|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| پنجم خرداد

روسیه، طالبان را تهدید کرده‌است/ مشارکتی‌ها تلاش می‌کنند که در مجلس نباشم/ جناح راست، تلاش می‌کند که من در مجلس باشم تا کارگزاران از چپ‌ها جدا شوند

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز پنجم خرداد در مورد نگاه و رویکرد جریان‌های سیاسی به حضور یا عدم حضور او در مجلس نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روسیه، طالبان را تهدید کرده‌است/ مشارکتی‌ها تلاش می‌کنند که در مجلس نباشم/ جناح راست، تلاش می‌کند که من در مجلس باشم تا  کارگزاران از چپ‌ها جدا شوند

اخبار مهمی در مورد ایستگاه جدید فضایی بین‌المللی به نام «آزادی» منتشر شد. جمعی از دانشمندان، با فضاپیمای آتلانتیس آمریکا برای تنظیم موقعیت نهایی آن، به ایستگاه رفته‌اند. موتور آن را روشن کرده‌اند و ۴۵ کیلومتر، آن را بالاتر برده‌اند که در مدار مناسب‌تری باشد.

روسیه، طالبان [افغانستان] را تهدید کرده که اگر به اقدامات مراجعت و تجهیز تروریست‌ها ادامه دهد، بمباران هوایی می‌شود. روس‌ها می‌گویند، چریک‌های چچن، در افغانستان آموزش می‌بینند و از آنجا تدارک می‌شوند. آمریکا از این اخطار روسیه، اظهار نگرانی و تعجب‌کرده است.

جنگ اتیوپی و اریتره، با برتری اتیوپی ادامه دارد. در سیرالئون، هنوز جمعی از صلح‌بانان سازمان ملل، در اسارت شورشیان هستند و رهبر شورشیان، دستگیر شده است. پارلمان آمریکا، قانون روابط بازرگانی‌ کامله‌الوداد با چین را تصویب‌کرد.

تمام وقت در منزل بودم. مقداری وقت صرف تهیه پیام، برای پیروزی لبنان بر اسرائیل با جهاد حزب‌الله و تهیه متن اعلان انصراف از نمایندگی مجلس شورای اسلامی شد. عصر آقایان [علی] آقامحمدی، [سیدحسین] مرعشی، سیدحسین هاشمی، علی [هاشمی]، محسن [هاشمی] و مهدی [هاشمی] آمدند. دربارۀ انصراف یا ماندن و نامزد ریاست‌شدن در مجلس مشاوره نهایی شد؛ مهدی هم برای متن نهایی اعلان انصراف، کمک کرد.

در مذاکرات و مشاوره‌های امروز و روزهای گذشته، نکات زیر به دست آمد: 1- جناح راست، تلاش می‌کنند که من در مجلس باشم تا نیروهای [حزب] کارگزاران هم به خاطر من، از چپ‌ها جدا شوند و مجموعه راست و کارگزاران و مستقل‌ها، اکثریت مجلس را داشته باشد. 2- چپ‌ها و بخصوص مشارکتی‌ها، تلاش می‌کنند که در مجلس نباشم که کارگزاران از آنها جدا نشوند و مستقل‌ها هم با محافظه‌کاران، در یک مجموعه قرار نگیرند. 3- رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب و لیبرال‌ها در داخل فعال‌اند که من به مجلس نروم تا نیروهای وفادار به انقلاب پراکنده باشند و هستند کسانی هم که مایل‌اند، من در مجلس باشم تا درگیری بین من و طرفداران من با چپ‌ها باشد و آنها از این اختلاف، استفاده سیاسی ببرند و هر دو طرف را ضعیف‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها