|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| یکم خرداد

برگزاری مراسم تشییع شهدای مفقودالاثر در مصلای تهران/ جمعیت متناسب با تبلیغات صورت گرفته نبود

هاشمی رفسنجانی روز یکم خرداد در مورد در مورد برگزاری مراسم تشییع شهدای مفقودالاثر در مصلای تهران نوشته و به جمعیت حاضر اشاره کرده‌است. او همچنین در مورد فضای انتخاباتی و برخی اخبار خارجی از جمله در مورد فلسطین نیز نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

برگزاری مراسم تشییع شهدای مفقودالاثر در مصلای تهران/ جمعیت متناسب با تبلیغات صورت گرفته نبود

به مصلاى تهران رفتیم؛ براى مراسم تشییع جنازه ۱۰۰۰ شهید مفقودالاثرى که اخیراً پیدا شده و یک‌ هفته‌اى در شهرهاى کشور مى‌گردانند و شور زیادى برپا کرده‌اند. رهبرى هم بودند، ولى جمعیت زیاد متناسب با تبلیغات و ۱۰۰۰ شهید نبود. دوم خردادى‌ها همزمانی این برنامه‌ها با دوران تبلیغات انتخابات [ریاست‌جمهوری] را نوعى سوءاستفاده ابزارى از شهدا مى‌دانند. آقاى [محمود] محمدى‌عراقى، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] گفت، رهبرى بنا بود صحبت کنند که منصرف شده‌اند. از من خواست که سخنرانى‌ کنم، گفتم آمادگى ندارم؛ خودش صحبت کرد.

گزارش گروه حقیقت‌یاب دربارۀ مسئله فلسطین و انتفاضه، به ریاست [جرج] میچل، سناتور سابق آمریکایى منتشر شد. هر دو طرف بخشى از آن را پذیرفته‌اند؛ نظر داده که توسعه شهرک‌هاى اسرائیلى باید متوقف شود و اسرائیل از سلاح جنگى استفاده نکند و دولت خودگردان [فلسطین]، مانع خمپاره‌پرانى فلسطینى‌ها شود و اسرائیل اجازه بدهد که کارگران عرب به داخل اسرائیل بروند و مالیات‌هاى مسدودشده را به فلسطینى‌ها بپردازد و مذاکرات صلح از سر گرفته شود. اسرائیل پذیرفته، مذاکرات را شروع کنند و آمریکا با گزارش موافقت کرده است و دولت‌هاى عربى استقبال کرده‌اند، ولى گزارش با حضور نیروهاى صلح سازمان ملل در منطقه، مخالفت کرده که فلسطینى‌ها آن را مى‌خواهند و با این نظر مخالفت کرده‌اند.

دو روز است که شوراى امنیت سازمان ملل، دربارۀ طرح انگلیس در مورد تحریم‌ها علیه عراق بحث مى‌کنند. این طرح را تحریم «هوشمند» مى‌گوید، تحریم‌های غیرنظامى و نیز کالاهاى دومنظوره لغو شود. آمریکا و فرانسه با آن طرح موافق‌اند. خود عراق، مخالف است و صدام [حسین، رئیس‌جمهور عراق] گفته است، این عمل مثل آخرین لگد به قاطر در حال مرگ است. روسیه و چین تردید دارند؛ ظاهر طرح براى کم‌کردن فشار از روى مردم عراق که انتقادهاى زیادى را علیه آمریکا و غرب به وجود آورده و هدایت فشارها بر حکام عراق است. خبرى پخش شده که رشید دوستم، [رهبر حزب جنبش ملی اسلامی] در افغانستان ناپدید شده است. خیابان‌هاى تهران و شهرستان‌ها، هنوز آثارى از تبلیغات و رقابت‌هاى انتخاباتى ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها