|

تفاوت رنگ پلی اورتان با پلی استر چیست؟ (ویژگی‌های هر کدام)

تفاوت رنگ پلی اورتان با پلی استر چیست؟ (ویژگی‌های هر کدام)

فرق رنگ پلی اورتان با پلی استر چیست؟ پلی استر و پلی اورتان بسیار پرکاربرد هستند؛ اما دقیقاً چه تفاوتی بین این دو ماده وجود دارد؟

 

انتخاب بین رنگ پلی استر و پلی اورتان به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد و فقط با توجه به آن‌ها می‌توانید پوشش رنگی مناسب پروژه را انتخاب کنید. بیایید در این مطلب این 2 رنگ را با یکدیگر مقایسه و بررسی کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید.

رنگ پلی استر چیست؟

پلی استر یک رنگ 2 جزئی از ترکیب رزین و کاتالیست است. این رنگ پوششی ساختار مولکولی بسیار فشرده‌ دارد.

پلی استر دارای محتوای جامد تقریبی ۹۶٪ است که موجب مقاومت مکانیکی و شیمیایی برتر محصول می‌شود و میزان VOC (ترکیب آلی فرار) منتشرشده در محیط را محدود می‌کند. پوشش پلی استر بعد از خشک‌شدن، مواد شیمیایی در محیط منتشر نمی‌کند که این ویژگی آن را برای استفاده در فضاهای داخلی مناسب می‌کند.

رنگ پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان‌ها به‌صورت مونو-جزئی یا دو-جزئی عرضه می‌شوند. وزن مولکولی بالای پلی اورتان یک لایه سخت، اما انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کند که دارای مقاومت خوبی در برابر فشار مکانیکی و شیمیایی است. پس از خشک‌شدن، پوشش پلی اورتان دیگر مواد شیمیایی را در محیط منتشر نمی‌کند که این امر آن را برای استفاده در محیط‌های داخلی بی‌ضرر می‌سازد. برای آشنایی با بهترین رنگ‌های پلی اورتان بازار کلیک کنید.

تفاوت رنگ پلی اورتان با پلی استر چیست؟

پلی استر دارای محتوای جامد تقریبی ۹۶٪ است، درحالی‌که پلی اورتان دارای محتوای جامد بین ۵۰٪ تا ۶۵٪ است. پلی استر، محتوای جامد بیشتری نسبت به پلی اورتان دارد و در مقابل خراش و تمیزکردن با مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. رنگ پلی اورتان نسبت به پلی استر، انعطاف‌پذیرتر است.

رنگ پلی اورتان در مقابل بازها و اسیدها مقاومت خوبی دارد. تعمیرکردن رنگ پلی اورتان ساده است، اما رنگ پلی استر پس از خشک‌شدن، موقع رنگ‌کاری دوباره و تعمیر باعث خراب‌شدن سطح و سوختگی رنگ می‌شود. رنگ پلی اورتان در مقابل رطوبت بسیار مقاوم است و انتخابی عالی برای درب‌های سرویس‌ها محسوب می‌شود.

درکل، رنگ پلی اورتان در مقایسه با پلی استر بسیار مقاوم است و طول عمر بیشتر رنگ پلی اورتان باعث شده، گران‌قیمت باشد. هردو رنگ پلی اورتان و پلی استر برای کابینت‌های دارای روکش رنگی به‌کار می‌روند. قیمت مناسب‌تر رنگ پلی استر، یکی از دلایل استفاده زیاد و رایج از رنگ پلی استر است.

تفاوت رنگ پلی استر با پلی اورتان در یک نگاه

  • ارزان‌تر از پلی اورتان

  • استفاده آسان‌تر

  • مقاومت بالا در مقابل مواد شوینده شیمیایی و خش

لیست تفاوت رنگ پلی اورتان در مقایسه با پلی استر

  • گران‌تر از پلی استر

  • خشک‌شدن سریع رنگ

  • استفاده سخت‌تر

  • انعطاف‌پذیرتر

  • مقاومت بسیار خوب در مقابل گچی‌شدن رنگ

  • مقاوم در برابر حرارت، رطوبت، ضربه، بازها، اسیدها و لک و کثیفی

کلام پایانی؛ رنگ پلی استر و پلی اورتان

تفاوت رنگ پلی استر و پلی اورتان را در این مطلب باهم بررسی کردیم. هر دوی این رنگ‌ها ساختار مولکولی پایداری دارند و برای استفاده در محیط‌های داخلی مناسب هستند. شما می‌توانید با توجه به نیازهای موردنظرتان و تفاوت‌های آن‌ها پوشش مناسب را انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله ابهامات شما را در بحث مقایسه رنگ پلی استر و پلی اورتان رفع کرده باشد. اکنون که به تفاوت رنگ پلی اورتان با پلی استر پی برده‌اید، زمان آن رسیده است که کار را شروع کنید!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها