|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هفتم تیر

از تغییرات کابینه تا مخالفت مجلس با حقوقدان‌های شورای نگهبان

هاشمی رفسنجانی روز بیست و هفتم تیر در مورد تغییرات کابینه خاتمی، مخالفت مجلس با حقوقدان‌های شورای نگهبان و چند دیدار نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

آقاى [شاپور] مرحبا، نماینده سابق آستارا آمد؛ جانباز و از خانواده شهدا است. گفت، خانه‌نشین شده، چون وزارت کشور پُست مناسبى به او نداده؛ خواستار شغلى مناسب شد. از وضع اخلاقى و سیاسى و اقتصادى جامعه، ابراز نگرانى‌ کرد و گفت، شما پس از جنگ، کشور بحرانى را تحویل گرفتید و کشور را در مسیر سالم و پیشرفت قرار دهید و اکنون باز بحران به وجود آورده‌اند.

[آقای سیدمصطفی خاتمی]، امام‌جمعه و [آقای جامعی]، رئیس شوراى شهر اشنویه آمدند. تشکر کردند که بخش اشنویه را تبدیل به شهرستان کردم و خواستار توجه بیشتر به قومیت‌ها و اقلیت‌ها و اهل‌ سنت شدند؛ از طریق به‌کارگیرى آنها در مدیریت‌هاى سطح بالا و نیز از کمى اختیارات شورا هم گفتند و ضرورت ترمیم قانون. گفتند، سدى را که در زمان ریاست‌جمهورى شما براى منطقه در نظر گرفته شده بود، هنوز به مرحله اجرایى نبرده‌اند.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. از مذاکراتش با آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، دربارۀ کابینه آینده‌ گفت؛ فکر مى‌کند، تغییرات زیادى در کابینه نیست. عفت، همراه بستگان براى زیارت به مشهد رفت. محسن، [مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب] آمد. [کتاب کارنامه و] خاطرات سال 1361 [=پس از بحران] را که پس از چاپ، اصلاحات جدیدى در عکس‌ها شده است، آورد.

در جنواى ایتالیا که کنفرانس وزراى امور خارجه هشت‌ کشور صنعتى برپاست، مخالفت‌هاى مردم اوج‌ گرفته و شهر، چهره پلیسى به خود گرفته و دو بمب امروز منفجر شد. مخالفان جهانى‌شدن فشار زیادى مى‌آورند.

مجلس‌که بنا بود، در مورد سه حقوقدان شوراى نگهبان، امروز رأى بدهند، رأى‌گیرى را براى دو هفته به تأخیر انداخت؛ با چهره‌هاى معرفى‌شده از سوى رئیس قوه قضائیه، موافقت ندارند. دیشب و امروز، در غرب و شمال باران داشتیم و دیشب نم‌نمى در تهران.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها