|

سریال دار‌ودسته گالیسیا داستانی از جنس توطئه و عشق

دارو‌دسته گالیسیا یا Gangs of Galicia، یک سریال هفت‌قسمتی اسپانیایی است که ژوئن ۲۰۲۴ از شبکه نتفلیکس پخش شد و د‌رحال‌حاضر در پلتفرم‌های ایرانی قابل تماشاست.

فرزانه متین

دارو‌دسته گالیسیا یا Gangs of Galicia، یک سریال هفت‌قسمتی اسپانیایی است که ژوئن ۲۰۲۴ از شبکه نتفلیکس پخش شد و د‌رحال‌حاضر در پلتفرم‌های ایرانی قابل تماشاست.

این سریال در ژانر جنایی و درام است. هنرمندانی همچون کلارا لاگو، تامار نواس، فرانسیس گاریدو، کریس ایگلسیاس و ایزابل ناویرا در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند و راجر گوال و خاویر رودریگز، با هم فصل اول آن را کارگردانی کرده‌اند. برگ برنده «دارودسته گالیسیا» این است که بر ‌اساس رخدادهای واقعی به نمایش درآمده. داستان در مورد یک وکیل زن جوان به نام آناست که پس از قتل پدرش متوجه می‌شود او یک زندگی دوگانه داشته. از ‌این‌رو او وارد شهر کوچکی به نام کامبادوس می‌شود و با تغییر هویت خود، با نفوذ به یک کارتل مواد مخدر و نزدیک‌شدن به پسر رهبر آن، دنیل، تلاش می‌کند تا انتقام پدرش را بگیرد. جذابیت اصلی این سریال غیر‌انگلیسی، ارتباط بازی دو بازیگر اصلی آن، یعنی آنا و دنیل است و در هر اپیزودی که این دو جدا و دور از هم هستند، از جذابیت آن اپیزود کاسته می‌شود؛ چرا‌که رابطه پیچیده و عاشقانه‌ و البته به‌شدت خطرناک این دو، موقعیت‌هایی را ایجاد کرده که سریال را مهیج‌تر می‌کند. گالیسیا، یکی از بخش‌های خودمختار اسپانیاست که در شمال غرب شبه‌جزیره ایبری واقع شده است. سازندگان آن به‌خوبی بر جغرافیای اسپانیا مسلط بودند و جاگیری گروه‌های خلافکار را در مناطق خاص این کشور با ظرافت خاصی به نمایش می‌گذراند. شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد که کشوری در دل اروپا چنین سیستماتیک با کارتل‌های مواد مخدر که منبع آن از کلمبیا تأمین می‌شود، همکاری می‌کند. اما گاهی این کارتل‌های بزرگ خطرناک در کل دنیا حتی در اروپای دموکراتیک آن‌قدر قدرت دارند که در هر کشوری ممکن است دولت‌ها و سیاست‌مداران را مشخص کنند و چندان جای تعجب ندارد. نفوذ و رخنه این مافیا حتی در سیستم پلیس اسپانیا در این سریال قابل مشاهده است. عمده‌ترین بخش‌های سریال در گالیسیا، مالاگا، جبل‌الطارق، الخسیراس، مادرید، پورتو و سنگال فیلم‌برداری شده، از این‌رو فیلم را از تک‌منطقه‌ای‌بودن یا تک‌شهری و تک‌محله‌ای دور می‌کند که از امتیازهای مثبت آن محسوب می‌شود. فیلم‌برداری و کات‌ها همگی بجا و درست است و با اینکه داستان چند‌خطی است، اما سررشته اصلی آن گم‌ نمی‌شود.

متأسفانه با اینکه «دارودسته‌های گالیسیا» از سریال‌های خوش‌ساخت اسپانیایی است، اما به‌شدت پیش‌بینی‌پذیری آن ناخوشایند است و اضافه‌شدن یک‌سری داستان‌ها، مانند بیماری زن پلیس، داستان نوه، دختر و مادری که یک کافه را اداره می‌کنند و‌… از معایب این سریال به شمار می‌رود؛ چراکه اگر سازندگان این سریال‌ روی رشته اصلی فیلم تمرکز بیشتری می‌کردند، جذاب‌تر و غیرکلیشه‌ای‌تر می‌شد. نمره‌های سریال «دارودسته‌های گالیسیا» از سوی منتقدان و مخاطبان قابل قبول است و در وب‌سایت IMDb شاهد امتیاز ۶.۱ از ۱۰ هستیم و ۵۷ درصد از نقدها نیز مثبت بوده است. خبرها حاکی از آن است که به‌زودی فیلم‌برداری فصل دوم سریال شروع می‌شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها