|

العالم فی 60 ثانیة

از رشىد اقتصادى امارات در سال 2024 تا ترور رئیس یک موسسه رسانه‌ای در عراق2022

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،البیان امارات،الشرق، عکاظ عربستان، الحره و خبرگزاری رسمی عراق.

از رشىد اقتصادى امارات در سال 2024 تا ترور  رئیس یک موسسه رسانه‌ای در عراق2022
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان: 

اقتصاد امارات در سال 2024 از رشد جهانی پیشی خواهد گرفت

  گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی که توسط بانک الاول ابوظبى منتشر شد نشان داد که اقتصاد امارات و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از انتظارات جهانی برای سال 2024 فراتر خواهد رفت که با سرمایه گذاری بلندمدت محلی در منطقه حمایت می شود.

این گزارش با عنوان «تقویت تأثیر مثبت» نشان می‌دهد که علی‌رغم چالش‌های ژئوپلیتیکی و بهبود آهسته اقتصاد جهانی، بانک اول ابوظبی انتظار دارد اقتصاد ملی و منطقه‌ای شاهد رشد قوی با حمایت از افزایش تقاضا برای گردشگری، املاک، حمل‌ونقل و بخش های صنعتی باشد. 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس همچنان به نرخ‌های رشد بالایی در تولید ناخالص داخلی غیرنفتی دست می‌یابند.

 

الحره:

 ترور ناکام رئیس یک موسسه رسانه‌ای در عراق 

موسسه رسانه ای و فرهنگی «المدی» در عراق اعلام کرد که فخری کریم، رئیس آن از یک تلاش برای ترور در بغداد نجات یافت.

در این بیانیه آمده است که کریم در حال بازگشت از نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد هدف شلیک افراد مسلح ناشناس که سوار بر یک وسیله نقلیه بودند، قرار گرفت.

این موسسه اعلام کرد که این افراد ناشناس پس از آنکه به خودروی حامل فخری کریم و غاده العاملی، مدیرکل موسسه المدی، شلیک کردند، پا به فرار گذاشتند.

فخری کریم سال های بسیاری در حوزه رسانه در عراق فعالیت کرده و رئیس سندیکای روزنامه نگاران بوده است. وی بین سال های 2006 و 2014، مشاور رئیس جمهور اسبق عراق بوده است.

 

عکاظ عربستان:

 40 شعبه بانک های خارجی به ذینفعان در عربستان خدمت می کنند

بانک‌های کشورهاى خلیج‌فارس و خارجی به ورود خود به بازار عربستان سعودی در دوره جاری ادامه دادند، زیرا تعداد شعب بانک‌های محلی فعال در عربستان سعودی به 40 شعبه که نماینده 18 بانک هستند افزایش یافت و 10 شعبه بانک خارجی در سال گذشته 2023 فعالیت خود را آغاز کردند. از جمله بانک هایی که اولین شعبه های خود را افتتاح کردند.

بانک های خارجی دارای مجوز فعالیت در عربستان سعودی در دوره گذشته به گسترش فعالیت های خود ادامه دادند و در سال 2023، 10 شعبه افتتاح کردند، پس از اینکه تعداد شعب فعال در حدود 30 شعبه بود، در سال گذشته افزایش یافت و به 40 شعبه رسید.

 

الشرق :

 استرالیا و امارات متحده عربی تا پایان سال قرارداد تجارت آزاد منعقد می کنند

ابوظبی با حجم تجارت 6.1 میلیارد دلاری، بزرگترین شریک تجاری استرالیا در خاورمیانه است. دان فارل، وزیر تجارت استرالیا گفت که کشورش انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی با امارات توافقنامه تجارت آزاد منعقد کند. فارل در مصاحبه ای قبل از خروجش اظهار داشت که توافق با امارات راحت تر از مذاکرات جنجالی با اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی افزود: مشکل اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی است و این مشکلی برای امارات نخواهد بود. امارات بزرگترین شریک تجاری استرالیا در خاورمیانه است و ارزش کالاها و خدمات مبادله شده به 9.3 میلیارد دلار استرالیا (6.1 میلیارد دلار) در سال 2022 می رسد. 

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

فشار اروپا بر عراق و ترکیه برای تسریع در اجرای پروژه «جاده توسعه»

 رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق، بر برنامه این وزارتخانه برای تکمیل مراحل پنج گانه بندر بزرگ فاو و افتتاح آن در سال آینده تأکید کرد.

السعداوی گفت درصد تکمیل اسکله ها در این بندر از 87 درصد فراتر رفته است. وی گفت که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، اهتمام جدی به پروژه بندر فاو و جاده توسعه دارد.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه مصمم است پنج فاز پروژه بندر بزرگ فاو را در زمان های تعیین شده تکمیل و در سال 2025 افتتاح کند، خاطرنشان کرد: پنج پروژه بندر الفاو با پروژه اسکله آغاز می شود.

وی ادامه داد: چهار پروژه دیگر، پروژه راه ارتباطی بندر بزرگ فاو و ام قصر است که میزان تکمیل آن بیش از 70 درصد است، و همچنین پروژه تونل زیرآبی، حیاط هندلینگ و کانال ناوبری.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها