|

ژنرال روسی از قصد پریگوژین آگاه بوده است!

با این که غائله پریگوژین و واگنر به پایان رسیده است، اما تحلیل‌ها تازه شروع شده است. یکی از پرسش‌های حول ماجرای واگنر این است که پریگوژین به چه امیدی علیه کرملین شورش کرد؟

ژنرال روسی از قصد پریگوژین آگاه بوده است!

حواشی شورش نافرجام واگنر علیه روسیه همچنان در صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. روزنامه‌های آمریکایی با جدیت بیشتر این موضوع را پوشش می‌دهند و حالا گزارش می‌دهند مقامات آمریکایی می‌‌گویند برخی ژنرال‌های ارتش روسیه از قصد و نیت پریگوژین برای حمله به پایگاه‌های نظامی این کشور در جنوب آگاه بوده اند. دیگر این که این روزنامه‌‌ها از رد شدن نظریه تغییر در انتخابات در آمریکا در دیوان عالی خبر می‌دهند و … 

برای بریتانیایی‌ها هم حواشی واگنر مهم است. آنها از تایید حضور او در بلاروس خبر می‌دهند و البته به وعده اعتصاب پزشکان ارشد سازمان بهداشت بریتانیا می‌پردازند. برنامه‌های بی‌تاثیر دولت در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی هم سوژه دیگر این روزنامه‌هاست.

برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای برگزاری مراسم حج در گرمای عربستان همچنان سوژه اول است. پس از آن توافق امارات و بریتانیا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و همچنین فعالیت‌های امارات در زمینه ماهواره و پرتاب آن مورد توجه قرار گرفته است. از آن گذشته متعهد شدن دولت اسرائیل برای برخورد با مهاجمان شهرک‌نشین به فلسطینی‌‌ها و گزارشی از شهر نئوم در عربستان و …موضوعات مهم صفحه اول این رسانه‌هاست.

 

گاردین

اعتصاب پزشکان ارشد سازمان بهداشت در ژوئیه

پس از مدتی که خبری از اعتراض و اعتصاب کادر درمان نبود، دوباره قرار اعتصاب میان اعضای سازمان بهداشت نهایی شده است. این بار نوبت پزشکان ارشد است که اعتراض کنند. 

در پنجاه سال اخیر برای نخستین بار است که پزشکان ارشد سازمان بهداشت بریتانیا تصمیم می‌گیرند دست از کار بکشند تا صدایشان را به وزیر بهداشت انگلیس برسانند. 

اعتراض و اعتصاب پزشکان ارشد سازمان بهداشت بر سر حقوق و دستمزد پایین است. آنها می‌گویند حقوق آنها از سال ۲۰۰۸ تا امروز با مشکل پایین بودن دستمزد مواجه هستند و حالا وقت آن است تا کابینه کاری بکند.

اعتصاب این پزشکان دو روزه خواهد بود و از روز بیستم ماه ژوئیه آغاز خواهد شد. این اقدام تاثیر بسیار گسترده‌ای بر نظام درمان بریتانیا خواهد گذاشت. از جمله این که بیش از ۶۵۰ هزار وقت معاینه برای بیماران دچار اختلال خواهد شد. 

 نظام درمان بریتانیا در ماه دسامبر سال گذشته با اعتصابی بزرگ در جامعه پرستاران و رانندگان آمبولانس مواجه شد و تجربه‌ای سخت و دردناک را پشت سر گذاشت. 

 

عرب نیوز

تعهد اسرائیل به سرکوب خشونت شهرک‌نشینان

دیدار غیرمنتظره میان مقامات سازمان آزادی‌بخش فلسطین و وزیر دفاع اسرائیل طرف اسرائیلی را متعهد کرده نسبت به خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری واکنش نشان دهد. 

هفته گذشته نه تنها خبر رسید نظامیان اسرائیلی در اردوگاه‌ها و شهرهای کرانه باختری به قصد دستگیری شبه‌نظامیان فلسطینی دست به خشونت علیه غیرنظامیان زده اند که گزارش شد شهرک‌نشینان اسرائیلی هم علیه شهروندان فلسطینی در رام ‌الله خشونت کرده، به خانه و زندگی آنها در این مناطق هجوم برده و خانه و خودروهای آنها را به آتش کشیده اند.

تکرار این رفتارها باعث شد برخی مقامات سازمان آزادی‌بخش فلسطین و وزیر دفاع اسرائیل با هم دیدار کنند. در این دیدار طرف اسرائیلی متعهد شده است هرگونه خشونت شهرک‌نشینان علیه ساکنان فلسطینی را سرکوب کند. 

نکته دیگری که باعث شد تا فشار بر طرف اسرائیلی برای برخورد با مهاجمان زیاد شود، واشنگتن بوده است. در میان کسانی که در رام‌الله و در منطقه ترمس‌آیا مورد خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی واقع شده اند، تعداد زیادی شهروندی دوتابعیتی فلسطینی - آمریکایی وجود داشته است.

 

نیویورک تایمز

ژنرال روسی از قصد پریگوژین آگاه بوده است!

با این که غائله پریگوژین و واگنر به پایان رسیده است، اما تحلیل‌ها تازه شروع شده است. یکی از پرسش‌های حول ماجرای واگنر این است که پریگوژین به چه امیدی علیه کرملین شورش کرد؟ 

تحلیلگران می‌گویند شاید مقاماتی از ارتش روسیه امیدواری‌هایی به گروه واگنر و فرمانده آن یعنی پریگوژین داده باشند. مقامات آمریکایی داده‌هایی دارند که نشان می‌دهد ادعای تحلیلگران بیراه نیست. آنها از ژنرال سوروکین مشهور نام می‌برند.

مقامات آمریکایی می‌گوید ژنرال سوروکین فرمانده سابق نیروهای روسیه در اوکراین از قصد یوگنی پریگوژین برای حمله به روسیه آگاه بوده است، اما پرسش اینجاست که آیا او وعده‌های کمکی به واگنر داده یا نه؟ آیا سوروکین به این اقدام کمک کرده است یا نه؟ 

ژنرال سوروکین از جمله فرماندهان محبوب سربازان روس در ارتش روسیه به شمار می‌آید که در آرایش دفاعی اولیه آنها در جبهه اوکراین بسیار موثر بوده است. او در ژانویه و در ادامه اختلاف با کرملین جای خود را به ژنرالی دیگر داد، اما همچنان محبوبیت و نفوذ خود را حفظ کرده است. 

بر اساس داده‌های مقامات آمریکایی به نظر می‌رسد دیگر ژنرال‌های روسی هم در پروژه اخیر واگنر از پریگوژین حمایت کرده باشند. به هر حال کمی غیر منطقی است که فرماندهی نظامی واگنر بدون حمایت علیه پوتین و کرملین اقدام کند.

 

نشنال

 توافق بریتانیا و امارات برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

روز گذشته بریتانیا و امارات در لندن پای قراردادی را امضا کردند که مفهومش همکاری‌ بیشتر دو دولت در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی و تلاش برای کاهش دمای زمین است. 

 این اقدامات به منظور کمک بیشتر به امارات که امسال میزبانی اجلاس COP28 را به عهده دارد، انجام می‌شود. در واقع بریتانیا و امارات تلاش می‌کنند راه‌حل‌هایی برای توسعه اقتصادی پیدا کنند تا کمترین آسیب را به محیط زیست برساند و با تغییرات اقلیمی در تضاد باشد.

 استفاده از تکنولوژی‌های پاک و تلاش برای جلوگیری از افزایش دمای زمین از مهم‌ترین موضوعاتی است که در قرارداد همکاری میان بریتانیا و امارات به آن اشاره شده است. 

چندی پیش اماراتی‌ها در در دیدار با مقامات آلمان هم تلاش خود را برای استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی آغاز کرده بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها