|

بن‌مایه‌‌های ایرانی

به‌تازگی کتاب بن‌مایه‌‌های ایرانی در فلسفه سیاسی فارابی در 410 صفحه و با قیمت 412 هزار تومان در نشر نگاه معاصر منتشر شده و حمید روشان نویسنده این کتاب است.

به‌تازگی کتاب بن‌مایه‌‌های ایرانی در فلسفه سیاسی فارابی در 410 صفحه و با قیمت 412 هزار تومان در نشر نگاه معاصر منتشر شده و حمید روشان نویسنده این کتاب است.

زیست فرهنگی-فلسفی فارابی در دوران سامانیان، که از مروجان اندیشه ایرانی بودند، سپری شد. قرن چهارم هجری را بسیاری عصر نوزایی علوم عقلی و رواج فلسفه سیاسی یونانی تلقی کرده‌اند. اما کتاب بن‌مایه‌‌های ایرانی در فلسفه سیاسی فارابی از دو مؤلفه بسیار مهم در ایران سخن می‌گوید: از یک سو‌ چگونگی انتقال، تحول و دگرگونی میراثی از اصول و انگاره‌‌های الهیاتی سیاسی اخلاقی ایران باستان، به فلاسفه یونانی و اسکندرانی و در‌نهایت، حیات دوباره آنها در خدای‌نامه‌ها و اندرزنامه‌‌های سیاسی ابن‌مقفع در قرن دوم هجری در خراسان بزرگ‌ و از سوی دیگر فارابی به ‌عنوان نظریه‌پرداز و طراح آرمان‌شهر الهی سیاسی-شیعی‌ و سنتز جریان فلسفه سیاسی ایرانی-اسلامی. او مهم‌ترین آثار سیاسی خویش از ‌جمله آرای اهل مدینه فاضله را با بحث خداشناسی به شکل فلسفی و برهانی آغاز می‌کرد و سپس وارد علم‌الاجتماع می‌شد. فارابی در زمانه‌ای پر از آشوب‌‌های سیاسی، اجتماعی و فرقه‌ای‌ سعی کرد مدل حکومتی‌ای بر‌مبنای جهان‌بینی و اندیشه اجتماعی-اخلاقی ایرانی‌ ترسیم کند. کتاب پیش‌رو، فارابی را در ویژگی‌‌های زیر میراث‌خوار جهان‌بینی ایرانی می‌داند: نظام سلسله‌مراتب هستی مطابق الگوی جهان‌شناسی خیمه‌ای، نظام اجتماعی مطابق نظام کیهانی، آسمانی و الهی‌بودن حکمرانی، فره ایزدی و عصمت رئیس اول، نظام فرشته‌شناسی و عقول آسمانی که پیونددهنده انسان‌، نبی و خدا بوده‌اند، پیوند دین و سیاست (عقل و وحی)، پرورش حکمران و ویژگی‌‌های رئیس مدینه فاضله و... .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها