسدود‌شده و نیز استقرار نظام مدون و یکپارچه اطلاعاتی و حسابداری مالی پیمانکاری و اعمال روش‌های مناسب کنترل پروژه برای شناسایی و محاسبه و به‌روزرسانی و شفاف‌سازی است.

مظفر ادامه داد: شرکت مکلف به رسیدگی تعداد ۱۱۶ فقره دعاوی از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی علیه شرکت عمدتا درباره اراضی تملک‌شده و نیز دیگر دعاوی در محاکم قضائی و نیز تعیین تکلیف نهایی و قطعی وضعیت مالیاتی است.

طبق اظهارات این عضو شورا، شرکت مترو همچنین موظف به تعیین تکلیف زمین‌های فاقد اسناد مالکیت و تعداد شش فقره از زمین‌های شرکت که به نام شهرداری تهران است و تعداد ۳۴۸ دستگاه ساختمان‌های شرکت و ارائه گزارش درباره موضوع برداشت غیرقانونی مبلغ ۷۶۵ میلیارد ریال از طرف شرکت چیلکو در سال ۱۳۹۸ و ارائه صورت سود و زیان جامع است.

این شرکت همچنین موظف به تعیین تکلیف مانده مطالبات و بدهی‌های ارزی همچنین تطبیق حساب‌ها و رفع مغایرات بر صورت‌های مالی و انجام اقدامات لازم است.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران، هم درباره عملکرد مالی شرکت متروی تهران، ضمن انتقاد شدید از عملکرد این شرکت، خواستار نظارت ویژه کارگروهی متشکل از کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر عملکرد مالی مترو از سوی مسئولان و اعضای شورا شد.

به گفته کاشانی با توجه به گزارش حسابرس شورا درباره عملکرد مالی این شرکت در یک کلام، باید فاتحه این شرکت را دیگر خواند. آنچه شنیدیم فاجعه بود. باید درباره چه نکته درخورتوجه و مهمی درباره عملکرد این شرکت بگوییم و بحث کنیم؟

او در ادامه با تأکید بر اینکه دلایلی که سبب شده این شرکت نتواند نتیجه مدنظر را در عملکرد مالی خود داشته باشد، به مسئولان آن مربوط است؛ گفت: از مدیرعامل این شرکت درخواست می‌شود برای حل مشکلات، زمان کافی اختصاص دهد. در سه سالی که از عمر این دوره از شورا گذشته، نباید شاهد افزایش مشکلات باشیم. باید حداقل هرساله تعدادی از مشکلات موجود حل شده باشد. کاشانی با بیان اینکه این شرایط، مثل دیگی در حال انفجار است، گفت: اتفاقات خاصی در حال وقوع است. وضعیت ساختمان‌ها و وضعیت مالیات مشخص نیست و حتی بدهکاری‌ها هنوز تودیع نشده و به 116 پرونده دعاوی مربوط به زمین‌های بلاتکلیف، رسیدگی نشده، بنابراین درخواست می‌شود نگاه و نظارت ویژه‌ای به این بخش شود تا در مدت باقی‌مانده، بتوان این شرکت را سروسامان داده و مشکلات را حل کنیم.

عضو شورا در ادامه با تأکید دوباره بر این نکته که برخی از بندها از سال‌ها قبل بوده و همچنان حل نشده است، فاجعه است، گفت: نقد ما در اینجا به مدیریت چهارساله نیست، بلکه به انجام‌نشدن وظایف مسئولان در طول این 40 سال است. اینجا جای کف‌زدن برای خودمان نیست، وظیفه ما در اینجا شناسایی خلأها و تلاش برای رفع آنهاست. ممکن است برخی از مشکلات در سطح شورا باشد که باید در کمیسیون‌های مربوطه رسیدگی شود.

در ادامه محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، در پاسخ به ابهامات و سؤالات مطرح‌شده از سوی اعضا درباره عملکرد مالی شرکت مترو گفت: شرکت مترو عقبه‌ای دارد و عمده گزارش‌های حسابرسی آن هم به دوره ما برنمی‌گردد. در این دوره بدهی مالیاتی نداریم و بدهی به گذشته برمی‌‌گردد. درمورد ۱۱۶ پرونده صاحب زمین دنبال تعیین تکلیف زمین خود نمی‌آید و ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ ما درباره سیگنالینگ هم با جدیت اقدام کردیم. هیچ‌یک از این بندها به سه‌ساله دوره ششم بازنمی‌گردد و ما تعداد بندهای گزارش‌ها را کاهش دادیم.

او با بیان اینکه ۳۹ کیلومتر مترو و ۱۸ ایستگاه در دوره ششم راه‌اندازی شده است، یادآور شد: ما وضعیت بغرنجی در مترو نداریم و از ۳۰ بند مربوط به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به هشت بند رسیده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات از توان مترو خارج است و همه باید کمک کنند تا بتوانیم مشکلات سنواتی را حل کنیم، اظهار کرد: اعضای مجمع مترو دو هفته پیش انتخاب شدند و صورت‌جلسه مجمع هم امسال آماده می‌شود.

واکنش به سخنان رئیس‌جمهور

روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورا، در حاشیه صحن شورای شهر به سخنان رئیس‌جمهور درباره حل‌شدنی نبودن مشکلات تهران و انتقال پایتخت به جایی دیگر توضیح داد: برخی از مشکلات تهران شاید به نظر برسد که حل‌شدنی نباشد، مانند جریان هوا که از مسائل طبیعی بوده و به اقلیم شهر تهران مربوط است. بحثی که رئیس‌جمهور درباره مشکلات تهران مطرح کرده، درست است که به دلیل عدم تمرکز است؛ ضرورتی ندارد همه مسائل کشور در تهران متمرکز شود. در‌حالی‌که مناطق بسیار فعالی در جنوب، شمال یا هر بخش دیگری می‌توانیم داشته باشیم که بخش‌های عمده‌ای از اقتصاد یا صنعت کشور را هدایت عملیاتی کند و این ربطی به پایتخت‌‌بودن یا نبودن ندارد.

او در ادامه تأکید کرد: باید روی این موضوع فکر و کار شود. تاکنون دولت‌های مختلف در این زمینه اندیشیده و برنامه‌ریزی کرده و طی برگزاری جلسات متعددی موضوع را مطالعه و بررسی کرده‌اند اما هنوز به نتیجه مشخصی در این زمینه دست نیافته‌اند. در دولت دوازدهم هم جلساتی درباره این موضوع با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد؛ اما بی‌نتیجه ماند. آنچه مهم است، از بین بردن این تمرکز و تقسیم مسائل در همه استان‌ها و همه شهرهای کشور با تفویض اختیارات لازم، به نظر می‌رسد ضرورت باشد. اینکه شهری مرکز حکومتی و در‌عین‌حال مرکز اقتصادی کشوری باشد یا نباشد، از مسائلی است که سال‌ها روی آن کار شده است. مشکلات تهران، مشکلات بزرگی است، به‌ویژه مسئله تأمین آب تهران، اما می‌بینیم که دیگر استان‌های کشور نیز با این مشکل مواجه هستند، حتی آنها که کنار دریا هستند، با مشکل کمبود آب شرب روبه‌رو هستند که باید رفع شود. به هر حال ایده از‌بین‌بردن تمرکز و توزیع متناسب و عادلانه امور در کل کشور، ایده بسیار خوبی است.

خشک‌شدن درختان به دلیل کم‌آبی

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، هم در تذکری با اشاره به خشک‌شدن برخی درختان در بوستان‌های جنگلی شهر تهران به‌ویژه بوستان‌های سرخه‌حصار، لویزان و چیتگر، اظهار کرد: با توجه به بودجه‌ای که در حوزه مباحث آبی گذاشته‌ایم، توقع می‌رود شهرداری تهران نسبت به این مقوله در مناطق 22‌گانه، معاونت خدمات شهری و سازمان بوستان‌ها با اهتمام بیشتری اقدام کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها