|

العالم فی 60 ثانیة

از تاخیر رویا پردازی های بن سلمان تا ویرانی 80 درصد مدارس غزه

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،الجزیره، الخلیج اونلاین، الفرات نیوز، الشرق والشرق الأوسط.

از تاخیر رویا پردازی های بن سلمان تا ویرانی 80 درصد مدارس غزه
خبرنگار: ذلفا معیل

الشرق الأوسط: ویرانی 80 درصد مدارس غزه

اسراییل 80 درصد از مدارس نوار غزه را ویران کرده است به گونه ای که اکثریت قریب به اتفاق کودکان این منطقه  سال تحصیلی خود را از دست داده اند.

بنا به گفته مقامات یونیسف، از زمان آغاز جنگ از 6 ماه پیش تا کنون، 8 مدرسه از 10 مدرسه (وابسته به سازمان ملل ویران شده است و  کودکان اکنون در زیر چادرها رویاهای کودکانه خود را برای تحصیل دنبال می کنند.

سخنگوی یونیسف با غم انگیز توصیف کردن اوضاع  در سرزمین‌های فلسطینی،اعلام کرد ابتکار تشکیل کلاسهای درس در زیر چادرها به ویژه به کودکان اجازه می‌دهد تا با آسیب‌های روحی مقابله کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه،  325هزار کودک در سن مدرسه وجود دارند که در 6 ماه گذشته حتی یک ساعت در کلاس حضور نداشته اند.

 

 

الجزیره: راه اندازى پلتفرمی برای نسخه های خطی عربی

 وزارت فرهنگ عربستان، همزمان با روز نسخه های عربی، با همکاری با سازمان کتابخانه های عربستان، پلتفرمی را برای نسخه های خطی عربی راه اندازی کرد.

در این پلتفرم، 126 هزار نسخه خطی برای پژوهشگران، متخصصان، دانشگاهیان و دانشجویان در دسترس قرار می گیرد.

بدر بن عبدالله بن فرحان، وزیر فرهنگ عربستان گفت که همکاری مهمی میان بخش های مختلف فرهنگی منجر به پلتفرم نسخه های خطی شد.

وی تاکید کرد که این پلتفرم، یک اقدام فرهنگی و تاریخی است که مسئولیت حفاظت از آن را برعهده می گیریم.

وزارت فرهنگ عربستان نیز تاکید کرد که این کشور بیش از 27 درصد از مجموع نسخه های خطی عربی و اسلامی در کشورهای عربی را در اختیار دارد.

 

 

الفرات نیوز: حل مشکل کمبود آب عراق 

عون ذیاب عبدالله، وزیر منابع آب عراق گفت: ما منتظر سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق هستیم چرا که بیانیه نهایی مذاکرات شامل بند مربوط به موضوع آب بین دو کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که عراق نیازی به ساخت سدهای مدرن ندارد چراکه هزینه ساخت سدها بسیار زیاد بوده و ممکن است به 4 میلیارد دلار برسد در حالی که عراق نیاز به احداث سدها یا آب بندهایی دارد که بتواند سریع از آنها آب برداشت کند.

وی با اشاره به پیشنهاد ساخت  36 سد برای برداشت آب در نقاط مختلف کشور و سدسازی برای تولید انرژی تاکید کرد  قطره ای از  آب شیرین عراق وارد آبهای جنوبی نمی شود در حالی که از آبهای جنوبی وارد برخی رودهای عراق می شود.

 

 

الشرق: تاخیر احداث پروژه "نیوم" عربستان

منابع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ اعلام کردند عربستان سعودی بلندپروازی ها و جاه طلبی های خود در رابطه با پروژه شهر «نیوم» را که بزرگترین پروژه در چارچوب برنامه های ولیعهد این کشور برای تنوع بخشی به اقتصاد وابسته به نفت به شمار می آید؛ کاهش داده است.

مقامات عربستان سعودی به گونه ای برنامه ریزی کرده بودند که تا سال 2030حدود 1.5 میلیون نفر در بخش موسوم به «لاین» این شهر که هزینه احداث آن بالغ بر 500 میلیارد دلار برآورد شده است؛ اسکان پیدا کنند اما آنها اکنون سطح توقعات خود را پایین آورده و انتظار دارند که این پروژه تا آن تاریخ کمتر از 300 هزار نفر را در خود جای دهد.

 

 

الخلیج اونلاین: خریدارى جنگنده رافال توسط عمان

عمان با شرکت هواپیمایی «داسو» فرانسه برای خرید جنگنده های رافال مذاکره می کند. منابع مختلفی گفتند که عمان و پاریس بر سر قراردادی که به موجب آن مسقط آخرین نسخه پیشرفته جنگنده های رافال را خریداری کند، مذاکره می کنند.

عمان به دنبال تقویت نیروی هوایی خود در سایه عدم ثبات در منطقه است. عمان 12 جنگنده یوروفایتر اروپایی و 22 جنگنده اف 16 امریکایی دارد. در صورت امضای این قرارداد، فرانسه جایگاه اصلی فروش سلاح در خاورمیانه به ویژه در میان کشورهای عضو شورای همکاری را به خود اختصاص می دهد. به صورت همزمان، عربستان نیز در حال مذاکره برای خرید جنگنده های رافال است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها