|

عراق: در شیرین سازی آب دریا مصمم هستیم

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در گزارشی به سومین کنفرانس بین المللی آب بغداد پرداخته است.

عراق: در شیرین سازی آب دریا مصمم هستیم

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، خبرگزاری رسمی عربستان، اسپوتنیک، الخلیج اونلاین و خبرگزاری رسمی عراق (واع).

در این میان خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در گزارشی به  سومین کنفرانس بین المللی آب بغداد پرداخته است.

 

اسپوتنیک:

 انصار الله: دور جدید مذاکرات شامل آزادسازی 1400 اسیر خواهد بود

 انصار الله یمن اعلام کرد که دور جدید مذاکرات که قرار است با دولت مورد حمایت عربستان در یمن برگزار شود، شامل آزادسازی 1400 اسیر از دو طرف خواهد بود.

عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته اسرای انصار الله یمن اعلام کرد که دور آتی مذاکرات شامل آزادسازی 1400 اسیر از دو طرف خواهد شد و در صورت توافق برای گسترش این قرارداد، ما از این امر استقبال می کنیم.

وی افزود که همچنان منتظر تشکیل کمیته هایی برای آغاز بازدید از زندان ها از سوی دو طرف براساس توافقی که پیشتر شده بود، هستیم.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در 17 آوریل اعلام کرد که توافق دولت یمن و انصار الله برای آزادسازی حدود 887 اسیر اجرایی شده است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

السودانی: در شیرین سازی آب دریا مصمم هستیم

 نخست وزیر عراق از تصمیم دولتش برای رفتن به سمت شیرین سازی آب دریا خبر داد و تأکید کرد کاهش سطح آب رودخانه های دجله و فرات، ورود فوری نهادهای بین المللی را ایجاب می کند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز شنبه در سومین کنفرانس بین المللی آب بغداد گفت که موضوع آب در جهان بسیار مهم و حساس شده است.

وی افزود: ما مشکلات مربوط به موضوع آب را از رژیم سابق به ارث بردیم و عدم شناخت اداری نسبت به این موضوع ادامه یافت تا به این مرحله رسیدیم.

نخست وزیر عراق گفت که دولتش پرونده آب را در اولویت های خود قرار داده است.

وی افزود: دولت عراق تصمیم گرفته به سمت شیرین سازی آب دریا حرکت کند.

السودانی ادامه داد: مذاکرات ما با کشورهای همسایه بر زبان گفت و گوی سازنده و نتیجه بخش متمرکز است تا رسیدگی به پرنده آب و تضمین سهم آبه عادلانه محقق شود.

نخست وزیر عراق همچنین گفت که کاهش سطح آب رودخانه های دجله و فرات مستلزم ورود فوری کشورهای جهان است.

سومین کنفرانس بین المللی آب بغداد امروز در عراق آغاز به کار کرد.

 

الخلیج اونلاین:

 گروندبرگ در عربستان حل بحران یمن را بررسی کرد

فرستاده سازمان ملل به یمن جلساتی را در ریاض برای حل صلح آمیز بحران یمن برگزار کرد.

طبق بیانیه کوتاه صادر شده از دفتر هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن، وی روز جمعه جلسات متعددی را برای پرداختن به راه های دستیابی به راه حل صلح آمیز بحران یمن انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: گروندبرگ با محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن و عبدالله العلیمی، عضو شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و نیز سفرای پنج کشور دائم عضو شورای امنیت دیدار کرده است.

به گزارش همین منبع، گروندبرگ گفته است: جلسات انجام شده حول محور آخرین تحولات یمن و لزوم تشدید تلاش ها برای دستیابی به راه حل جامع و صلح آمیز سیاسی بود.

فرستاده سازمان ملل ضمن اقدامات موجود برای ایجاد صلح در یمن، در روزهای گذشته جلساتی را در صنعا با مهدی المشاط، عضو ارشد انصارالله و در عدن با رشاد العلیمی، رئیس مجلس رهبری ریاست جمهوری یمن داشته است.

 

خبرگزاری رسمی عربستان: 

گفت‌وگوی تلفنی بن فرحان و بلینکن درباره آخرین تحولات سودان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تماسی تلفنی از سوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا دریافت کرد.

 دو طرف در این مکالمه، آخرین تحولات سودان را بررسی و بر اهمیت توقف تنش نظامی بین طرف های درگیری و پایان خشونت در این کشور تاکید کردند.

وزرای خارجه عربستان و امریکا، آخرین تحولات ابتکار عربستان و امریکا درخصوص میزبانی از نمایندگان طرف های درگیری در شهر جده را بررسی کردند.

روابط دوجانبه بین دو کشور و چشم اندازهای همکاری در زمینه های مختلف و مسائل دارای اهمیت مشترک از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها