|

واکنش‌های داخلی به خبر شهادت سید حسن نصرالله

در کنار ملت لبنان ایستاده‌ایم

تأییدشدن خبر شهادت دبیر کل حزب‌الله واکنش‌های بسیاری به همراه داشت؛ از تجمع مردمی در میدان فلسطین، آن‌هم در اولین روز بارانی پاییز تا تغییر پرچم گنبد حرم رضوی که سبزرنگ بود و پس از تأیید شهادت دبیر کل حزب‌الله لبنان به رنگ مشکی درآمد. دیروز با شوک خبر شهادت سید‌حسن نصرالله در حمله تروریستی اسرائیل همراه شد و بسیاری را برای اعلام اعتراض به رفتارهای تروریستی اسرائیل در منطقه به میدان فلسطین کشاند.

در کنار ملت لبنان ایستاده‌ایم

‌شرق: تأییدشدن خبر شهادت دبیر کل حزب‌الله واکنش‌های بسیاری به همراه داشت؛ از تجمع مردمی در میدان فلسطین، آن‌هم در اولین روز بارانی پاییز تا تغییر پرچم گنبد حرم رضوی که سبزرنگ بود و پس از تأیید شهادت دبیر کل حزب‌الله لبنان به رنگ مشکی درآمد. دیروز با شوک خبر شهادت سید‌حسن نصرالله در حمله تروریستی اسرائیل همراه شد و بسیاری را برای اعلام اعتراض به رفتارهای تروریستی اسرائیل در منطقه به میدان فلسطین کشاند.

مردم تهران در این حضور اعتراضی، ضمن محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی شعارهایی از قبیل «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «الله اکبر خامنه‌ای رهبر»، «ای پسر فاطمه تسلیت تسلیت» سر دادند. مردم تهران پس از عزاداری برای شهید سید حسن نصرالله یک‌صدا شعار «هر سرباز حزب‌الله پرچم‌دار نصرالله»، «نصرالله نصرالله راهت ادامه دارد» را فریاد زدند. مردم تهران همچنین در هوای بارانی یک‌صدا شعار «لبیک یا حسین» و «انتقام انتقام» سر دادند. همچنین شرکت‌کنندگان در این تجمع مردمی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن عکس شهید سید حسن نصرالله نقش بسته بود. مردم مشهد هم در محکومیت ترور دبیر کل حزب‌الله تجمعی برگزار کردند و ضمن عزاداری برای شهادت سیدحسن نصرالله در حمایت از جبهه مقاومت شعار دادند.

شهادت سیدحسن نصرالله واکنش مسئولان و چهره‌های سیاسی داخلی را نیز به‌ همراه داشت و از ابراز ناراحتی تا وعده انتقام حزب‌الله و جبهه مقاومت از رژیم جنایتکار اسرائیل در بند بند پیام‌های مسئولان قابل رؤیت بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فقدان شخصیت‌های برجسته مقاومت و در رأس آنها رهبر جاویدالاثر حزب‌الله شهید سیدحسن نصرالله، شجره طیبه مقاومت را بیش از پیش مستحکم‌تر می‌کند، گفت: ما این‌گونه آموخته‌ایم که فرماندهی از آن خداست. مسیر الهی هیچ‌گاه بدون فرمانده و رهبر باقی نمی‌ماند و این زمین به بندگان صالح خدا به ارث خواهد رسید. مسعود پزشکیان در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله به رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمیع مستضعفین و آزادگان جهان تصریح کرد: جامعه جهانی فراموش نخواهد کرد که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد و آمریکایی‌ها نمی‌توانند خود را از همدستی با صهیونیست‌ها تبرئه کنند.

او در پیام خود نوشته است: «دبیرکل حزب‌الله لبنان، فخر مسلمانان و اسوه جهاد و مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله به آرزوی دیرینه خود، یعنی نائل‌آمدن به درجه رفیع شهادت، دست یافت. کلمات در وصف رشادت‌ها، سلحشوری‌ها، دلاوری‌ها و مجاهدت‌های مداوم او حقیر و ناچیزند. داغی بزرگ بر دل همه مظلومین و مستضعفین عالم نشسته است. حمله تروریستی شامگاه ششم مهرماه صهیونیست‌ها به ضاحیه و فقدان شخصیت‌های برجسته مقاومت و در رأس آنها رهبر جاویدالاثر حزب‌الله شهید سیدحسن نصرالله، شجره طیبه مقاومت را بیش از پیش مستحکم‌تر می‌کند و نام «سیدحسن نصرالله» تا ابد در تارک اسلام خواهد درخشید».

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان لبنان ضمن محکوم‌کردن جنایت‌های رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی، بر حمایت کامل مجلس شورای اسلامی از جبهه مقاومت تأکید کرد و گفت: جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل، بدون هیچ حد و مرز اخلاقی و انسانی، در سکوت خفت‌بار مدعیان حقوق بشر و مجامع بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

رئیس قوه قضائیه طی پیامی شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان را تبریک و تسلیت گفت. در بخشی از پیام او آمده است: «با تألم و تأثر و حزن و اندوه بسیار خبر مصیبت‌بار فقدانی بزرگ و شهادت برادر عزیز، روحانی مجاهد و نستوه و رهبر شجاع و فداکار حزب‌الله لبنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سیدحسن نصرالله به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی را دریافت کردیم. قلم در دست گرفتن و سخن‌گفتن در رثای سید حسن شهید، حقیقتا سخت و صعب است؛ وداع با این متعلّم ممتاز و برجسته مکتب سرخ عاشورا جان‌گداز و جگرسوز است؛ امروز روز عزای بزرگ جهان اسلام است؛ این شهادت باعظمت و این عاقبت، موجب غبطه همه آزادگان عالم است. سیدحسن شهید اکنون در جوار رحمت بی‌کران الهی، متنعم است و همراه با سایر شهدای والامقام محور مقاومت میهمان‌ خوان مولایش حضرت سیدالشهدا (ع) است».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم نیز در پیامی با تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و جمعی از فرماندهان مقاومت اسلامی در پی حمله وحشیانه اسرائیل به بیروت، تأکید کرد: قطعا رژیم اسرائیل دست به یک خطای بزرگ زد و مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز، انتقام خون پاک این شهید بزرگوار را خواهند گرفت.

سیدمحمد خاتمی در پیامی شهادت سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت. در بخشی از پیام رئیس دولت اصلاحات هم آمده است: «شهید سرفراز و بافضیلت حضرت سیدحسن نصرالله که زندگی مؤمنانه و مؤثر خود را با مقاومت در برابر تجاوز و آدم‌کشی و اشغال و مبارزه با تبعیض و نسل‌کشی و ستم معنی کرد، اینک به دیدار معبود شتافته است، ولی دل همه آزادی‌خواهان و حق‌طلبان به‌خصوص ملت شریف و بافرهنگ لبنان مظلوم را سخت به درد آورده است. ملت بزرگوار لبنان همچون فلسطینیان عزیز سال‌هاست در معرض تجاوز و بیداد رژیم تروریست صهیونیستی بوده است، ولی این‌بار جنایتش با آنچه در گذشته بوده است قابل مقایسه نیست و حاصل آن نیز هزاران شهید و زخمی و آواره از زن و مرد و کودک و جوان و پیر به‌خصوص مدافعان آزاده و قهرمان راه عزت و در رأس آنها شهید بزرگوار سیدحسن نصرالله است. دریغا که در این ایام دست آدم‌کشان خون‌آشام نه‌تنها باز است که جنایات آنان صریحا یا تلویحا مورد تأیید قدرت‌هایی است که با کمک‌های مالی و تسلیحاتی و سیاسی خود شریک جرم جنایتکاراند. در عین حال تردید نکنیم که هرچه بر تعداد شهیدان راه آزادی و مدافعانی از کرامت و عزت انسان افزوده می‌شود، کارنامه سیاه آدم‌کشان و تروریست‌های وحشی در برابر وجدان‌های بیدار و مردم آزاده جهان پربرگ‌تر می‌گردد».

‌«سیدعباس عراقچی»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی نوشت که «سیدحسن نصرالله، سید مقاومت و فخر امت اسلامی، به خیل شهیدان راه شرافت و ایستادگی در برابر ظلم و جنایت اشغالگران آدم‌کش پیوست». او در ادامه نوشت: این اولین‌بار نیست که رژیم صهیونیستی رهبران و فرماندهان حزب‌الله را به شهادت می‌رساند، ولی شجره طیبه مقاومت از حیات و رشد بازنمی‌ایستد. عراقچی تأکید کرد که «در مکتب اسلام، «شهادت» خود شاهدی است بر حقانیت آرمان و انگیزه‌ای است برای ادامه مسیر و محرکی است برای جذب مجاهدان. ندیدند که خون شهید سیدعباس موسوی چگونه باعث تحکیم بیشتر حزب‌الله شد؟ اکنون باید با وحشت نظاره‌گر تأثیر خون سیدحسن نصرالله بر گسترش بیش از پیش مقاومت باشند». وزیر خارجه ایران نوشت: شهادت گوارایش باد و رهش پررهرو. عراقچی در ادامه پیام خود «شهادت سید مقاومت و جمعی از یارانش به دست رژیم سفاک و منفور صهیونیستی را به مقام معظم رهبری، امت اسلامی و مردم منطقه، مردم مقاوم و فهیم لبنان و ایران و همه اجزا و ارکان محور مقاومت تبریک و تسلیت» گفت. محمدجواد ظریف هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با قلبی اندوهگین خبر شهادت سید مقاومت، نماد مبارزه با ظلم، پناه مظلومان و ستم‌دیدگان لبنان و منطقه، علامه مجاهد، شهید سیدحسن نصر‌الله (رضوان‌الله تعالی‌علیه) و همراهان ایشان را دریافت کردم. بی‌تردید نقشه آشفته نتانیاهو و اسرائیل برای منطقه و دنیا شکست خواهد خورد و این مقاومت شکل‌گرفته در برابر وحشیگری‌ آنان از این پس با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت. این‌جانب این ضایعه دردناک را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، مردم و دولت شریف لبنان و تمامی نیروهای شریف مقاومت و آزادی‌خواهان جهان تسلیت عرض می‌کنم. به امید پیروزی حق و شکست باطل، انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا». علی لاریجانی، دبیر پیشین شورای‌ عالی امنیت ملی نیز با اشاره به ابعاد حمله صهیونیست‌ها به ضاحیه لبنان و احتمال شهادت فرماندهانی از «جبهه مقاومت» در این حمله، اظهار کرد: وقتی فرماندهان مقاومت را ترور می‌کنند گمان نکنند جایگزینی وجود ندارد؛ جایگزین هست و این راه ادامه پیدا خواهد کرد.

محمدرضا عارف نیز در پیامی به نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، جنایات آشکار روز گذشته صهیونیست‌ها را محکوم کرد و به دولت و مردم لبنان و خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفت. معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد که بدون تردید دولت جمهوری اسلامی ایران این جنایت اخیر صهیونیست‌ها را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند و در کنار ملت لبنان و محور مقاومت خواهد بود.

اسحاق جهانگیری هم در پیام خود در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله نوشت: جهان، منطقه و ایران با گسترش امواج ترور و کشتار و نفوذ رژیم اشغالگر قدس و ادامه سکوت و بی‌عملی مجامع بین‌المللی و قدرت‌های غربی در موقعیتی مخاطره‌آمیز قرار گرفته است. اکنون اسرائیل در تکمیل جنایت‌ها و حملات خود به مردم بی‌دفاع غزه، لبنان مظلوم را عرصه ماجراجویی‌های خطرناک خود کرده است. حملات تروریستی روز و شب گذشته رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه بیروت و جنایت بزرگ به‌شهادت‌رساندن مجاهد بزرگ، مدبر و شجاع، دبیر کل محبوب و مردمی حزب‌الله لبنان، جناب سیدحسن نصرالله و جمعی از فرماندهان، تلاشی دیگر برای گسترش درگیری در منطقه و دستیابی به اهداف جنگ‌طلبانه دولت نتانیاهوست. ‌

محمد مخبر، مشاور و دستیار مقام معظم رهبری هم در پیامی با اشاره به اینکه جهان بی‌سابقه‌ترین جنایت‌ها و جدیدترین نوع نسل‌کشی را در طول دو هفته گذشته در لبنان شاهد بوده و همچنان در بی‌عملی به سر می‌برد،‌ افزود: حال وقت آن رسیده که کشورهای اسلامی علیه این رژیم نامشروع و تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه متحد شده و ضمن تقابل جدی با این رژیم، جنایات جنگی آن را روایت کنند تا نسل‌های آینده بدانند که رهایی و آزادگی چه پرهزینه و گزاف به دست آمده است.

همچنین شورای نگهبان با انتشار بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطین و حزب‌الله تا امروز پیروز نبرد بوده و پیروزی نهایی هم متعلق به آنهاست،‌ خاطرنشان کرد: حزب‌الله لبنان برخوردار از استحکام سازمانی و ذخیره‌ای از نیروهای انسانی شجاع و مجاهدی است که با این ضربه‌های رژیم صهیونیستی از پای درنخواهند آمد و به مسیرشان با قدرت ادامه خواهند داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها