|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| بیست و نهم تیر

از استیضاح در اندونزی تااعتراضات محیط زیستی در آلمان

هاشمی رفسنجانی روز بیست و نهم تیر به اخباری از آلمان، اندونزی و اسراییل اشاره کرده و از اتفاقات روز نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از استیضاح در اندونزی تااعتراضات محیط زیستی در آلمان

صبح با دکترها در بیمارستان [قلب] شهید رجایى تماس‌ گرفتم؛ نتیجه سى‌تى‌اسکن آشیخ حسین [هاشمیان] را گفتند؛ امیدوارى هست، خطر هم دارد. وقت زیادى صرف اصلاح مصاحبه با آقاى صادق‌الحسینى‌کردم. چند بولتن از نظرات معاونت سیاسى مرکز تحقیقات استراتژیک [مجمع تشخیص مصلحت نظام] را خواندم.

قساوت دیروز صهیونیست‌ها که منجر به شهادت سه شهروند فلسطینى، من‌جمله یک کودک سه‌ماهه شده، انعکاس وسیعى در رسانه‌هاى دنیا دارد و خیلى‌ها آن را محکوم کرده‌اند؛ حتى آمریکا و رئیس ناتو.

مسئله مهم روز، اجتماع سران گروه هشت، در جنواى ایتالیا است و تظاهرات وسیعى که علیه آنها در جریان است؛ با اینکه پلیس به شدت شهر را کنترل کرده و مانع ورود مسافران مى‌شوند، ده‌ها هزار نفر در خیابان‌ها با خشونت تظاهرات دارند و به خاطر خشونت پلیس، به بانک‌ها و مغازه و اتومبیل‌ها حمله مى‌کنند و پلیس با هلى‌کوپترها، علیه آنها گاز اشک‌آور پخش مى‌کند و اطراف کاخ محل اجلاس را آن‌چنان از گاز اشک‌آور اشباع کرده‌اند که کسى نمى‌تواند نزدیک شود. فشارى که روى برنامه جهانى‌کردن از طریق مردم وارد مى‌شود، عجیب و بى‌سابقه است. کنفرانس محیط‌زیست در بُن [آلمان] هم مواجه با اعتراضات فراوان است؛ به خاطر مسامحه‌ها و به خصوص عدم همکارى آمریکا براى حفظ محیط زیست.

در اندونزى، رئیس‌جمهور گفته بود، امروز اعلام وضع فوق‌العاده مى‌کند، ولى عقب‌نشینى کرد. اما مخالفان او بر برنامه استیضاح اصرار دارند و کشور رو به تشنج بیشتر مى‌رود. در ترکیه، حزب [اسلامی] سعادت، به جاى حزب رفاه و فضیلت، اعلام موجودیت کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها