|

دعوت «ندای ایرانیان» از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات و توصیه‌هایی برای شورای نگهبان

حزب «ندای ایرانیان» هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، بیانیه‌ای صادر کرد.

دعوت «ندای ایرانیان» از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات و توصیه‌هایی برای شورای نگهبان

حزب «ندای ایرانیان» هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌ای تحلیلی، از چهره‌های شایسته اصلاح‌طلب و میانه‌رو، دعوت به حضور در انتخابات ریاست جمهوری کرد و توصیه‌های نیز برای شورای نگهبان مطرح کرد.

متن بیانیه حزب ندای ایرانیان به شرح زیر است:

«به نام خدا

دست تقدیر چنین رقم خورد که پس از اتفاق تلخ و دردناک سقوط بالگرد رئیس‌جمهور فقید و همراهانش، هشتم تیرماه شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری باشیم. ایرانمان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. مدیریت ناکارآمد، غیر مدبرانه و حکمرانی ضعیف دولت سیزدهم، کشور را در وضعیت خطیری قرار داده و بسیاری از نخبگان، دانشگاهیان، متخصصان و جوانان شایسته را ناامید و سرخورده کرده است.

در دولتی که با شعار به سامان کردن اقتصاد و معیشت مردم سرکار آمده بود، شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم بودیم و جای تأسف دارد که دسترسی به اقلام اساسی برای اغلب شهروندان شریف و نجیب ایرانی، هرماه سخت‌تر شد. درعین‌حال دولتی که قول داده بود بورس را از بحران نجات دهد و نوسانات قیمت دلار و ارز را کنترل کند و سالانه یک میلیون شغل و مسکن بسازد و گشت ارشاد مدیران را جایگزین گشتِ مزاحمت بانوان کند، در عمل تا اینجا موفق به تحقق اکثر شعارها نشد؛ البته منکر تلاش‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی نیز نیستیم.

به باور ما وضعیت امروز ایران، نتیجه انتخابات غیررقابتی سیزدهم و حذف دلسوزان کارنامه‌دار از عرصه انتخابات بود.

جای بسی تأسف دارد علی‌رغم چنین کارنامه‌ای، رسانه‌های رسمی و حلقه حامیان دولت سیزدهم تلاش می‌کنند عملکردی درخشان از دولت بسازند. حال‌آنکه به اذعان و تائید عموم کارشناسان، کارنامه دولت سیزدهم علی‌رغم همه زحمات و تلاش‌ها و فروتنی شخص رئیس‌جمهور فقید در مجموع خسارت‌بار بود. در چنین شرایطی، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، شاید فرصتی برای قرارگرفتن قطار اداره کشور در ریل صحیح و کارشناسی باشد.

بیانیه‌های کارشناسی و دغدغه‌مندانه حزب ندای ایرانیان در سه سال گذشته گواهی می‌دهد که این حزب هیچ‌گاه نسبت به وضعیت اداره کشور بی‌تفاوت نبوده و در مناسبت‌های گوناگون انتقادات صریح و دلسوزانه خود را با مردم و دولتمردان در میان گذاشته است. ضمن آنکه اگر در جایی توفیقی نیز حاصل شده منصفانه به آن اشاره کرده است.

اکنون زمان آن رسیده که چهره‌های ملی، عالم، کارنامه‌دار و با برنامه اصلاح‌طلب و میانه‌رو وارد میدان ریاست جمهوری شده و کشور را از شرایط خطیرِ دست‌پختِ مدیران نالایقِ اغلب وابسته به یک حلقه خاص، رهایی بخشند.

طی روزهای گذشته حزب ندای ایرانیان، مذاکرات فشرده و متعددی با بعضی چهره‌های شایسته و کاردان کشور داشته و ضمن طرح دغدغه‌ها، در جریان ملاحظات افراد برای کاندیداتوری قرار گرفته است.

 ما معتقدیم دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و با همه توان نباید اجازه داد سکان اداره کشور در اختیار افراد و جریان‌هایی قرار گیرد که با ایده‌های تخیلی و توهمات هزینه زا، کشور را در معرض مسائلی غیرقابل جبران قرار می‌دهند.

تجربه سه سال گذشته نشان داده که کشور بزرگ ایران با تنوع مثال‌زدنی و حضور گرایش‌های مختلف فکری و عقیدتی، نیاز به انتخاباتی آزاد، رقابتی و در شان ملت بزرگ ایران دارد. این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل عاری از رقابت واقعی بوده و خروجی چنین انتخاباتی که جمهوریت نظام را خدشه‌دار و شهروندان را ناامید کرد، در نهایت به اعتراضات مردمی نیمه دوم سال ۱۴۰۱ منجر شد.

از شورای محترم نگهبان انتظار می‌رود به تذکرات ناصحان و دلسوزان عمل کرده و ضمن جبران عملکرد دوره‌های گذشته که گلایه رهبر انقلاب و نارضایتی اکثر دلسوزان کشور را به دنبال داشت، این بار از جفا در حق همه کاندیداهای شایسته خودداری کرده و گزارشات غیرموثق و جهت‌دار را در رد صلاحیت کاندیداهای واجد شرایط دخالت ندهد.

فرصت را غنیمت دانسته و از چهره‌های ملی اصلاح‌طلب و میانه‌رو می‌خواهیم علی‌رغم تردیدها و دل‌نگرانی‌ها و گلایه‌ها فرصت ثبت نام را از دست ندهند و برای تغییر در روند وضع موجود وارد عرصه رقابت شوند.

امیدواریم با همراهی و توجه نهادهای مسئول به واقعیت‌های موجود کشور، ثبت‌نام چهره‌های شایسته و حضور معنادار مردم در یک انتخابات رقابتی و سالم، روزهای بهتری در انتظار ایران عزیز باشد.

حزب ندای ایرانیان

پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها