|

با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی‌

۱۶۷ پروژه گردشگری در سراسر کشور افتتاح شد

هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی و هفته گردشگری، آیین افتتاحیه ۱۶۷ پروژه گردشگری با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزار شد.

۱۶۷ پروژه گردشگری در سراسر کشور افتتاح شد

هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی و هفته گردشگری، آیین افتتاحیه ۱۶۷ پروژه گردشگری با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزار شد. به گزارش خبرنگار «شرق»، این آیین صبح روز شنبه هفتم مهر با حضور سیدرضا صالحی‌امیری،‌ وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، جمعی از مدیران وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، تعدادی از مدیران بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران، فعالان و پیش‌کسوتان حوزه گردشگری در‌ هتل رشیدیه تهران برگزار شد. هم‌زمان با افتتاح این هتل در تهران، ۱۶۷ پروژه گردشگری در ۳۱ استان نیز به صورت هم‌زمان و با دستور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افتتاح شد‌.

این ۱۶۷ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ همت و اشتغال‌زایی برای دوهزارو 300 نفر به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها شامل ۲۹ هتل و هتل‌آپارتمان، ۶۹ اقامتگاه، ۲۴ سفره‌خانه سنتی، ۱۶ مجتمع گردشگری و ۲۹ فقره سایر تأسیسات گردشگری است.

واگذاری بسیاری از اختیارات وزارت میراث‌ فرهنگی به تشکل‌ها

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در دوره مسئولیت من بسیاری از اختیارات وزارت میراث فرهنگی به تشکل‌ها و صنوف واگذار خواهد شد.

سیدرضا صالحی‌امیری افزود: اگر باور داریم‌ هویت تمدنی ایران به‌مثابه خورشیدی است که در دنیا می‌تواند بدرخشد، لازم است ‌تغییر نگاه داشته باشیم؛ دنیای امروز رسیدن به توسعه را گردشگری انتخاب کرده است.

او گفت: در ‌دو روزی که در تفلیس بودم، با وزرای زیادی ملاقات کردم. کشور سه‌و‌نیم میلیونی امروز بیش از هفت‌و‌نیم میلیون گردشگر جذب می‌کند. ظرفیت تمدنی آن جغرافیا حتما کمتر از ایران است. ما باید به وجدان خودمان برگردیم که چه پاسخی به نسل آینده داریم و این سرزمین را چگونه به نسل بعدی انتقال خواهیم داد؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: قرار است در پایان برنامه هفتم کجا قرار بگیریم؟ باید ۵۰۰ هتل به ظرفیت هتل‌های موجود اضافه کنیم، اما آیا بسترهای ما برای این ظرفیت آماده است؟ ما پذیرفته‌ایم مجموعه‌ای از تعهدات را ‌انجام دهیم، اما این امر بدون اراده سرمایه‌گذاران، مردم و مسئولان ‌ممکن نیست. ما باید بخش خصوصی را تکریم کرده و باور کنیم که دولت کارفرمای خوبی نیست‌.

صالحی‌امیری افزود: بنا ندارم با آمار کشورهای همسایه کام شما را تلخ کنم، ولی واقعیت آن است که آمارها قابل قیاس نیست. تغییر نگاه این است که باید دولت فقط باور کند که موانع را بردارد. گردشگری به سه کلمه جذابیت، زیرساخت و حس امنیت وابسته است‌. با مطالعه خودم به این باور رسیده‌ام که جزء سه کشور برتر جهان از نظر جذابیت گردشگری هستیم.

او گفت: ما امروز روی گنج‌هایی خوابیده‌ایم که از ارزش‌ آنها بی‌خبریم. در حوزه زیرساخت‌ها با چالش مواجه هستیم. تعداد هتل‌های پایتخت در شأن مردم نیست. در زیرساخت‌ها به هتل، راه، فرودگاه و بیمارستان نیاز داریم و باید جهشی در حوزه زیرساخت شکل بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: ایران امن است، اما ابررسانه‌های دنیا تلاش دارند‌ بگویند ایران ناامن است. باید تلاش کنیم این ذهنیت‌ها را بشکنیم. همه باید تلاش کنیم تصویر زیبای ایران را به جهانیان نشان دهیم‌. باید رویکرد ما توسعه‌گرایانه باشد که آن هم به منابع انسانی متخصص نیاز دارد.

او گفت: مرحوم رشیدی یک متخصص بود که توانسته هتلی را که امروز در آن هستیم، بسازد. باید مراسم بزرگداشت برای او و امثال او برگزار کنیم و از سرمایه‌گذاران تجلیل شود؛ نباید سرمایه‌گذاران احساس سختی داشته باشند.

صالحی‌امیری افزود: در دوره‌ای که من مسئولیت دارم، بسیاری از اختیارات را به تشکل‌ها و صنوف واگذار خواهم کرد.

رفع مشکلات سرمایه‌گذاری

معاون‌ گردشگری کشور حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و رفع چالش‌ها از طریق رایزنی با دستگاه‌های مرتبط را اولویت وزارتخانه عنوان کرد.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، در ادامه این مراسم گفت: نوع نگاه مدیریتی وزارتخانه و وزیر به حوزه گردشگری استفاده از ظرفیت‌ تمامی دستگاه‌های دولتی برای حمایت از سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه گردشگری است.

او به اولویت‌بندی دستگاه‌های مرتبط با حمایت از سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درحال برگزاری جلسه با مسئولان و دستگاه‌های مرتبط به‌ منظور رفع چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.

شالبافیان با اشاره به مشکلات بین‌دستگاهی ادامه داد: قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای واگذاری زمین‌های گردشگری ابلاغ شده بود، اما شیوه واگذاری مبهم بود و بخش خصوصی امکان استفاده از این فرصت را نداشت. با پیگیری‌های انجام‌شده چهار ماه قبل، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و هفته قبل موافقت اصولی اولین پروژه با محوریت واگذاری زمین از این محل در استان کرمان صادر شد.

او نحوه تعیین پیشرفت فیزیکی طرح‌های گردشگری را یکی از چالش‌های اصلی سرمایه‌گذاران با وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه این موضوع نیز با نگاهی که در حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد، تدوین و ابلاغ شد.

معاون گردشگری ادامه داد: در بهره‌برداری و نحوه تأمین مالی پروژه‌های گردشگری، به تعامل بیشتر با بانک‌های عامل نیاز داریم. همچنین در حوزه‌هایی مثل مالیات و تأمین اجتماعی نیازمند قوانین حمایتی بیشتر هستیم.

شالبافیان ابراز امیدواری کرد ‌طرح حمایت از توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری از طرح‌های گردشگری که در مجلس یازدهم با ۲۱۰ امضا به هیئت‌رئیسه تقدیم شد، در مجلس فعلی جمع‌بندی و تصویب شود.

او با اشاره به اینکه احکام برنامه هفتم‌ توسعه گواهی بر نوع نگاه وزارتخانه در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری است، ادامه داد: دستورالعمل بهره‌برداری فازبندی پروژه‌های گردشگری را ابلاغ کرده‌ایم که تسهیل مهمی در بهره‌برداری پروژه‌های گردشگری و ورود جریان نقدینگی و معرفی پروژه به بازار بود.

شالبافیان در پایان اجرای دقیق احکام برنامه هفتم توسعه و حمایت از سرمایه‌گذاری را اولویت وزارتخانه عنوان کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها