|

آخرین تغییرات پیشنهادی برای توافق آتش‌بس در غزه/ شرایط آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه

بر اساس این پیشنهاد جدید، مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی از جمله سربازان، طی ۱۶ روز پس از مرحله اول آغاز خواهد شد.

آخرین تغییرات پیشنهادی برای توافق آتش‌بس در غزه/ شرایط آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه

به گزارش شبکه شرق از العربیه، یک منبع از «حماس» اعلام کرد که این گروه، شنبه ۱۶ تیر، پیشنهاد اصلاح شده جدیدی را برای توافق با اسرائیل ارائه کرده است. این پیشنهاد شامل مراحل و شرایط جدیدی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی می‌شود.

بر اساس این پیشنهاد جدید، مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی از جمله سربازان، طی ۱۶ روز پس از مرحله اول آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک منبع ارشد حماس گفت که توافقنامه آزادی زندانیان قبل از پایان هفته پنجم مرحله دوم تکمیل می‌شود.

 

شرایط آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه

یک مسئول ارشد حماس تأکید کرد که این توافق شامل آتش‌بس موقت و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است. همچنین این پیشنهاد بر ضمانت میانجی‌ها به طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی برای اجرای کامل مفاد توافقنامه تأکید دارد. میانجی‌ها نیز تضمین می‌کنند که نیرو‌های اسرائیلی از غزه خارج شوند تا زمانی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم ادامه داشته باشد.

نقش میانجی‌ها و تیم آمریکایی

بر اساس گزارش «آکسیوس»، پیشنهاد جدید حماس پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر تلاش برای پر کردن شکاف بین اسرائیل و حماس با همکاری «سی‌آی‌ای» ارائه شد. مقامات واشینگتن نیز روز جمعه اعلام کردند که یک تیم آمریکایی برای شرکت در مذاکرات در دوحه حضور دارد و امیدوار به رفع اختلافات اخیر با رهبران حماس برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و برقراری «آرامش پایدار» در غزه است.

مشکلات واژگان در متن توافق

یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف، ماده ۱۴ توافقنامه است که به مدت زمان مذاکرات مرحله اول مربوط می‌شود. بر اساس متن اصلی ماده ۱۴، ایالات متحده، قطر و مصر «تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت» تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات با توافق به پایان می‌رسد. اما حماس خواستار حذف عبارت «تمام تلاش خود» و جایگزینی آن با واژه «ضمانت» شده است.

پیشنهاد دولت بایدن

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن راه‌حل میانه‌ای را پیشنهاد داده که از کلمه «تعهد» به جای «تمام تلاش» استفاده شود، زیرا کلمه «تعهد» از «ضمانت» کمتر الزام‌آور است و در عین حال از «تمام تلاش» الزام‌آورتر می‌باشد. مقامات اسرائیلی معتقدند که در صورت پذیرش تعهد کتبی خواسته شده از سوی حماس، این گروه می‌تواند مذاکرات درباره مرحله دوم توافق را به طور نامحدود تمدید کند.

موانع دیگر

آتش‌بس ۴۲ روزه که بخشی از مرحله اول توافق است، می‌تواند دوباره تمدید شود بدون اینکه حماس ملزم به آزادی سربازان و مردان زیر ۵۰ سال تحت کنترل خود طبق مرحله دوم توافق پیشنهادی باشد. مقامات ارشد اسرائیلی می‌گویند در چنین سناریویی، از سرگیری جنگ برای اسرائیل بدون نقض توافق، بسیار دشوار خواهد بود. همچنین اگر مشخص شود اسرائیل توافق را نقض کرده است، شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند بدون آزادی همه گروگان‌های اسرائیلی، آتش‌بس را برقرار کند.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها