|

هشدار نخست وزیر لبنان درباره وقوع جنگ گسترده و بحران انسانی

ایده اجرای قطع‌نامه 1701

‌نگرانی‌ها نسبت به وقوع جنگی گسترده در منطقه شدت گرفته و هم‌زمان برخی رسانه‌ها از آمادگی اسرائیل برای انجام عملیات زمینی محدود در خاک لبنان خبر می‌دهند تا در شرایطی که حزب‌الله لبنان در شوک از‌دست‌دادن دبیر کل و فرماندهان ارشد خود است، توانایی این گروه برای سازماندهی مجدد و انجام حملات گسترده به اسرائیل را به‌شدت کاهش دهد.

ایده  اجرای قطع‌نامه 1701

‌نگرانی‌ها نسبت به وقوع جنگی گسترده در منطقه شدت گرفته و هم‌زمان برخی رسانه‌ها از آمادگی اسرائیل برای انجام عملیات زمینی محدود در خاک لبنان خبر می‌دهند تا در شرایطی که حزب‌الله لبنان در شوک از‌دست‌دادن دبیر کل و فرماندهان ارشد خود است، توانایی این گروه برای سازماندهی مجدد و انجام حملات گسترده به اسرائیل را به‌شدت کاهش دهد. در این میان، نخست‌وزیر لبنان می‌گوید تنها راه جلوگیری از وقوع جنگ، دیپلماسی و اجرای قطع‌نامه سازمان ملل است. نجیب میقاتی‌ روز گذشته تأکید کرد‌ کشورش گزینه‌ای به‌جز راه‌حل دیپلماتیک برای پایان‌دادن به جنگ ندارد. او افزود‌ تعداد آوارگان در نتیجه بمباران مداوم اسرائیل در چندین منطقه از لبنان ممکن است به یک میلیون نفر برسد.

میقاتی با بیان اینکه شرایط آوارگی کنونی، بزرگ‌ترین آوارگی در تاریخ لبنان است، افزود: «بیش از 700 مرکز برای پناه‌دادن به شهروندان لبنانی ایجاد شده است». نخست‌وزیر لبنان تأکید کرد‌ دولت در تلاش است تا در حد امکان نیازهای افرادی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، برآورده کند. میقاتی با بیان اینکه ارتش لبنان آماده اجرای قطع‌نامه شماره 1701 است، گفت: «ارتش لبنان برای حفظ و ارتقای امنیت تلاش می‌کند». بر اساس قطع‌نامه‌ 1701 شورای امنیت سازمان ملل، حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیرو‌های حافظ صلح هموار کند. درعین‌حال، ارتش اسرائیل موظف است با آغاز استقرار این نیروها، نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

میقاتی همچنین تأکید کرد: «تهاجم به جاده‌ها و تهدید امنیت را نمی‌پذیریم». نخست‌وزیر لبنان در پایان بر لزوم تداوم فعالیت فرودگاه بین‌المللی بیروت که تنها فرودگاه مدنی لبنان است، تأکید کرد. در همین حال، سازمان برنامه جهانی غذا از آغاز عملیات اضطراری برای ارائه کمک‌های غذایی به یک میلیون نفر از مردم آسیب‌دیده از تشدید تنش اخیر در لبنان خبر داد. این سازمان تأکید کرد‌ در حال توزیع جیره غذای آماده، نان، غذای گرم و بسته‌های غذایی برای خانواده‌های بی‌سرپناه در سراسر لبنان است. این سازمان ‌از جامعه بین‌المللی نیز خواست تا با ارائه 105 میلیون دلار تا پایان سال جاری، از پاسخ به نیازهای بشردوستانه‌ حمایت کنند.

این در حالی است که ارتش اسرائیل همچنان به حملات خود به مواضع حزب‌الله در لبنان ادامه می‌دهد و گفته می‌شود تعداد دیگری از مقام‌های ارشد حزب‌الله را هدف قرار داده است.  ارتش اسرائیل روز گذشته ادعا کرد نبیل قاووق، از دیگر مقامات بلندپایه حزب‌الله را هدف قرار داده است. این در حالی است که حزب‌الله لبنان هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. در همین حال، حزب‌الله از «شهادت یکی از فرماندهان ارشد جبهه جنوبی» خود خبر داد؛ علی کرکی در درگیری‌های جاری با اسرائیل، مسئولیت تمام یگان‌های حزب‌الله در جنوب لبنان را بر عهده داشته است.

‌گزینه‌های  دبیرکلی حزب‌الله

برخی رسانه‌های عربی درباره جانشینی سید‌حسن نصرالله گمانه‌زنی کرده‌اند و در این میان، نام هاشم صفی‌الدین، محمد یزبک و نعیم قاسم بیشتر مطرح شده است. رویترز گزارش داده است‌ هاشم صفی‌الدین، پسرعموی سید‌حسن نصرالله و رئیس شورای اجرائی حزب‌الله که بر امور سیاسی این گروه نظارت می‌کرد، در زمان حملات شامگاه جمعه اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان در آن زیرزمین حضور نداشت.

وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۷ صفی‌الدین را در لیست سیاه خود قرار داد. صفی‌الدین در ماه ژوئن تهدید کرد ‌تنش بزرگی علیه اسرائیل ایجاد خواهد شد. او در مراسم تشییع یک فرمانده حزب‌الله گفته بود: «دشمن باید خود را برای گریه و ماتم آماده کند‌». ارتباط خانوادگی صفی‌الدین با سید‌حسن نصرالله و شباهت ظاهری و همچنین جایگاه مذهبی او از گزینه‌هایی است که امکان انتخاب صفی‌الدین به‌عنوان دبیرکل جدید حزب‌الله را تقویت می‌کند. برخی رسانه‌ها گفته‌اند ‌صفی‌الدین چندین سال در قم اقامت داشته‌ و سال‌های زندگی در این شهر، تأثیر زیادی بر افکار سیاسی او داشته است. او همچنین پدر داماد فرمانده پیشین سپاه قدس است. هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ در جنوب لبنان در خانواده‌ای سرشناس در منطقه به دنیا آمد. او در دهه ۱۹۸۰ به همراه سید‌حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی راهی شهر قم شد. در سال ۱۹۸۳ با دختر محمدعلی الامین از اعضای شورای قانون‌گذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد. در سال ۱۹۹۴، سید حسن نصرالله، هاشم صفی‌الدین را به‌عنوان رئیس منطقه بیروت حزب‌الله منصوب کرد. او سپس در سال ۱۹۹۵ ریاست شورای جهاد را که مسئول فعالیت‌های نظامی حزب‌الله بود، بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۸، صفی‌الدین به‌عنوان مسئول شورای اجرائی ارتقا یافت. او در کنار سید‌حسن نصرالله و نعیم قاسم یکی از سه رهبر اصلی حزب‌الله بود و از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان جانشین احتمالی نصرالله شناخته می‌شود. رسانه‌های اسرائیلی همچون یدیعوت آحارانوت نیز چنین پیش‌بینی‌ای دارند و این رسانه با انتشار خبری نوشت که احتمال زیادی داده می‌شود هاشم صفی‌الدین، مرد شماره دو حزب‌الله لبنان‌ در زمان فرماندهی سید‌حسن نصرالله که روابط نزدیکی نیز با ایران دارد، رهبری این گروه را بر عهده بگیرد.

به نوشته این رسانه، هاشم صفی‌الدین تاکنون بر سیستم آموزشی و امور مالی حزب‌الله لبنان از‌جمله سرمایه‌گذاری این گروه برای «تأمین مالی فعالیت‌ها» نظارت داشته است. بنا بر نوشته رسانه‌های اسرائیلی، هاشم صفی‌الدین که رئیس شورای اجرائی حزب‌الله بوده، در حمله اسرائیل به مقر حزب‌الله زنده مانده یا اساسا در آن محل حضور نداشته است. نیویورک‌تایمز به‌ نقل از سه مقام ارشد اسرائیلی نوشت: «هاشم صفی‌الدین، دبیر شورای اجرائی حزب‌الله لبنان که نقشی کلیدی در تشکیلات سیاسی و اجتماعی مقاومت حزب‌الله دارد، در ساختمانی که توسط ارتش اسرائیل در ضاحیه هدف حمله قرار گرفت، حضور نداشته است‌». این در حالی است که در حمله‌ به مقر مرکزی گروه حزب‌الله لبنان در ضاحیه بیروت، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که اعضای برجسته حزب‌الله در آن جلسه حضور داشتند. کارشناسان سیاسی می‌گویند ‌چند سال‌ است که دبیر‌ کل توسط یک شورا انتخاب می‌شود که خود این شورا از طرف اعضای مجالس (شوراها‌) حزب و مسئولان حزب، اعم از مسئولان درجه دوم و سوم، انتخاب می‌شود‌. به نظر می‌رسد‌ شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام 

دبیر کل حزب‌الله و از چهره‌های قدیمی جریان سیاسی شیعه در لبنان‌ یا سید هاشم صفی‌الدین، معاون اجرائی حزب و از چهره‌های قدیمی مقاومت، گزینه‌های جایگزینی سیدحسن نصرالله باشند. ابراهیم بیرم، تحلیلگر سیاسی و خبرنگار روزنامه لبنانی النهار، ترور دبیر ‌کل حزب‌الله لبنان را رویدادی استثنائی دانست و گفت: «این اتفاق، به‌ویژه با توجه به جنگ جاری در غزه، تعهد حزب‌الله به مقابله با اسرائیل را تغییر نخواهد داد‌». او افزود: «حزب‌الله‌‌ با وفاداری به آنچه نصرالله نماینده آن بود، به راهی که او تعیین کرده بود، ادامه خواهد داد‌». بیرم اضافه می‌کند که ممکن است «زمان زیادی طول بکشد تا شخصیتی قابل مقایسه با نصرالله ظهور کند‌». این روزنامه‌نگار لبنانی او را «رهبر و نگهبان برجسته‌ای که حزب را از نظر سیاسی و نظامی متحد و یکپارچه کرد»، توصیف می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها