|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| یازدهم تیر

جزییاتی از رای دادگاه تجدید نظر گنجی و پرونده ملی-مذهبی‌ها

هاشمی رفسنجانی روز یازدهم تیر در مورد دیدار با رییس دادگستری تهران و برخی پرونده‌ها و همچنین دیدار با سفیر کوبا در ایران نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

جزییاتی از رای دادگاه تجدید نظر گنجی و پرونده ملی-مذهبی‌ها

[آقای اورا تورینه]، سفیر کوبا، براى خداحافظى آمد. صحبت‌ها در کیفیت توسعه روابط بود و گفت، آقاى [فیدل] کاسترو، [رهبر کوبا]، در سفر به ایران، از سؤالات شما دربارۀ اوضاع کوبا، تحت‌تأثیر قرار گرفته و به سفیر گفته است‌ که کنجکاوى آقاى هاشمى را نشانه علاقه‌مندى به کوبا و وسعت اطلاعات مى‌داند. در مورد بیهوش‌شدن آقاى کاسترو در جریان سخنرانى چند روز قبل گفت، عامل آن خستگى، پیرى، بى‌خوابى شب قبل، گرماى شدید و آفتاب بوده و پس از دقایقى به هوش آمده، ولى با توصیه اطبا به سخنرانى ادامه نداده و فقط به مردم گفته است، بقیه صحبت‌ها را از تلویزیون خواهد گفت.

آقاى [عباسعلی] علیزاده، رئیس دادگسترى تهران آمد. توضیحاتى در مورد رأى دادگاه تجدید نظر آقاى [اکبر] گنجى داد. معتقد است، قاضى را خریده‌اند؛ دیوان عالى‌ کشور، رأى دادگاه تجدید نظر را نقض‌ کرده و تردید دارد که آقاى [هادی] مروى، [معاون‌اول رئیس قوه قضائیه و رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات] بى‌تأثیر نبوده. در مورد پرونده ملى‌مذهبى‌ها گفت، با اعمال نفوذ، حکم چند نفر از آنها آماده شده بوده که با اطلاع رئیس قوه قضائیه مانع شده‌اند. از مشکلاتى که در خصوص پیگیرى پرونده‌هاى سیاسى و جناحی دارند و اشکالات قوه قضائیه، من‌جمله [آقای علی مبشری]، رئیس دادگاه انقلاب [تهران] گفت. از آقاى مروى شکایت داشت که دادگاه انتظامى قضات، توبیخى علیه او به خاطر مسئله‌اى که هشت سال قبل در کرمان اتفاق افتاده، صادر کرده است.

عصر آقاى دکتر [عیسی] کلانترى، [وزیر سابق کشاورزی] و دکتر [حسنعلی] روبانى، [مشاور وزارت جهاد کشاورزی] آمدند. اسلایدهایى از کشاورزى کشورهاى پیشرفته ارائه دادند و پیشنهادهایی براى تقویت کشاورزى ایران داشتند و گزارشى از تلاش براى تشکیل شرکت اصلاح بذر که به مشکل برخورده، ارائه کردند.

دو انفجار [خودرو] در شرق تل‌آویو رخ داده که تلافى کشتار دیروز فلسطینى‌ها توسط اسرائیل اعلام شده است. در اتریش، تظاهرات وسیعى علیه جهانى‌شدن اقتصاد برپا شده؛ این روزها هرجا که جلسات مربوط به توسعه کشورهاى اتحادیه اروپا و یا جهانى‌شدن اقتصاد برپا مى‌شود، وضع همین است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها