|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| نوزدهم بهمن

اختلاف مجلس و شورای نگهبان؛ رایزنی‌ها برای بودجه ادامه دارد

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی نوزدهم بهمن از دیدارهایی نوشته که در راستای رایزنی برای بودجه است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

 اختلاف مجلس و شورای نگهبان؛ رایزنی‌ها برای بودجه ادامه دارد

آقای [غلامحسین] محسنی‌ اژه‌ای [رئیس مجتمع قضائی کارکنان دولت] آمد. گفت، آقای علی افشاری، از سران دفتر تحکیم وحدت، اعتراف کرده که تحکیم از بعضی افراد، برای سمپاشی علیه شما در انتخابات مجلس، پول گرفته و قاضی مربوطه برای توضیح بیشتر می‌آید. آقای [عباسعلی] علیزاده [رئیس‌کل دادگستری استان تهران] هم دیروز همین مطلب را گفته بود. گفت، انتظار دارد اگر مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، بنای دست‌بردن در بودجه را دارد، اعتبارات دادگاه ویژه روحانیت را برگرداند که گفتم، بنای واردشدن در مواردی که شورای نگهبان رد نکرده، نداریم. از مواضع آقای [هادی] مروی [معاون اول رئیس قوه قضائیه]، گله‌مند است.

مدیران [سازمان] ثبت احوال آمدند. گزارشی درباره کدملی و کارت شناسایی ملی دادند و خواستند که در نمازجمعه، از مردم بخواهم که در دادن اطلاعات صحیح با آمارگران همکاری کنند. دکتر [علی‌اکبر] ولایتی [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] آمد و در مورد موارد اختلاف مجلس و شورای نگهبان، نظراتی ابراز کرد و گفت، بهتر است جلسه مجمع، زودتر تشکیل شود. اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] هم آمد؛ نظراتی شبیه آقای ولایتی ابراز کرد.

عصر دکتر [حسن] حبیبی [معاون اول رئیس‌جمهور] آمد. گزارشی از پرواز هواپیمای آنتونُف [ایران ۱۴۰]، ساخت مشترک اوکراین و ایران داد که در دوره سازندگی شروع شد و قرار بود ۳۰ درصد قطعات را ایران بسازد، ولی با کُندکاری بعد از دولت سازندگی، نتوانسته‌اند به ۳۰ درصد سهم ایران برسند و عمده قطعات را اوکراین ساخته است. درباره بودجه که به مجمع آمده، پیشنهاد داشت که تبصره ۲۹ و کمک به احزاب و اقلیت‌ها رد نشود، اما بودجه صداوسیما برگردد و تبصره ۲۵ تصویب مجلس هم پذیرفته نشود. دکتر [حسن] روحانی [رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. درباره بودجه و مواضع مجمع مذاکره کردیم. از بعضی از معاونت‌های مرکز تحقیقات گلایه داشت. گفتم، با علاقه بیشتر به کار بپردازد.

در انتخابات اسرائیل [آریل] شارون، رهبر حزب لیکود با ۵۹ درصد آرا، بر [ایهود] باراک [نخست‌وزیر اسرائیل] با ۴۰ درصد، پیروز شد. آمریکا و اروپا تبریک گفته‌اند و حماس گفته، شارون و باراک، دو روی یک سکه‌اند. [معمر] قذافی در لیبی، دادگاه لاهه را محکوم کرده و مردم لیبی، علیه آن تظاهرات کرده‌اند و سه نفر به عنوان اعتراض، گلوی خود را بریده‌اند، ولی قذافی، پرداخت غرامت به صورت مشروط را پذیرفته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها