|

یک کارشناس انرژی می‌گوید‌ ورود بخش خصوصی به صنعت برق امری اجتناب‌ناپذیر است

قیمت غیرواقعی پاشنه آشیل برق

امین کاوه، کارشناس انرژی، با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به صنعت برق، به «شرق» گفت: با توجه به اینکه سال‌به‌سال بر ناترازی برق کشور افزوده می‌شود، ورود بخش خصوصی امری الزام‌آور است. البته بخش خصوصی به دلیل محدودیت‌های مالی در دهه‌های اخیر رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

قیمت غیرواقعی  پاشنه آشیل برق

امین کاوه، کارشناس انرژی، با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به صنعت برق، به «شرق» گفت: با توجه به اینکه سال‌به‌سال بر ناترازی برق کشور افزوده می‌شود، ورود بخش خصوصی امری الزام‌آور است. البته بخش خصوصی به دلیل محدودیت‌های مالی در دهه‌های اخیر رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

او با اشاره به اینکه ناترازی مالی در صنعت برق قابل اغماض نیست، تأکید کرد: ناترازی مالی به این شکل در صنعت برق وجود دارد که تقریبا هزینه‌کرد هر یک کیلووات ساعت تولید برق، دو‌هزار‌و ۸۰۰ تومان می‌شود؛ به عبارتی هزینه‌های تمام‌شده تولید به صورت دلاری و هزینه‌های تمام‌شده فروش به صورت ریالی است. به ‌عنوان مثال، گران‌ترین برق را اگر در نظر بگیریم هزارو ۲۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت فروخته می‌شود و از مشترکان خانگی به صورت پلکانی بین ۶۰ تا ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می‌شود و در این شرایط هزینه تولید و فروش توازن ندارد.

کاوه ادامه داد: همان‌طور که وزیر نیرو اشاره کرد، بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل چالش‌های موجود در برق می‌تواند مؤثر واقع شود و از این طریق می‌توان به ورود فناوری‌های نوین در این بخش امیدوار بود.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در شهریور‌ماه ناترازی برق به 20 هزار مگاوات رسید، گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است ظرفیت نیروگاهی از 92 هزار مگاوات به 124 هزار مگاوات برسد که به نظر می‌رسد این مقدار از افزایش ظرفیت نیروگاهی پاسخ‌گوی رشد فزاینده مصرف نیست.

کاوه با اشاره به اینکه در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است مصرف برق در سال 1407 به 85 هزار مگاوات برسد، خاطر‌نشان کرد: اگرچه در برنامه هفتم توسعه مصرف برق به 85 هزار مگاوات و در زمان پیک به 87 هزار مگاوات پیش‌بینی شده است، اما به نظر می‌رسد که باید نگران ناترازی برق در سال‌های آتی بود؛ زیرا مصرف برق در پیک مصرف سال جاری به 80 هزار مگاوات رسید.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه راهکار‌های متعددی برای کاهش ناترازی برق وجود دارد، اضافه کرد: نشانه‌گرفتن مردم به‌ عنوان مصرف‌کننده عمده برق صحیح نیست و باید فکری اساسی برای ناترازی موجود کرد. به ‌عنوان مثال، رقابت‌پذیرشدن برق و ورود بخش خصوصی، خودکفایی صنایع در تأمین برق و در‌نهایت برخورد قهرگونه با مشترکان پر‌مصرف می‌تواند برای جبران بخشی از ناترازی برق مثمر‌ثمر باشد؛ زیرا این مشترکان تقریبا دو تا سه درصد برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و استدلال پرداخت بهای برق را دارند که فشار مضاعفی به شبکه برق وارد می‌کنند.

کاوه در خاتمه با اشاره به اینکه تحریم‌های موجود منجر به جلوگیری از فناوری‌های نوین در این صنعت شده است، گفت: همه مواردی که به آن اشاره شد، نیازمند عزم جدی و همتی از سوی دولت و بخش خصوصی است تا بتوان به ورود شرکت‌های خصوصی، دانش‌بنیان و... امیدوار و شاهد استفاده از فناوری‌های نوین به واسطه بخش خصوصی و شرکت‌های  دانش‌بنیان باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها