|

برای بقا، نه رفاه

ایلنا گزارشی درباره نحوه حمایت دولت از معلولان منتشر کرده که ابعاد حیرت‌انگیزی در آن مشخص شده است. باور به اینکه اگر دولت بخواهد تمام‌قد از معلولان حمایت کند، در نهایت نیاز است برای هر معلول فقط «یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان» اختصاص دهد.

ایلنا گزارشی درباره نحوه حمایت دولت از معلولان منتشر کرده که ابعاد حیرت‌انگیزی در آن مشخص شده است. باور به اینکه اگر دولت بخواهد تمام‌قد از معلولان حمایت کند، در نهایت نیاز است برای هر معلول فقط «یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان» اختصاص دهد. در لایحه بودجه امسال، افزایش ۲۰درصدی مستمری معلولان به چشم می‌خورد. در‌حال‌حاضر این مستمری ۹۹۳ هزار تومان است که با افزایش ۲۰درصدی آن برای سال ۱۴۰۴ به یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. این رقم به‌علاوه مبلغ ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان یارانه، درمجموع چیزی حدود یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و مهم‌ترین کمک‌هزینه‌ای است که افراد دارای معلولیت از دولت دریافت می‌کنند؛ کمک‌هزینه‌ای که البته گاهی اوقات هم بخش‌هایی از آن قطع می‌شود!

افزایش ۲۰درصدی مستمری معلولان حتی با برنامه هفتم توسعه هم مغایرت دارد. طبق بند ث ماده ۳۱ برنامه هفتم توسعه، مستمری مددجویان نهادهای حمایتی باید متوسط به میزان ۲۰ درصد حداقل حقوق سالانه باشد. اگر حتی میزان افزایش حقوق سال آینده را ۲۰ درصد در نظر بگیریم، مستمری باید به حدود یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار تومان برسد، درحالی‌که برای سال آینده یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین در بخش دیگر این گزارش آمده است که محاسبات غیررسمی و بسیار حداقلی، سبد معیشت را بالای ۳۵ میلیون تومان تخمین زده‌‎اند اما افراد دارای معلولیت در بهترین حالت برای سال آینده، اگر مستمری یا یارانه‌شان قطع نشود، چیزی حدود یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان –و در صورت اجرای آیین‌نامه کمک‌هزینه معیشتی، افراد دهک سه به بالا جمعا حدود دو میلیون تومان– دریافت می‌کنند. این رقم، نهایت حمایت دولت از افراد دارای معلولیت است!

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان، می‌گوید: «ما اکنون برای بقا می‌جنگیم و نه برای رفاه. با افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، مبلغی که دولت برای افراد دارای معلولیت تعیین کرده، آن‌قدر ناچیز است که حتی هزینه حداقلی خوراک این افراد را هم تأمین نمی‌کند، چه برسد به هزینه‌های واقعی زندگی که بسیار فراتر از این ارقام است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها