|

شهردار منطقه 18 در صحن شورای شهر تهران از احتمال تکرار آتش‌سوزی در بازار آهن شاد‌آباد سخن گفت

آتش زیر خاکستر

آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد، ساعت 14 روز 21 مهرماه آغاز می‌شود و بامداد روز 22 مهرماه حریق به‌طور کامل خاموش می‌شود. به گفته شهردار منطقه 18، 120 واحد تجاری درگیر این آتش‌سوزی شده‌اند؛ حادثه‌ای که جان سه نفر را گرفت. او تأکید می‌کند تکرار این حادثه در این منطقه بعید نیست و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند ایمنی این محدوده را تأمین کند.

آتش زیر خاکستر

شرق: آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد، ساعت 14 روز 21 مهرماه آغاز می‌شود و بامداد روز 22 مهرماه حریق به‌طور کامل خاموش می‌شود. به گفته شهردار منطقه 18، 120 واحد تجاری درگیر این آتش‌سوزی شده‌اند؛ حادثه‌ای که جان سه نفر را گرفت. او تأکید می‌کند تکرار این حادثه در این منطقه بعید نیست و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند ایمنی این محدوده را تأمین کند.

روز گذشته محمدجواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ تهران، به صحن شورای شهر تهران آمده بود تا درباره آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد توضیح دهد. او از عدم همکاری کسبه و نهادهای مسئول در ساماندهی بازار، تخلفات ساخت‌وساز و نبود پشتیبانی لازم از سوی نیروهای انتظامی به‌ عنوان عوامل مؤثر در وقوع این حادثه نام برد. به گفته خسروی، بازار آهن شامل شش ‌هزار واحد تجاری است که از سال ۱۳۸۱ شکل گرفته و در قلب بافت مسکونی منطقه ۱۸ قرار دارد. متأسفانه‌ علی‌رغم تلاش‌های متعدد شهرداری برای ساماندهی این بازار و برگزاری جلسات مکرر با کسبه، هیچ همکاری جدی‌ای از سوی آنها انجام نشده است. بسیاری از واحدهای تجاری علاوه‌ بر اشغال معابر عمومی، به هشدارهای شهرداری و آتش‌نشانی نیز بی‌اعتنا بوده‌اند. این بی‌توجهی‌ها نهایتا منجر به وقوع حادثه‌ای شد که طی آن 120 واحد تجاری دچار حریق شد و سه نفر جان خود را از دست دادند. خسروی در ادامه توضیح داد که با وجود تلاش‌های شهرداری برای ایجاد ایمنی و ارائه تسهیلات، از‌جمله استقرار میز خدمت داخل بازار، همکاری مؤثری از کسبه دیده نشده است و فقط ۲۰ واحد از میان شش ‌هزار واحد تجاری طی دو سال گذشته اقدام به همکاری با شهرداری کرده‌اند. به گفته شهردار منطقه 18، علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که شهرداری برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی و ساماندهی بازار آهن انجام داده، با مشکلات متعددی مواجه بوده‌ایم. ما بارها از نهادهای انتظامی درخواست کردیم که حتی یک نیروی پشتیبان در اختیار ما بگذارند، اما متأسفانه هیچ همکاری دریافت نکردیم. در بسیاری از موارد، وقتی وارد عمل می‌شویم و حتی حکم قانونی را برای توقف ساخت‌وساز می‌گیریم، متخلفان به‌سرعت ساخت‌وساز را ادامه می‌دهند و در مواردی که رأی قطعی ماده ۱۰۰ را هم می‌گیریم، اجرای آن به دلیل سکونت افراد در ساختمان‌های غیرمجاز، غیرممکن می‌شود. برای حل این معضل، به نظرم یک بازنگری در قوانین و همکاری جدی‌تر نهادهای قضائی و انتظامی ضروری است. ما به‌تنهایی نمی‌توانیم با این حجم از تخلفات مقابله کنیم و در مواردی حتی جان نیروهای شهرداری نیز به خطر افتاده است.

خسروی از شورای شهر و نهادهای قضائی درخواست کرد تا با همکاری و حمایت بیشتر، به مشکلات موجود در بازار آهن رسیدگی کنند و از وقوع حوادث مشابه جلوگیری کند. اگر ساماندهی و نظارت مؤثر انجام نشود، این اتفاقات ناگوار ممکن است در آینده تکرار شود.

مرگ 20 هزار نفر در تصادفات

روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا هم به صحن شورای شهر تهران آمده بود تا از اقدامات پلیس برای کاهش بار ترافیکی و کاهش تصادفات سخت بگوید.

تیمور حسینی با اشاره به اینکه روزانه ۲۰ میلیون جابه‌جایی در شهر تهران انجام می‌شود، گفت: در شش‌ماهه دوم سال شاهد افزایش ترافیک به علت فعالیت مراکز آموزشی و از سوی دیگر وارونگی هوا هستیم که در مجموع داستان پرقصه آلودگی هوا را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان در حوزه ترافیک در این کلان‌شهر ایجاد می‌کند و متأسفانه با این دست‌فرمانی که به پیش می‌رویم، به نظر نمی‌رسد در سال‌های آینده چیزی از این دغدغه کاسته شود.

او افزود: بی‌تردید هر تولیدی نیازمند مواد اولیه است و تولید یک حمل‌ونقل و ترافیک مناسب و مطلوب نیازمند مواد اولیه مناسب است تا به شرایط مطلوب همگان به لحاظ جابه‌جایی ارزان، ایمن، سریع و... دست پیدا کنیم. رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد‌ به‌زودی با مجوزی که از ستاد کل نیروهای مسلح اخذ شده، مؤسساتی تحت عنوان خدمات هوشمند ترافیکی ایجاد خواهیم کرد که با استفاده از تجهیزات و بدون مواجهه چهره‌به‌چهره با مردم، مسئولیت انواع تخلفات رانندگی را بر ‌عهده خواهند گرفت. همچنین دو دستگاه دوربین رادارگان تهیه شده که لزوم وجود کاربر را از بین می‌برد و بدون نیاز به هرگونه دخالت انسان بیش از ۱۲ مورد تخلف را با برنامه‌ای که به آن می‌دهند می‌تواند کنترل کند. حسینی با بیان اینکه سال قبل ۲۰‌هزار‌و ۴۵ نفر در تصادفات ‌جان خود را از دست دادند، یادآور شد: ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر معلول در تصادفات تحت پوشش بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی قرار گرفتند.

در این جلسه، جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران‌ نیز از بی‌قانونی موتورسواران گلایه کرد و گفت: آنچه چهره شهر را نازیبا کرده و ما را در منظر شهروندان و میهمانان تهران شرمنده کرده، رفتارهای نابهنجار برخی موتورسیکلت‌سواران است و این موضوع به نوعی منجر به تحقیر فرهنگ جامعه ما شده است. متأسفانه شاهد رفتارهای بدوی و به دور از فرهنگ هستیم. در سایر کشورها، موتورسواران قانونمند هستند، در یک خط حرکت می‌کنند و کلاه ایمنی بر سر دارند. اما متأسفانه در تهران، امنیت جانی در پیاده‌راه‌ها و خیابان‌های شهر نداریم و باید نسخه موتورسیکلت‌سواران متخلف را بپیچیم. تقاضای من این است که رئیس پلیس راهور فراجا اهتمام ویژه‌ای در این حوزه داشته باشد.

در این جلسه، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا  هم به موضوع سقف تعداد خودروهایی که در سطح شهر تهران در ساعات اوج ترافیک امکان تردد دارند اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مواقع شهروندان گله دارند که تهران در‌ حال تبدیل‌شدن به یک پارکینگ بسیار بزرگ است. بارها برای ما پیش آمده که ساعات طولانی در بزرگراه‌ها پشت ترافیک مانده‌ایم و عملا از دست پلیس هم کاری برنمی‌آید که این امر سبب سوختن میلیون‌ها لیتر بنزین و افزایش میزان آلودگی هوا می‌شود و نیز به دلیل تفاوت نرخ بنزین در کشور هزینه قابل توجهی را به شهر تحمیل می‌کند. به گفته اقراریان، شهرداری‌ها در ادوار مختلف با ارائه مجوزهای عجیب‌وغریب به‌ویژه در مناطق شمالی شهر تهران بر شدت میزان ترافیک افزوده و می‌افزایند. اگر برج‌هایی که شهرداری مجوز آنها را صادر کرده ساخته شوند، خواهیم دید که چه بلایی سر ترافیک و آلودگی خواهد آمد. در این شرایط پلیس باید چه اقدامی انجام دهد؟

او در ادامه اظهاراتش به موضوع تردد خودروهای با پلاک شهرستان در سطح تهران که کار هم می‌کنند، پرداخت‌ و خواستار چاره‌اندیشی دراین‌باره شد.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر نیز تذکری را که سال گذشته در صحن شورای شهر درباره بحث تردد خودروهای مسئولان در خطوط ویژه اتوبوس ارائه کرده بود، یادآور شد و گفت:‌ از پلیس راهنمایی و رانندگی انتظار داریم با معدود افراد از‌‌جمله معدود نمایندگان مجلس و مسئولانی که به انحای مختلف از خطوط ویژه اتوبوس استفاده می‌کنند، برخورد لازم را داشته باشند. تعدادی از مسئولان که پروتکل امنیتی ندارند نیز از پلیس راهنمایی و رانندگی مجوز تردد در این خطوط را دریافت کرده‌اند که خواهشمندیم با این موضوع برخورد شود تا شاهد قانونمند‌شدن شهرمان باشیم. سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران‌ هم در این جلسه گفت‌: یکی از مشکلات شهر تهران که در شش‌ماهه دوم سال شاهد آن هستیم، پدیده وارونگی هوا و آلودگی هواست که یکی از دلایل این موضوع، موتورسیکلت‌ها هستند. بر ‌اساس آمارها، حدود پنج میلیون موتورسیکلت در شهر تهران در‌ حال تردد هستند که فقط ۱۰ درصد از این موتورسیکلت‌ها دارای معاینه فنی هستند. لذا پلیس راهور باید با همکاری شهرداری نسبت به این مسئله توجه ویژه داشته باشد. در ادامه، مهدی پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، از رئیس پلیس راهور خواست با توجه به جایگاهی که دارد، ضرورت دریافت معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را مطالبه کند و تأکید کرد: موضوع آلودگی موتورسیکلت‌ها جدی است و هر موتورسیکلت چندین برابر یک خودروی سواری آلودگی ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: موضوع آلودگی هوا در کشور بیش از 11 میلیارد دلار در حوزه سلامت مردم خسارت ایجاد می‌کند و در شهر تهران نیز حدود 3.5 میلیارد دلار خسارت از آلودگی هوا به سلامت مردم وارد می‌شود.

فهرست مشاوران شفاف شود

روز گذشته، زاکانی دو تذکر درباره انتصابات جدید خود گرفت. مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، تذکر داد شهردار تهران گزارشی از فهرست مشاوران و دستیاران خود و مدیران ارشد شهرداری شامل شهرداران مناطق، معاونان، رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و...‌، همراه با تاریخ صدور حکم، نوع قرارداد و شرح وظایف به همراه یک صفحه گزارش عملکرد ارسال کند. ذره‌ای از پیگیری مطالبات قانونی کوتاه نخواهیم آمد و حتما شهردار تهران و مدیران شهرداری را نسبت به شورا پاسخ‌گو خواهیم کرد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز به تغییرات گسترده بعد از هر انتصاب و تغییر مدیریتی اشاره کرد و گفت:‌ تذکر من درباره اتفاقاتی است که بعد از انتصابات می‌افتد. دیروز مراجعات زیادی از مدیران مناطق شهرداری تهران داشتم که شهرداران جدید تشریف بردند و ظاهرا اولین کاری که می‌کنند جا‌به‌جایی مدیران قبلی است. چندمین بار است که در اینجا تذکر می‌دهم. از برخی مدیران که کارمند قدیمی شهرداری هستند و شهرداری را می‌شناسند تعجب می‌کنم که چرا این کار را می‌کنند. مثلا از کسی که از استان قم آمده و نه تهران و نه شهرداری تهران را می‌شناسد و احتمالا می‌خواهد دوستانش را بیاورد و پست بدهد توقع نداریم، ولی از مدیری که در شهرداری بوده و حدود ۱۵ سال است که با محیط شهر و شهرداری آشناست، چرا تا می‌رسد بنا را بر این می‌گذارد که همه معاونان منطقه و شهرداران ناحیه ناکارآمدند و همه را جا‌به‌جا می‌کند؟

امانی تأکید کرد: این افراد تا دیروز کار می‌کردند و معاون قسمت‌های مختلف بودند، تأییدیه دستگاه‌های نظارتی شهرداری را دارند و شهردار قبلی با همین افراد شهر را اداره کرده است. جا‌به‌جایی حق شهردار تهران است، ولی چرا تا رده معاون، شهردار ناحیه و رئیس اداره در سطح مناطق جا‌‌به‌جا می‌شوند؟ این افراد به دنبال اعلام نیاز می‌آیند و به ما مراجعه کرده و می‌گویند فلان قسمت سفارش کنید که به ما برگه اعلام نیاز بدهند. تحقیر از این بالاتر نیست! تا دیروز معاون بودند و جایگاه اجتماعی و شخصیت حقوقی داشتند و امروز باید در اتاق عضو شورا یا معاون شهردار را بزنند که برگه اعلام نیاز بگیرند تا به عنوان کارشناس در یک منطقه کار کنند. اگر این روش خوبی است، ادامه پیدا کند و اگر روش بدی است، باید جلوی آن از سوی آقای زاکانی و معاونانش گرفته شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها