|

روایت دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران از «بانیان وضع موجود» و مشکلات فعلی کشور؛

رئیسی مملکت‌داری را ساده گرفته است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: آقای رئیسی چون تجربه کار اجرایی نداشتند و با دولت آشنا نبوده و نیستند، حرف غیرکارشناسی زیاد می‌زنند و این هم یکی از همان حرف‌های غیرکارشناسی است.

رئیسی مملکت‌داری را ساده گرفته است

به گزارش فارس، سیدحسین مرعشی، در گفت‌وگویی به ریشه‌یابی مشکلات وضع موجود پرداخته و با بیان ادله اصرار این خبرگزاری برای نسبت دادن مشکلات وضع موجود را رد کرده است. مرعشی در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر این‌که چقدر مشکلات فعلی کشور ناشی از عملکرد دولت قبل است، از طرح این سوال ابراز تعجب کرده و در مقابل اصرار خبرنگار مبنی بر این‌که بدهی‌های دولت قبلی وضع فعلی اقتصادی را برای دولت سیزدهم ایجاد کرده، موضوع بدهی را برای هر دولتی امری طبیعی و معمول دانسته و با تاکید بر این‌که «دولت آقای رئیسی هم با بدهی کشور را به دولت بعدی تحویل می‌دهد»، می‌گوید:«آقای رئیسی چون تجربه کار اجرایی نداشتند و با دولت آشنا نبوده و نیستند، حرف غیرکارشناسی زیاد می‌زنند و این هم یکی از همان حرف‌های غیرکارشناسی است».

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در ادامه این گفت‌وگو مشکلات اصلی کشور را نه بدهی دولت قبل که «انباشتی از مشکلات» توصیف و تصریح می‌کند که نرخ تورم از 40 درصد در دولت روحانی، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن به 60 درصد رسیده و در حالت بدبینانه به 100 درصد!
وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان ریشه این رشد تورم به ایرادات نحوه حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی و مدیریت بحران‌ساز وزیر سابق کار در عرصه تعیین نرخ دستمزد کارگرها در بخش دولتی و خصوصی اشاره می‌کند.

آقای عبدالملکی رئیس‌جمهور را سکه یک پول کرد. مسئله اصلاح تغییر نرخ‌های کالاهای اساسی است. در این اصلاح نرخ‌ها و حذف ارز 4200 تومانی، مادامی که تورم را کاهنده نکردید و تورم را کاهش نمی‌دهید، روی آتش اقتصادی که تورم بالای 40 سال را بالای 4 سال تجربه می‌کند، بنزین نمی‌ریزند. تورم 40 درصد را جناب آقای رئیسی تحویل گرفته و الان 60 درصد شده است، این یعنی اشتباه راهبردی دولت که اولویت را تشخیص نداده و روی آتشی که فوران کرده، اکسیژن و بنزین دمیده است.

به گفته دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران ارز 4200 تومانی باید حذف می‌شد البته با یک استراتژی مشخص. زمانی باید حذف شود که اولا دولت کسری بودجه‌اش را حل کرده باشد. یک اقتصاد یا از طریق تقاضا به سمت تورم بالا تحریک می‌شود و یا از طریق ارز؛ ارز هم یعنی قیمت تمام شده. وقتی قیمت تمام‌شده کالاها بالا می‌رود، مجبور هستید که قیمت را بپذیرید. چون مرغدار، گاودار، تولیدکننده تخم‌‌مرغ و تولیدکننده روغن نمی‌توانند متضرر شوند. شما در اقتصادی که به سمت تقاضا حرکت کرده، کسری بودجه دارید. کسری بودجه اکنون با چاپ اسکناس جبران می‌شود و این سبب تورم 60 درصد شده است. شما به سمت عرضه می‌روید و ارز 4200 تومانی را 24 هزار تومان می‌کنید. مبنای نرخ گمرک که مبنای آن ارز 4 هزار و 200 تومان بوده را 25 هزار تومان بر مبنای ارز نیمایی می‌کنید و حقوق و دستمزد کارگر را 57 درصد افزایش می‌دهید و از سوی دیگر قیمت‌های جهانی مواد اولیه که 2 الی سه برابر شده است را هم اعمال می‌کنید و از دو طرف تورم تحریک می‌شود. خدا کند که تورم در 60 درصد متوقف شود. خطر اینکه تورم سه‌رقمی شود- نه برای یک سال بلکه برای سال‌های آینده- بسیار جدی است. دولت در سمت تقاضا که بودجه بوده، بودجه را کاهش نداده بلکه با یک‌کسری بودجه به مجلس برده است. مجلس انقلابی هم کسری بودجه را یک و نیم برابر کرده است. این مسئله 50 درصد کسری بودجه را رشد می‌دهد. اگر ندارید چرا فکر می‌کنید پولدارید.

دولت، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی کسری بودجه دارند و نمی‌توانند پرداخت کنند. چرا دستمزدها را بالا می‌برید؟ از کجا می‌خواهید تامین کنید؟ دولت باید ابتدا کسری بودجه را حل کند. نمی‌خواهید برجام را احیا کنید، قبول، صادرات نفت هم افزایش نمی‌دهید، ایرادی ندارد، نفت را به کمپانی‌های معتبر دنیا نمی‌فروشید و می‌خواهید تک‌محموله به کمپانی‌های کوچک چینی زیر قیمت بدهید، مشکلی نیست؛‌ هرکاری که می‌خواهید بکنید. دولت دست شماست، لااقل راهی برای کسری بودجه پیدا کنید. نمی‌شود که لایحه کسری بودجه به مجلس برود و مجلس 50 درصد بر کسری بودجه اضافه کند و به دولت برگرداند. این تورم درست می‌کند و در این میان یادتان افتاده که ارز 4200 تومانی را باید حذف کنید و قیمت تمام‌شده را هم بالا ببرید؟ این‌ها سبب تورم سه‌رقمی در کشور می‌شود. آن وقت چه کسی می‌خواهد جوابگو باشد؟ اینها موضوعاتی کاملاً واقعی است و دولت باید اینها را جدی بگیرد.

مرعشی همچنین تاکید کرد: مرحوم هاشمی در بحران‌ها لنگری بود و می‌توانست در بحران‌ها کمک کند. این کشور با نگاه‌های تنگ و بسته جناحی قابل درک کردن نیست. جمهوری اسلامی نیاز به یک بازگشت به خود دارد. نیاز به یک اصلاحات مثبت دارد و هیچ کس غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند. نه رئیس‌جمهور و نه رئیس قوه قضائیه و نه رئیس قوه مقننه، نه جمع‌شان و نه فردشان، هیچ فردی جز مقام معظم رهبری قادر نیست به داد مملکت برسد.
وی همچنین گفت: یکی از اساتید دانشگاه می‌گفت قبلاً 20 درصد بچه‌های ما معدل بالای 19 داشتند اما الان 50 درصد معدل بالای 19 داریم. حتی دانشجویان متوسط هم به درس چسبیده‌اند تا معدل بالای 19 بیاورند تا از ایران بروند. این یعنی فاجعه. ما مثل برف در تابستان آب می‌شویم. اگر به آینده ایران و جمهوری اسلامی و عزت شخص آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای فکر می‌کنید باید جمع شویم و از او بخواهیم که ورود کنند تا جمهوری اسلامی ریل‌گذاری جدیدی داشته باشد.

جمهوری اسلامی باید به خود برگردد. باید محدوده رقابت‌های سیاسی مشخص شود، باید این محدوده منجر به کارآمدی بهتر و بیشتر شود. در فرهنگ و اقتصاد باید ببینیم چه کاری بکنیم که رشد بهتری داشته باشیم. امروز باید به داد جمهوری اسلامی و رهبری برسیم. به والله ارزش ندارد به خاطر امثال من، این کشور ضربه بخورد. اگر یک پروسه واقعی اصلاحی در کشور آغاز نشود و اگر این روند مخرب فعلی (فرار سرمایه، فرار تحصیلکرده‌ها، کوچک شدن طبقه متوسط، تورم سنگین، نارضایتی بالا) تکرار شود و متوقف نشود، وضعیت اسفناکی در انتظارمان خواهد بود. جمهوری اسلامی باید یک برنامه اصلاحی واقعی را در دستور کار قرار دهد. همه باید مشارکت کنند و همه مدافع اصول واقعی کشور و رهبری انقلاب باشند. اینها واقعیت‌های کاملاً ملموس برای بنده است که در سال 1358 در میدان و خیابان‌های کرمان ایستادم و با منافقین مبارزه کردم. من همان جوان سال 58 هستم و هنوز هم همان اعتقادات را دارم و تکلیفم با جمهوری اسلامی ایران مشخص است.

وی در ادامه این گفت‌وگو، دولت هاشمی‌رفسنجانی را نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا که «دولت ملی» می‌خواند و تاکید دارد که با این چپ، آن راست، این اصولگرا و آن اصلاح‌طلب و این فتنه و دیگری ساکت‌فتنه نمی‌توان کشورداری کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها