|

نامه انجمن جنگل‌بانی ایران به وزیر جهاد کشاورزی

رئیس سازمان منابع طبیعی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

انجمن علمی جنگل‌بانی ایران در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردند فردی را به عنوان رئیس سازمان منابع طبیعی انتخاب کند که واجد 9 ویژگی باشد.

رئیس سازمان منابع طبیعی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

انجمن علمی جنگل‌بانی ایران در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردند فردی را به عنوان رئیس سازمان منابع طبیعی انتخاب کند که واجد 9 ویژگی باشد. این انجمن علمی از غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، خواستند که رئیس جدید منابع طبیعی ایران دانش پایه منابع طبیعی داشته باشد و مدیریت مشارکتی را در دستور کار قرار دهد. انجمن علمی جنگل‌بانی ایران با اشاره به اینکه «در حوزه حفاظت و مدیریت منابع طبیعی، حضور یک رهبر متخصص و کارآمد در ریاست سازمان‌های مسئول حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و سایر عرصه‌های منابع طبیعی که در کشور ما سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است، بسیار حیاتی است»، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نوشتند: «رئیس منابع طبیعی باید دارای دانش فنی عمیق و تجربه کافی در زمینه علوم جنگل، تنوع زیستی، مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست باشد تا بتواند بهترین تصمیمات کارشناسی و فنی را برای حفظ، احیا‌، توسعه و بهره‌برداری متناسب از جنگل‌ها اتخاذ کند». این انجمن ضمن اشاره به اهمیت جنگل‌ها در حفاظت از آب، خاک و تنوع زیستی تأکید کردند: «فردی که در این حیطه فعالیت می‌کند، می‎‌بایست به دقت و صحت عملکردهای سازمانی برای حفظ تعادل بین محیط زیست طبیعی و توسعه پایدار توجه کند؛ چراکه جنگل‌ها نقش بسزایی در حفظ آب، خاک و تنوع زیستی گیاهی و جانوری دارند و اگر به درستی مدیریت نشوند، منجر به اختلالات جدی و پیامدهای غیرقابل برگشت برای زندگی در سیاره ما می‌شود. در این راستا انجمن علمی جنگل‌بانی ایران، ضمن تأکید بر نقش و وظیفه عمومی بخش‌های مختلف حاکمیت و نیز عموم مردم در حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی و به‌خصوص جنگل‌ها، ضرورت انتخاب مدیری شایسته و متخصص در رأس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را یادآور می‌شود». در ادامه این نامه، انجمن جنگل‌بانی ایران 9 ویژگی را برشمردند که از نظر آنها رئیس جدید سازمان منابع طبیعی کشور باید واجدشان باشد. این انجمن در این زمینه این‌طور نوشت: «فردی که چنین مسئولیت خطیری را عهده‌دار می‌شود، باید دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر باشد:

 دانش پایه منابع طبیعی داشته باشد و اهمیت منابع طبیعی را بداند و به آن باور قلبی و اعتقادی داشته باشد.

 روابط انسانی حاکم بر منابع طبیعی شامل سنتی و جدید، دولتی و غیردولتی را بداند.

 ظرفیت مبارزه با فساد داشته باشد.

 در مواجهه و ارتباط‌ با سایر دستگاه‌ها و نهادها، مجلس و قوه قضائیه فعال و اثرگذار ظاهر شود و توانایی اقناع آنها برای حفاظت از منابع طبیعی را داشته باشد.

 به قوانین و برنامه‌ریزی برای حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری تسلط کافی و وافی داشته باشد.

 با توجه به پراکندگی منابع در همه سطوح کشور و تنوع راه‌های تجاوز، برای مقابله و جلوگیری باتجربه و توانمند باشد.

 انگیزه ارتقای جایگاه تشکیلاتی داشته باشد.

 رفع مشکلات مالی، معیشتی و شغلی جنگل‌بانان و پرسنل منابع طبیعی کشور را در دستور کار قرار دهد.

 مدیریت مشارکتی را در دستور کار قرار دهد».

انجمن علمی جنگل‌بانی ایران در پایان نامه ضمن درخواست برای توجه به این ویژگی‌ها، این‌طور نوشتند: «امید است مقام محترم وزارت جهاد کشاورزی نظرات و توصیه‌های مؤثر برای انتخاب فرد صالح و کارشناس به عنوان ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را که از سوی دلسوزان متخصص خدمت ایشان ارائه می‌شود مدنظر قرار دهند». به گزارش «شرق» رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ایران، معاون وزیر جهاد کشاورزی است و توسط او انتخاب می‌شود. با توجه به وقایع پیش‌آمده در سال‌های گذشته در زمینه حفاظت از منابع طبیعی ایران و برخورد با متخلفان و با وجود بحران‌های شایعی مثل زمین‌خواری و جنگل‌خواری و تجاوز به رودخانه‌ها و مراتع، انتخاب رئیس جدید سازمان منابع طبیعی به دغدغه کارشناسان و کنشگران حوزه منابع طبیعی تبدیل شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها