|

العالم فی 60 ثانیة

از احضار شاعر عربستانی تا رشد منفی اقتصاد عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،خبرگزاری رسمی عراق، الصباح، العربی الجدید، الشرق والخلیج اونلاین.

از احضار شاعر عربستانی تا رشد منفی اقتصاد عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

الخلیج اونلاین:

احضار شاعر عربستانی به اتهام توهین به کشورهای عربی

سازمان تنظیم مقررات رسانه عربستان یک شاعر را که در برنامه پادکست، به «کشورها و ملت‌های برادر» توهین کرده بود، احضار کرد.

این درحالی است که سازمان مقررات رسانه عربستان مجری برنامه پادکست را احضار کرده و مراحل قانونی در خصوص تخلف آنها در دست اجرا است.

عبد الرحمن الشمری، شاعر عرب در پادکست دوائر به همراه محمد الرحبی، مجری این کشور، عامدانه به الجزائر، کویت، موریتانی توهین کرده و خشم مردم را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است.

این شاعر، با شرکت در یکی از قسمت های پادکست دوائر، تعداد شهدای الجزائر برای آزادی از استعمار فرانسه را زیر سؤال برد و همزمان عباراتی درباره کویت و موریتانی به کار برد که اهانت آمیز دانسته شده است.

 

العربی الجدید: 

کاهش درآمد کانال سوئز 

درآمد کانال سوئز در ماه مه 2024 با کاهش 64.3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مجددا کاهش یافته و به 337.8 میلیون دلار رسیده است.

روزنامه جریدة المال مصر نوشت که شمار کشتی های عبوری از کانال سوئز نیز از ماه گذشته به حدود 1100 کشتی کاهش یافته است.

این در حالی است که حملات انصار الله یمن به کشتی‌های اسراییل، امریکا و بریتانیا و کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی می‌روند، برای حمایت از غزه ادامه دارد.

کانال سوئز که مهم‌ترین گذرگاه آبی در جهان و کوتاه‌ترین راه باربری میان اروپا و آسیا و یکی از مهم‌ترین منابع درآمد ارزی برای اقتصاد مصر است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

میزان ذخایر گازی عراق چقدر است؟

 حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، اعلام کرد که نسبت بهره‌برداری از منابع گازی کشور با افزایش 63 درصدی به یک میلیارد و 900 میلیون فوت مکعب رسیده است.

عبدالغنی گفت که عراق روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را آتش می‌زند و افزود که آتش زدن گاز در مشعل‌های نفتی در کشور میان سال‌های 2028 تا 2030 کاملا متوقف خواهد شد.

وی افزود که عراق در آینده نیازی به واردات گاز نخواهد داشت و خبر داد که میدان گازی عکاز روزانه 60 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌کند.

وزیر نفت عراق حجم ذخایر گازی این کشور را 140 هزار میلیارد فوت مکعب برآورد کرد و گفت که گاز از تمیزترین انواع سوخت و انرژی است.

 

الشرق:

 رشد منفی 1.7 درصدی اقتصاد عربستان 

سازمان آمار عربستان اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی عربستان در سه ماه اول سال جاری کاهش 1.7 درصدی داشته است.

بر اساس داده های سازمان آمار عربستان، در مقیاس سالانه، درآمدهای نفتی این کشور 11.2 درصد کاهش و درآمدهای غیر نفتی آن 3.4 درصد افزایش یافته است.

کاهش فعالیت‌های نفتی عربستان به طور عمده به کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان روزانه 1.65 میلیون بشکه که در نوامبر 2023 اعلام شده است، بازمی‌گردد.

بر اساس آمار و ارقام سازمان آمار عربستان اقتصاد این کشور در سال 2023 بر خلاف پیش‌بینی‌های دولت درباره رشد 0.03 درصدی، کاهش 0.9 درصدی داشته است.

 

الصباح :

 ادامه رشد اقتصادی در عراق

غازی شبیکات نماینده صندوق بین المللی پول در عراق پیش‌بینی کرد که این کشور در سایه اصلاحات اتخاذشده توسط دولت به روند رشد اقتصادی ادامه دهد.

شبیکات اعلام کرد که همزمان با اصلاحات اتخاذشده توسط دولت با هدف ایجاد راه حل واقعی برای مشکلات اقتصادی، صندوق بین المللی پول انتظار دارد که اقتصاد کلان عراق به رشد دست پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد که دولت عراق در زمینه تحقق اصلاحات اقتصادی که تقویت‌کننده رابطه با صندوق بین المللی پول است جدیت نشان می‌دهد.

نماینده صندوق بین المللی پول گفت که این صندوق از اصلاحات عراق که پایداری مالی را محقق کند و عراق را از هر گونه بحران‌های موجود در بازار نفت دور نگه دارد، حمایت میکند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها