|

العالم فی 60 ثانیة

از شهادت ۱۴۰ خبرنگار در غزه تا افزایش نرخ تورم در عراق

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،الجزیره، الخلیج اونلاین، شفق نیوز و خبرگزاری رسمی عراق، العربی الجدید.

از شهادت ۱۴۰ خبرنگار در غزه تا افزایش نرخ تورم در عراق
خبرنگار: ذلفا معیل

العربی الجدید:

 همکاری امریکا با دولت جدید فلسطین 

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در شامگاه دوشنبه (1 مارس) در گفت وگوی تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد واشنگتن به دنبال همکاری با دولت جدید فلسطین است و برای آن آرزوی موفقیت می کند.

بلینکن در گفت وگو با عباس اشاره کرد امریکا با همکاری فلسطین و طرف های عربی برای محافظت از غیرنظامیان در نوار غزه و ورود کمک های انسان دوستانه و تلاش برای راه حل سیاسی که منجر به برپایی کشور مستقل فلسطینن شود، فشار وارد خواهد کرد.

در این راستا متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت وزیر خارجه کشورش در گفت وگو با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر اشتیاق امریکا برای همکاری با دولت جدید فلسطین برای تقویت صلح، امنیت و شکوفایی و اجرای اصلاحات ضروری آن تاکید کرد..

 

الجزیره: 

شهادت 140 خبرنگار در غزه 

وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام کرد که شمار قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه به 32 هزار و 975 نفر و شمار مجروحان به 75 هزار و 577 نفر رسید.

در بیانیه وزارت بهداشت در نوار غزه آمده است که رژیم صهیونیستی طی 24 ساعت گذشته مرتکب 5 جنایت در غزه شده که در پی آن 59 نفر شهید و 83 نفر مجروح شدند.

دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه نیز اعلام کرد که شمار شهدای خبرنگار در غزه از 7 اکتبر تاکنون به 140 نفر رسیده است.

جنگ در نوار غزه برای 180 امین روز ادامه دارد و رژیم صهیونیستی به بمباران مناطق مختلف غزه ادامه می دهد.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

 افزایش نرخ تورم در عراق در ماه فوریه

وزارت برنامه ریزی عراق امروز چهارشنبه از افزایش اندک نرخ تورم ماهانه در ماه فوریه 2024 خبر داد. عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که سازمان آمار و سیستم های اطلاعات جغرافیایی، افزایش نرخ تورم ماهانه به میزان 0.3 درصد در ماه فوریه و در مقایسه با ماه ژانویه را اعلام کرد.

وی افزود که نرخ تورم سالانه در ماه فوریه و در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 نیز شاهد افزایش 0.6 درصدی بود. نرخ تورم سالانه در ماه ژانویه 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 نیز شاهد افزایش 0.4 درصدی بود.

 

الخلیج اونلاین:

 شهادت بیش از 6 هزار دانش آموز فلسطینی 

وزارت آموزش فلسطین اعلام کرد از آغاز جنگ در 7 اکتبر گذشته، 6 هزار و 50 دانش آموز دختر و پسر فلسطینی به شهادت رسیدند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد از آغاز تجاوزات رژیم صهونیستی به نوار غزه و کرانه باختری در 7 اکتبر، 6 هزار و 50 دانش آموز به شهادت رسیدند و 10 هزار و 219 نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد در نوار غزه 266 معلم و کادر اداری مدارس شهید و 973 تن دیگر زخمی شدند و 6 نفر از این افراد در کرانه باختری زخمی و بیش از 73 نفر بازداشت شدند.

 

شفق نیوز:

 عراق استخراج نفت و گاز از یک میدان مشترک با ایران را به شرکت چینی واگذار کرد

دلیر حسن سایا استاندار خانقین از واگذاری حق اکتشاف و توسعه و استخراج نفت و گاز در میدان نفتی مشترک با ایران به یک شرکت بزرگ چینی خبر داد.

سایا اعلام کرد یکی از شرکت های چینی به زودی پروژه اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز در منطقه «نفت خانه» که 80 درصد از آن در منطقه خانقین واقع شده است را آغاز خواهد کرد.

وی اشاره کرد این پروژه یک پروژه حیاتی و دارای اهمیت در این منطقه به شمار می آید چرا که اغلب نیروی کار آن از ساکنان شهر خانقین هستند و بر اساس توافق امضا شده توسط شرکت چینی و وزارت نفت، این پروژه 30 تا 34 سال ادامه خواهد داشت.

اجرای این پروژه در اختیار شرکت چینی «Geojit» قرار گرفته است.

میدان «نفت خانه» از میادین مشترک با ایران به شمار می آید که درسال 1919 کشف و از سال 1924 استخراج از آن آغاز شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها