|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| نهم تیر

از غش کردن فیدل کاسترو تا ماجرای تحقیق و تفحص از نهادهای زیر نظر رهبری

هاشمی رفسنجانی روز نهم تیر در مورد وضعیت صربستان،کوبا و همچنین بحث بر سر تفحص از نهادهای زیر نظر رهبری نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از غش کردن فیدل کاسترو تا ماجرای تحقیق و تفحص از نهادهای زیر نظر رهبری

در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، قبل از دستور، دربارۀ تحقیق و تفحص از نهادهاى زیر نظر رهبرى بحث شد. رهبرى، در نامه‌اى از مجمع خواسته‌اند که در این خصوص، اقدام قانونى براى تجدید نظر بشود؛ نتیجه بحث این شد که براساس تفسیر شوراى نگهبان، راه قانونى تجدید نظر وجود ندارد و فقط رهبرى با استفاده از حق ولایت مطلقه، مى‌توانند خواستار تجدید نظر شوند. همین را به صورت نامه‌اى، برایشان در جواب نامه ایشان ارسال داشتیم. سه بند از [سیاست‌‌های کلی] امنیت ملى در بُعد فرهنگى را تصویب‌ کردیم.

عصر آقاى [شیخ قدرت] علیخانى، نماینده [بویین‌زهرا در] مجلس آمد. شمه‌ای از اختلافات درون گروه‌هاى دو‌م‌ خردادى را گفت و خواست که مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، درخواست اجازه تحقیق و تفحص از نهادهاى زیر نظر رهبرى را ندهد، زیرا گروه افراطى چپ، دست‌بردار از ماجراجویى نیستند؛ این هم که حل شود، مسئله دیگرى را براى تشنج عَلَم مى‌کنند، همان‌طور که بعد از جواب رهبرى به آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، مسائل دیگری را مطرح کردند و قدردان اقدام رهبرى نشدند. از [حزب] کارگزاران [سازندگی] هم انتقاد داشت که در جریان انتخابات هیئت‌رئیسه [مجلس]، به خاطر گنجاندن افراد خودشان در هیئت‌رئیسه، با مشارکتى‌ها همکارى کرده‌اند.

در یوگسلاوى، تظاهرات وسیعى علیه تحویل [اسلوبودان] میلوشویچ، [رئیس‌جمهور سابق صربستان]، به دادگاه لاهه در جریان است و لیبى هم آن را محکوم کرده. آقاى فیدل کاسترو، [رهبر کوبا] که سه روز قبل، هنگام سخنرانى غش‌ کرد و این وضع به عنوان نزدیک شدن پایان کار او شناخته شده، گفته است که برادرش، [رائول کاسترو]، جانشین مناسبى براى اوست.

کوفى‌عنان، در مجمع عمومى سازمان ملل، به اتفاق آرا براى بار دوم به دبیر کلی سازمان ملل انتخاب شد. اعلام شد که در افغانستان، ماهانه به طور معدل 150 نفر در اثر برخورد با مین‌، کشته مى‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها